Norrbild
Aktiv medlem
Har i snart 6 månader fotat mestadels digitalt och då med Canon EOS 10 D. Tycker att de väldigt ofta blir oskärpa på bildera tex vid utomhus fotografering. Då man fotade på "gammalt" vis med film så tyckte jag att kvaliten vad beträffande skärpan oftast var bättre. Tycker de är så att om bilden tas på längre avstånd än kanske 10-15 meter, även kortare så är de mer ofta som den blir oskarp än tvärtom. Trots att jag nästan alltid tar om och ställer skärpan extra noga, tex på ögonen om de är frågan om ett porträtt. Fotar oftast med autofokusen inställd att fungera mot en punkt i stället för att den fokuserar med alla fokuspunkterna på automatik.
Hur har ni eran autofokus inställd för att uppnå bäst resultat?
Kan de va backfocus problem som spökar kanske ? Lite tråkigt är de i alla fall att de så ofta blir dåliga bilder pga detta. trots att jag tycker att jag är så noga alltid med att sätta skärpan där den skall vara
Kan nämna att jag fotar med ett Sigma 24-135 2,8-4,5.
Hur har ni eran autofokus inställd för att uppnå bäst resultat?
Kan de va backfocus problem som spökar kanske ? Lite tråkigt är de i alla fall att de så ofta blir dåliga bilder pga detta. trots att jag tycker att jag är så noga alltid med att sätta skärpan där den skall vara
Kan nämna att jag fotar med ett Sigma 24-135 2,8-4,5.
Senast ändrad: