Annons

1.4 * Converter, Vilket fabrikat ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Roger.W.

Avslutat medlemskap
Har idag Canon EOS 1D MKII och en Sigma 100-300/4 EX APO DC HSM IF. Vilken är den bäst passande 1.4 * convertern vad det gäller skärpa, snabbhet i autofokus, kvalitet, vädertätning och pris. Funderar på Canon, Sigma, Soligor .... Tar tacksamt emot synpunkter och tips av någon som är mer insatt i convertrar. mvh Roger.
 
Tack Jeppe för svaret, jag upplever ojektivet som mycket skarpt vid 300mm och full öppning, tappar man mycket skärpa med Sigma 1,4 * converter i kanterna/mitten med full öppning. Många tack på förhand. Roger.
 
Ja, optiken är mycket skarpt och förmodligen det bästa, tillsammans med 120-300/2.8 som sigma har gjort på telesidan. Man tappar inte nämnvärt i centrum och aningen mer än nämnvärt i kanterna.
 
Jag hade en kenko 1,4 till min 70-200 4L, och den var kalas.

Det ska vara exakt samma som soligors pro digital, och jag hade inte tvekat en sekund på å köpa soligor konvertern i dagsläget.

Kommer troligen göra det i framtiden för att prova med mitt 80-400.
 
Jag har också en Sigma 100-300/4 som är en fantastisk glugg. Jag köpte på inrådan från Cyberphoto en Soligor 1,4X PRO Digital AF. Det var en mycket positiv överraskning. Läs gärna min recension om konvertern här

Är jag nöjd med den? Tveklöst ja.

mvh/Ove
 
Senast ändrad:
Tack för tipset Ove. Då står det mellan Soligor och Sigma, resten utesluter jag. Jag kollar läget om vad som finns att tillgå......mvh Roger.
 
Jag roade mig med att göra en icke vetenskaplig test. Sigmma 100-300/4 med Soligor 1,4X PRO Digital AF. Bilderna är jpg direkt från kameran. Ingen efterbehandling eller oskarp mask gjord.
iso 200, bländare 4 (5,6 med konverter)

Hela bilden:
 

Bilagor

  • pict4080.jpg
    pict4080.jpg
    15.6 KB · Visningar: 328
Senast ändrad:
För att det ska kunna bli någon form av jämförelse så tog jag en bild med konverter och en bild utan.
Båda bilderna är iso 800, ingen efterbehandling, full bländare dvs 4 (5,6 med konverter).

Hela bilden utan konverter:
 

Bilagor

  • pict4097_utan.jpg
    pict4097_utan.jpg
    23.3 KB · Visningar: 320
Senast ändrad:
laan skrev:
Jag hade en kenko 1,4 till min 70-200 4L, och den var kalas.

Det ska vara exakt samma som soligors pro digital, och jag hade inte tvekat en sekund på å köpa soligor konvertern i dagsläget.
.

Är det säkert att det är samma? Det skiljer styvt 700:- i pris hos Cyberphoto. Kommentaren är å andra sidan nära nog identisk, skiljer bra ett "mycket" framför prisvärd till Soligors fördel. Kanske tyder på att det är samma?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.