Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1.01 Enkel lösning på ett tråkigt AF problem

Produkter
(logga in för att koppla)

melanderhenrik

Aktiv medlem
När jag hade haft min kamera i 1 vecka så uppdaterade jag min programvara i kameran till 1.01. Direkt började kameran att sluta focusera i halvljusa till mörka förhållanden. Inte som vanligt att den kan jaga focus utan den körade focusen i botten och låg och hackade där.

Försökte uppdatera programvaran igen och igen utan resultat och höll på att bli tokig då mina kvitton från köpen låg kvar hos min farbror i USA och tar ett tag att få över.

När jag sedan kom hem till min egen dator efter 2 veckor och gjorde uppdateringen så började kameran att fungera som den skulle.
Gjort lite försök efter det. Om jag uppdaterar min kamera hemma så fungerar kameran som den skall, uppdaterar jag på min mammas dator så fungerar AF inte som den skall.

Så om du har problem med kameran efter 1.01 uppdatering prova med att uppdatera på en annan dator

För mig låter det som att din mors dator packar upp filen fel, eller att det har blivit något fel i överföringen från 'nätet, eller något annat som strular med just den datorn och som påverkar filerna.

En gång hade jag två datorer som var precis samma dator, alltså två exemplar av samma moddell med samma allting, och jag försökte köra ett program i den ena som jag körde in via diskett och det programmet fungerade inte som tänkt. Jag kontaktade tillverkaren och han förstod absolut ingenting, men var så sjysst att jag fick debug-versionen hemskickad utan kostnad. Han hävdade bestämt att det var fel på min utrustning. Och det var det också...

För när jag kom på tanken att prova samma diskett i den andra datorn, så fungerade programmet felfritt. Så jag behövde aldrig hans debug-version... Oerhört pinsamt och röd i ansiktet fick jag meddela honom att jodå, det var fel på min första datorn och jag begrep inte det förränn jag provade på den andra datorn.

Felet här låg i diskettstationen. Den första datorn läste in fel från disketten. När jag bytte diskettstation så fungerade allt igen. Det märkliga nu var ju att den överhuvudtaget kunde starta programmet som den läste in fel från disketten, men det kunde den...

Det kan ju vara något liknande i detta fall, även om diskettstationer inte används längre. Men det kan ju vara någon annanstans som den läser programmet fel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar