Advertisement

Annons

10 D och studioblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Norrbild

Aktiv medlem
Funderade bara på vad/vilken färgtemp som skall användas vid fota med blixt och 10 D, har fotat med standrad inställningen och de fungerar, men bör jag ändra kanske till 6000 K ??
 
AWB fungerar hyffsat bra med blixt..

MEn det bästa är ju att antingen veta exakt temperatur på blixtarna, och ställa in detta. Eller köra i RAW och ställa det senare..
 
Det bästa är om du kunda använda ett gråkort för att få korrekt vitbalands.
Vitbalans består inte bara av ett kelvin värde.

Thomas Knoll, känd för att en av de som startade arbetet med Photoshop och författaren av Adobe Camera Raw säger:

"White balance is actually a two parameter value.


The first parameter is correlated color temperature, which specifies which point on the black body curve is closest to the white point. This is the usual blue-yellow axis.

The second parameter is an offset from the black body curve. Most light sources do not fall exactly on the black body curve, and thus have some non-zero offset. This offset is a green-magenta axis."
Källa: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=3228511
 
Vitbalans

På mitt jobb har vi testat vitbalanserna för studioblixtar under en lång tid. Vi är 30 fotografer som nästan uteslutande använder studioblixtar till våra 10D kameror, och vi har fått bäst resultat när vi har gjort manuell vitbalans mot vitt papper. Detta gör vi varje gång som vi byter lokal eller kort.
 
Re: Vitbalans

anneman skrev:
På mitt jobb har vi testat vitbalanserna för studioblixtar under en lång tid. Vi är 30 fotografer som nästan uteslutande använder studioblixtar till våra 10D kameror, och vi har fått bäst resultat när vi har gjort manuell vitbalans mot vitt papper. Detta gör vi varje gång som vi byter lokal eller kort.

Vilken färgtemp hamnar ni på då?? I manualen så står de ju 6000 k vid foto med blixt!! vad har du för grund temp inställd, 5400 eller ?
 
Re: Vitbalans

anneman skrev:
På mitt jobb har vi testat vitbalanserna för studioblixtar under en lång tid. Vi är 30 fotografer som nästan uteslutande använder studioblixtar till våra 10D kameror, och vi har fått bäst resultat när vi har gjort manuell vitbalans mot vitt papper. Detta gör vi varje gång som vi byter lokal eller kort.

Det liknar det sätt Mastrianni, en rätt så känd fotograf i NY, mäter vitbalans på. Själv så har jag inte testat hans metod (tappade nyss bort gråkortet!) men ska göra det snart. Jag får utmärkt resultat med bara ett 18% kort.

Jag citerar vad han sade om sin metod:
"I will give you a procedure that I use that works very well on all lighting situations, whether ambient, strobe, or a combination. It works on the same premise as Toms', and is device independent of how you set WB. (i.e., it doesn't matter whether you set WB or not)

I have a Kodak grey card. On one side of the card I have glued a matte white (255 white) heavy photo paper covering half the card. The other half is, of course, 18% grey. I shoot the first frame of any lighting situation, (ambient, ambient & flash, whatever) of this card. Then proceed with the shoot. If lighting conditions change, I shoot it again.

In PS, I load this grey card frame first. Then, going to Curves, I eyedropper the White part of card, then with middle dropper, I eyedropper the grey part of card. (same as Tom) Then I SAVE this output in curves. For each subsequent image in that series, I LOAD that curves *.acv, and all images will now be beautifully white balanced.

Mastrianni
"

(www.mastrianniphoto.com)
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1025&message=2590128
 
Re: Re: Vitbalans

Norrbild skrev:
Vilken färgtemp hamnar ni på då?? I manualen så står de ju 6000 k vid foto med blixt!! vad har du för grund temp inställd, 5400 eller ?

Den står i ursprungsläge 5400. Men det spelar ju ingen roll så länge man inte har aktiverat den genom att ställa in vitbalansen med symbol K ni använder inställningen för egen inställning. >.<
Det faktiska Kelvintalet varierar vid egen inställning via manuell vitbalansering. Vi har tagit ca 120000 porträtt och testat resultatet genom att jämföra slutresultatet från lab. Det viktiga vid manuell vitbalansering är att det vita bladet alt gråskivan täcker mätpunkterna i kameran ordentligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.