Annons

är de bara att köpa nytt nu?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hmmm ... kan inte låta bli ... det får nog bli ...

Ta lite bilder själv och prova.

Faktum är att det nog är det bästa svaret trots allt, hur lätt kan det vara för någon som inte har just ditt objektiv att gissa om det kommer att synas eller inte? Generellt sett så är det värre att få repor på bakre linsen, dom kan synas i bilden. Fram kan man som visats i tråden ha rejäla skador som inte syns, utom i motljus där dom kan visa sig via reflexer, sämre kontrast och annat.
 
Eftersom det är omöjligt för andra att veta hur allvarlig skadan är då TS inte uppgett var på linsen skadan var, så skulle det smartaste väl ha varit att fråga hur man på bästa sätt kan kolla om det har nån effekt på bilderna. (Alltså bör man testa med liten / stor bländare, eller i motljus eller i nån annan speciell fotosituation?).

Men efter att ha sett Gunnars länkar (tack för ett gott skratt!) så verkar smärre repor på linser ha störst inverkan på andrahandsvärdet. Det sjunker som en sten har jag märkt.

Nästa gång jag ser ett objektiv till salu för en spottstyver pga repa på frontlinsen tänker jag slå till... :)
 
Senast ändrad:
Herregud.

Vad är det med folk nuförtiden. Hur svårt kan det vara att ta en bild och avgöra om det syns eller inte.

DU vet folk som är födda under 80-talat orkar inte göra något själv... Men det gör inte så mycket - nu får alla buttra fotonördar något att fördriva tiden med - så ser man det på det viset så är det ju egentligen ganska bra. Allt ont har något gott med sig (även om man ibland måste leta omsorgsfullt innan man finner vad det god skulle kunna vara).

Men allvarligt talat så är det som skrivs sällan några bekymmer med lite skador och repor. Jag har ett objketiv som jag använder rätt ofta med en klart synlig spricka i fronlinsen, men jag har då aldrig sett något negativt alls för det. Vidvinkelobjketiv och tele förefaller känsligare för skador, men ett 35mm objektiv förfaller väldigt okänsligt för lite skavanker.
 
Ett tips jag fått av en mycket erfaren kamerarepartör är att fylla i repan med svart tuschpenna och snabbt torka bort det som hamnar på linsytan. Den svarta tuschen sitter kvar i repan och släcker reflexerna som eventuellt stör.
 
Kan du inte förstå vad han skriver borde du själv gå och lära dig svenska språket. Kan du läsa och förstå vad som skrivs så är din kommentar helt onödig. Fast vi kanske ska utesluta alla dyslektiker, invandrare eller andra som inte stavar och skriver korrekt svenska här på forumet?
(Dessutom ska det vara ett kommatecken efter SFI om du ska skriva på rätt sätt.) :p
Jag förstår trådskaparen irritation, han ber ju specifikt om att inte få såna kommentarer som han får...

Själv hade jag provat objektivet men ändå frågat, det kanske kan bli effekter som man inte ser eller tänker på direkt.
Jag har inte själv något repigt objektiv men har hört samma sak som många andra skriver redan, det ska vara en riktigt stor repa för att det ska synas på bilderna. :)

såna kommentarer ? Hur är det själv med Svenska språket ?

För övrigt tycker jag också, att han skriver som en kråka. Och det är alltid lätt att skylla på ovan nämda sjukdom.
 
såna kommentarer ? Hur är det själv med Svenska språket ?

För övrigt tycker jag också, att han skriver som en kråka. Och det är alltid lätt att skylla på ovan nämda sjukdom.

Det ska vara stort S, inget mellanslag före frågetecknen, och inget kommatecken i näst sista meningen. Ordet nämnda är felstavat. ;)

Kom igen nu gentlemen, koncentrera er på sakfrågan! :)
 
Det ska vara stort S, inget mellanslag före frågetecknen, och inget kommatecken i näst sista meningen. Ordet nämnda är felstavat. ;)

Kom igen nu gentlemen, koncentrera er på sakfrågan! :)

Om du nu ska rätta Anders, förstår jag inte att du kunde missa att adjektivet "svenska" definitivt inte stavas med stor begynnelsebokstav. ;-)
Enligt min mening handlar inte trådens kommentarer angående språket om den svenska grammatiken utan om sättet att uttrycka sig.

/Tommy
 
Fotosidans forum i ett nötskal, tyvärr!
Japp, jag har märkt det den sista tiden. Det är väl internets baksida att man kan sitta hemma bakom sitt tangentbord och vara tyken och dryg. Som tur är verkar det inte ha smittat av sig irl än. ;)

Tipset med svart tusch var bra, det ska jag komma ihåg!
 
Som sagt, det är inte bara på grund av den här tråden jag skrev som jag gjorde.

Ursäkta för kommatecknet för övrigt, jag lovar att jag ska bättra mig ;-)
 
upptäckte en repa på mitt objektiv idag.
ca 2mm stor, ni vet bak på linsen. bakom
skyddslocket.
den är ganska bred också. ni proffs ni som har
erfarenhet av sånt här. är de bara att köpa nytt nu eller
går den att använda ändå?
kanske den inte påvärkar bilden eller ?
vet att ni sejer till mej att jag ska testa men vill höra av er
om nå liknande situationer..
för övrigt så är det en nikon 50/1.4 D

Om du nu vet att vi kommer svara med att du måste testa själv, så är alltså kärnan i ditt inlägg (om jag förstår dig rätt) att du vill höra historier från folk med repor i linsen...

Nu ska jag inte den som är den... men hur hjälper andras historier din situation när du ändå måste testa själv för att bedöma skadan?

Men visst, generellt så har jag sett att skador på linsen ofta inte påverkar bildkvalitet (såvida den inte är för stor... igen: testa själv...). Eftersom glaset ligger så mycket närmre än närfokusgränsen så brukar kameran helt enkelt se "runt" repan. Har dock ingen erfarenhet med repor på linsens baksida (hur lyckades du med det?). Det är en mindre glasyta än frontpartiet, vilket gör att repan tar upp större procentuell plats på glaset, vilket i sin tur kanske gör att den syns mer.

Men vad hjälper det att jag spekulerar? ut och testa...
 
Jag trodde först att jag hade hamnat på Lunarstorm, men sen insåg jag att det var bara en omogen trådskapare. Håller med övriga om att man kan väl för fan ta ett par testbilder...!??
 
Stänger detta trams. Skärpning. Tycker man inte en fråga är värd att besvara håller man tyst istället för att gå på såhär. Och trådstartaren kan hyfsa till sitt sätt att bemöta andra och hantera kritik.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.