Annons

1:Snabbknappar i PhotoshopCS? 2:NEF?

Produkter
(logga in för att koppla)

StefanM

Aktiv medlem
Fråga 1: Jag undrar om det går att fixa till egna snabbknappar till tex. filter som man använder ofta. Oskarp mask skulle jag vilja ha en knapp till.

Fråga 2: Hur öppnar jag NEF filer i PhotoshopCS?

1. använd funktionsmakro (action på eng.), tryck på inspelningsknappen, välj en F-knapp som du vill ska aktivera den handling du sedan spelar in.
du kan sen klicka i en ruta brevid makrot i funktionsmakropaletten som låter dig justera tex. den filterhandling du spelat in.
det är bra om du vet att du inte kommer använda exakt samma mängd oskarp mask eller liknande på alla dina bilder.

2. öppna filen bara. det ska inte vara några problem. eller funkar det ändå inte för dig? prova att öppna från ps eller dra in en nef-fil till ps eller högerklicka på en nef-fil och välj redigera i photoshop.
är det nån av dessa som funkar?

2. öppna filen bara. det ska inte vara några problem. eller funkar det ändå inte för dig? prova att öppna från ps eller dra in en nef-fil till ps eller högerklicka på en nef-fil och välj redigera i photoshop.
är det nån av dessa som funkar? [/B][/QUOTE]

Det går inte att öppna NEF på något sätt. Jag har en D70 och min svärfar har en 5200 (tror jag). Hans NEF filer går att öppna men inte mina?
Är det nåt nytt med D70 tro? Han provade på sin dator men det blir samma fel: "Filen är av felaktig typ" eller nåt i den stilen.

Tack för tipset med funktionsmacron, funkar perfekt!

ah.
jag provade själv nu med nef-filer från en D70, och det funkar inte, precis så som du säger.
antagligen är det för att D70 är en så pass ny kamera.
kanske finns det en uppdateringsfil till ps för D70-ägare? har lite dålig koll där, då jag själv inte har en D70.

StefanM skrev:
är det nån av dessa som funkar?

Det går inte att öppna NEF på något sätt. Jag har en D70 och min svärfar har en 5200 (tror jag). Hans NEF filer går att öppna men inte mina?
Är det nåt nytt med D70 tro? Han provade på sin dator men det blir samma fel: "Filen är av felaktig typ" eller nåt i den stilen.

Tack för tipset med funktionsmacron, funkar perfekt! [/B][/QUOTE]

Du behöver en uppdatering till Photoshop's camera-raw plugin för att få stöd för D70. Uppdateringen finns på Adobes sida.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto