Annons

”Det är blåare här i skuggan, pappa”.

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Jag har föreläst om ljus kanske 30 ggr.
Jag brukar tala om karaktär, riktning, ”känsla” och färgtemperatur.
Förvånansvärt många har svårt för att se att färgtemperaturen är högre i skuggan, när jag håller ett papper i fönstret och ett under en glödlampa är det flera som inte förstår vad jag menar när jag säger ”ser ni att papperet ser gulare ut under lampan?”.

I lördags var jag och handlade med äldsta dottern (tre år).
Hon tyckte det var jobbigt med solen i ansiktet, så vi gick in i skuggan.
När vi stått en stund och tittat på ett litet barn i en barnvagn, fäller hon kommentaren: ”det är blåare här i skuggan, pappa”.
En tår kommer i ögonvrån på mig...

[Jodå, hon sade faktiskt så]
 
Sådan far sådan son (eller dotter)...
Tänkte bara på en sak, kan en sak vara mer eller mindre blå?
Den kan väl ha en varmare eller kallare blå ton och självklart vara ljusblå eller mörkblå (och marinblå och allt vad det heter...)?

/A\
 
Grattis! Det är bara att odla din dotters färdigheter så mycket du kan. Dom formas förvånansvärt mycket i den åldern, även om man inte ser det just då.
 
Häromdagen, min son på dagis:

Först var dinosauriernas tid.
Sen kom pokémons tid.
Sen var det Jesus tid och människornas tid.
Och nu... är det min tid.

Så enkelt, så logiskt och observant.
Var får de allt ifrån.

God Jul
 
När jag och min dotter som då var 3 år tittade på New York marathon på TV, så berättade jag att dem springer jättefort. Då sa hon:

- Ja, dem springer verkligen fort, nästan lika fort som en säl.

Jag fattar än i dag inte vad hon menade...

/ Marcus
 
En kompis satt i köer på essingeleden i sthlm när hans 6-åriga son konstaterade:
"han som är först i den här kön, han kan verkligen inte köra bil"

Klockren logik......
 
Är fotografer bättre pappor än andra?

Provokativ fråga men jag menar inget allvar med den. Men jag tycker att män här i forumet skriver om sina barn väldigt ofta.

/Johan, kanske mindre klockren i logiken :)
 
problemet är nog ordet

Problemet är nog att ordet färgtemperatur innehåller just ordet temperatur (härrör från deffinitionen). Folk (jag gissar att du inte föreläser för fysiker med flera) förknippar ordet temperatur väldigt mycket med hur varmt det är (faktum är att det hjälper inte att förklara "lite snabbt" att det inte gäller grader Celsius i luften), därför tror folk att skuggan har lägre färgtemperatur änn direkt solsken eftersom det svalare. Egentligen skulle man säga "färgens genomsnits frekvens" istället för färgtemperatur.
mvh och GOD JUL Erik
 
hansen2 skrev:
Är fotografer bättre pappor än andra?

Provokativ fråga men jag menar inget allvar med den. Men jag tycker att män här i forumet skriver om sina barn väldigt ofta.

/Johan, kanske mindre klockren i logiken :)

Min dotter är 2,½ år nu till jul :) Gissa vad hennes julklapp är ;)
 
hansen2 skrev:
Är fotografer bättre pappor än andra?

Provokativ fråga men jag menar inget allvar med den. Men jag tycker att män här i forumet skriver om sina barn väldigt ofta.

/Johan, kanske mindre klockren i logiken :)
Jag tror att bra fotografer är bättre pappor, de är mer uppmärksamma på vad barnen säger och vad de reagerar på.
Precis som man är van att vänta på ljuset, eller blicken hos den man fotograferar, klarar man av att vänta på barns upplevelser.

Tycker jag.

Min dotter har börjat påpeka att jag skall ändra ljuset när jag fotograferar hennes kläder och grejer.
Hon brukar ibland komma med en kjol eller så och be mig ”frotagrera” den.
”Nej, pappa, inte så, lampan bakom xxx”.
 
mipert skrev:

Min dotter har börjat påpeka att jag skall ändra ljuset när jag fotograferar hennes kläder och grejer.
Hon brukar ibland komma med en kjol eller så och be mig ”frotagrera” den.
”Nej, pappa, inte så, lampan bakom xxx”.


Oh, vad jag är avundsjuk på dig. Min äldsta dotter (8 år) tycker inte alls det är kul längre. Hon vill inte ens bli fotograferad på kalas och så. Hon säger bara:

- Jag har redan varit fotomodell...

/ Marcus
 
mipert skrev:
Jag har föreläst om ljus kanske 30 ggr.
Jag brukar tala om karaktär, riktning, ”känsla” och färgtemperatur.
Förvånansvärt många har svårt för att se att färgtemperaturen är högre i skuggan, när jag håller ett papper i fönstret och ett under en glödlampa är det flera som inte förstår vad jag menar när jag säger ”ser ni att papperet ser gulare ut under lampan?”.

I lördags var jag och handlade med äldsta dottern (tre år).
Hon tyckte det var jobbigt med solen i ansiktet, så vi gick in i skuggan.
När vi stått en stund och tittat på ett litet barn i en barnvagn, fäller hon kommentaren: ”det är blåare här i skuggan, pappa”.
En tår kommer i ögonvrån på mig...

[Jodå, hon sade faktiskt så]

På ett sätt är jag ändå lättad över att hon inte angav färgtemperaturen i Kelvin...
 
Mipert. Du har anledning att vara stolt. Vilken medvetenhet.

Adam och Liza. Vet ni verkligen vad ni gör?
Efter jul kommer ni aldrig mer att kunna få en bild på era barn utan att de har en kamera framför ansiktet.
Jag har kämpat med det sedan min var knappt två, men fortfarande lyfter han sin kamera samtidigt som jag tar min. Sen har man en bild på en kamera med någon bakom..
Han får nu ett litet stativ i stället ;) Hoppas då att han tar vägen runt ibland när han inte behöver hålla kameran..
 
Jag har två styvbarnbarn (vad hemskt det låter) som är dryga året. De finns med på en och annan bild kan jag säga :) Och det var länge sen jag kunde smyga upp kameran och ta en spontan bild på dem. De märker det direkt! Och på en sekund är de framme med ansiktet en decimeter från linsen. Och helst vill de ju förstås fingra lite på den också. För att inte tala om när de sen ser sig själva på datorskärmen då...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.