Annons

är 400d sämre än 350d?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Tappa inte greppet.

JanOlofHärnström skrev:
Hur är det egentligen. De som har 350D, vänjer man sig vid greppet efter ett tag? Handlar det om ovana i början?

En liten kamera smiter behändigt ned i väskan och är även lätt att bära med sig.

Ja, man vänjer sig vid greppet. Men det beror lite på vad man har att jämföra med. "Min" gamla analoga kamera är i ungefär samma storlek som 350:n så för mig är det inget problem. Modernare analoga kameror är ju å andra sidan rejält mycket större...
Med batterigreppet monterat tycker iaf jag att 350:n har en väldigt trevlig storlek. snudd på optimal för mig. Om den sen bara var väderskyddad och hade pc-kontakt...
 
Re: Tappa inte greppet.

JanOlofHärnström skrev:
Hur är det egentligen. De som har 350D, vänjer man sig vid greppet efter ett tag? Handlar det om ovana i början?

En liten kamera smiter behändigt ned i väskan och är även lätt att bära med sig.

Jo jag har blivit van, gillar att jag kan alternera och ha greppet på ibland och ibland utan, när jag vill ha en lite smidigare kamera när jag gatufotograferar...
 
Ni pratar mycket om att den är liten. I mitt tycke så är det inte storleken som stör med 350D utan snarare avsaknad av grepp & mysko ergonomi. Pentax gör också kompakta DSLR men känns enligt mig klart bättre i greppet.

Det är inte bara storleken som är viktig...

//Larsa
 
Jag har haft en hel del olika kameror genom åren. Ofta har det varit knepigt att byta grepp när man bytte kamera.
När man sen har skjutit in sig efter ett tag så känns kameran hur naturlig som helst.

Samma "gnäll" eller vad man ska kalla det för dök upp när systemkamerorna krymptes på 70-talet. Olympus var föregångaren. I regel slutade det med att de mindre modellerna var populärast.

Det är kul att höra att någon verka tycka att det är lättare att få ned en kamera som är lite bredare och längre i väskan än en mindre modell.
 
JanOlofHärnström skrev:
Det är kul att höra att någon verka tycka att det är lättare att få ned en kamera som är lite bredare och längre i väskan än en mindre modell.

Jag antar att du syftar på mig, så jag svarar..

Du sa själv att en liten kamera smiter behändigt ner i en väska, och jag fick inte bilden av att du menade en ordentlig kameraväska utan snarare vilken väska som helst. Och om det gäller en "vanlig" väska bland andra grejer anser jag att tjockleken är mkt viktigare än längd och bredd för att det ska vara smidigt.
 
Tittar man på enstaka finesser snarare än helheten så kan det hända att en ny modell är sämre än en gammal.

Om man bara tittar på vissa detaljer så kan man säga att en 300D är bättre en en 350D - det är tex lättare att ställa in ISO, och med "hacket" så har man ISO 3200, samt möjligheten att fota RAW på autolägena.

Tittar man på helheten så är dock en 350D en klart bättre kamera än 300D. Så är fallet med 400D vs 350D också, även om den råkar brusa lite mer på ISO 1600.
 
Re: Tappa inte greppet.

JanOlofHärnström skrev:
Hur är det egentligen. De som har 350D, vänjer man sig vid greppet efter ett tag? Handlar det om ovana i början?

En liten kamera smiter behändigt ned i väskan och är även lätt att bära med sig.

om du har ext.blixt o lite tyngre glugg får du nästan kramp i handen om du inte har vertikalgrepp

men om du ska bara köpa 350D med kit är det inga problem
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.