Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1/4000 sek och blixt med 350D? (var: "Hjälp!!!!")

Produkter
(logga in för att koppla)

Zpookey

Ny medlem
Hjälp!!!!

Hej...
Håller på att leta mig fördärvad efter tips på hur jag kan ta bilder med kort slutartid (1/4000 sekunder) OCH blixt.
Jag har en Canon EOS350D och när jag använder mig av blixten så kan jag bara ta bilder med en slutartid på 1/200 men eftersom att jag vill ta bilder på t ex droppar så behöver jag slutartider på ner till 1/4000 men det går inte.
Är det någon som har några tips på var jag kan hitta lösningen på detta?
Helst vill jag kunna använda den inbyggda blixten men kan även tänka mig en extern blixt oom detta löser mitt problem.
 
Det spelar ingen roll vilken synctid du har på kameran. Blixten brinner av så kort tid att den "fryser" vattendroppen.
 
Du kan inte ta bilder med blixt som är snabbare än din synktid på kameran, villket måste stå i instuktionsboken. Vad beträffar extern blixt så tror jag att det är samma sak där. Så mitt tips är att fixa tillräklig belysning innan du fotar.
//Håkan
 
En extern blixt med high speed sync behöver du för att köra blixtbilder med slutartider snabbare än 1/200.
 
Hej

Sätt kameran på manuell exponering, poppa upp blixten. Sätt tex tiden till 1/200s, 100 ISO och bländare 16-22 och då är det blixten som blir huvudljuset och det fryser det mesta, då blixten bara lyser typ i 1/5000 - 1/10000s.

MVH

Omar Brännström
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.