Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

överexponerat kanske, och lite annat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Soldyrkare

Aktiv medlem
Hej,

jag fotograferade i studion helt själv denna gång, så min ljussättning. Dök upp en undran för mig med följande bild:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2195050.htm

Har inte använt ljusmätare, och i efterhand ser jag att histogrammet ger ganska jämnt utslag på bilderna från fotograferingen, visar inte över- eller underexponering. Dock är det låga staplar. Är det så enkelt som att ljuset var för starkt och det är överexponerat ändå? Detta märks dock inte i versionen "rå", tycker jag, där jag dock lagt på lite svärta och återhämtat en smula information. (se båda versioner)

Tänker att jag ska använda mig av datorn nästa gång för att se första bilderna på skärmen och säkerställa.

Eftersom jag ska fotografera skarpt nästa gång för ett projekt så ställer jag denna fråga som kanske är uppenbar för vissa, men jag hinner inte öva mer innan. Så tack för det ni vill säga. Sen undrar jag även om jag ska tänka på något annat, då det blir en del hud i den fotograferingen. (Portfoliobilder kommer komma längre fram)

Tack.

P.s. Använd gärna "besvara" knappen, ibland förstår jag inte varför "citera" används i trådarna :)

Tillägg: Oj, har hunnit få ett svar under bilden redan, men lyssnar gärna om någon tänker något mer eller har tips på någon bra länk för studiofoto lite, fast jag har hittat några på you tube.

Senast ändrad:
Tydligen så ser min bild olika ut på olika skärmar en del och verkar inte alls vara överexponderad. Bad om råd från min fotolärare.. och kikade på en ordentligt kalibrerad skärm. Så jag fortsätter jobba på med studioljussättning helt enkelt. Skulle vilja klämma in en fråga om ni kan rekommendera någon bra studioljussättningsbok... men.. ja jag antar det allt handlar om övning bara nu.

Ha en bra dag alla som läste..

Svårt

Det blir svårt om din skärm är så feljusterad så att du upplever bilden överexponerad. Som bildkommentatören sa så behöver den ljusas upp. Med levelsreglagets mittkontroll kan du lyfta tröjan lite så att du får täckning i det svarta och ansiktet lite ljusare. Din bild nedan är justerad och ser ut som den är "normalexponerad" på min skärm (som iofs inte är kalibrerad men visar ganska rätt. Det borde gå att grovjustera din skärm så att det blir mer rätt.

Bilagor

• tjej_uppljusad.jpg
    tjej_uppljusad.jpg
    11.6 KB · Visningar: 231
Ok, tack för ditt svar Tony. Ska be någon om lite hjälp att ordna med det hela.

Nu är fotograferingen avklarad.. så nu återstår en del urvalsarbete, spara ner bilder och överlämna för att få några grafiskt redigerade bilder tillbaka..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar