Annons

är 400d sämre än 350d?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ilves

Aktiv medlem
Hej
man läser och blir lite orolig när man trodde man va smart å lämna tillbaka sin 350d å satte sig på listan för 400d istället...

kan någon vara snäll och lugna ner mig lite eller bara berätta va alla menar... Den kanske inte är sämre utan bara ja som missuppfattat.

Sen är ja ingen toppfotograf utan denna kameran kommer vara ett insteg i fotovärlden för min del så jag kanske oroar mig för ingenting? =)


MvH Henrik Ilves
 
jo ja ville också ha det till det men så börjar folk gnälla på brus å ja vet inte allt.... Klart man undrar om man inte kan nått=)


tack för snabbt svar
 
Canon utlovar samma brusegenskaper som tidigare. Du behöver inte oroa dig för det.

Det är naturligt att utvecklingen går vidare. Nya modeller kommer och ersätter de gamla. Två mycket bra kameror helt enkelt.
 
Ilves skrev:
jo ja ville också ha det till det men så börjar folk gnälla på brus å ja vet inte allt.... Klart man undrar om man inte kan nått=)


tack för snabbt svar

Alla digitalmakeror som produceras idag är bättre än de som producerades för tre år sedan. Det finns inget skäl att tro att EOS 400D skulle frångå detta.

Fotolabben skriver ut bilder med en täthet av 10 pixlar per mm papperslängd. En 15x10 cm kopia har 1,5 miljoner bildpunkter och EOS 400D har 10 miljoner stycken. Det blir många punkter att kasta vid utskrift.
 
Vad bra!

Då känner jag mig lite lugnare oxå! Då kan vi bara vänta på leveransen Henrik, och vad är väl som väntans tider ;-)

Var hade du beställt din förresten?
 
ja beställde min från cyberphoto med batterigrepp
har två objektiv som ligger som e pappas=) lånar dem tills ja har pengar till ett eget eller två;)

var beställde du din?
 
Samma ställe...

som du, men det blev med standardobjektivet. Beställde även Canons 50/1,8, sägs vara bra till porträtt. Funderar även på ett bra stativ och så småningom ett macro.
 
Re: Samma ställe...

blir att ja satsar på ett typ 80-300mm telezoom sen det du hade där för porträtt å sen ett macro...

skulle vilja testa det där me studio fotografering.... men en sak i taget


PrettyPepsi skrev:
som du, men det blev med standardobjektivet. Beställde även Canons 50/1,8, sägs vara bra till porträtt. Funderar även på ett bra stativ och så småningom ett macro.
 
Det går troll på torra land.

Skit i bruset. Det kanske är aningen högre än på 350D, so. Många andra kameror har MYCKET mer brus, och de fungerar alldeles utmärkt för det. Nu är det mer troligt att de förbättrat kameran och bibehåller en väldigt snarlik brusnivå, vänta tills testerna kommer. Dessutom så glöm inte att du INTE ska titta i 100%, utan om något, utskrivna bilder i samma storlek. Med fler pixlar behöver du inte förstora lika mycket och då syns bruset mindre. Men med tanke på att bruset är lågt nog i 1600 för att inte behöva tänka efter knappt så spelar det inte någon direkt roll.

Men folk har ju brusnoja, så de glömmer se bilden för allt brus.
 
jo lite så ja har tänkt men ja visste inte om det va bara ja som resonerade så....


så det finns troll här också? =)


Damocles skrev:
Det går troll på torra land.

Skit i bruset. Det kanske är aningen högre än på 350D, so. Många andra kameror har MYCKET mer brus, och de fungerar alldeles utmärkt för det. Nu är det mer troligt att de förbättrat kameran och bibehåller en väldigt snarlik brusnivå, vänta tills testerna kommer. Dessutom så glöm inte att du INTE ska titta i 100%, utan om något, utskrivna bilder i samma storlek. Med fler pixlar behöver du inte förstora lika mycket och då syns bruset mindre. Men med tanke på att bruset är lågt nog i 1600 för att inte behöva tänka efter knappt så spelar det inte någon direkt roll.

Men folk har ju brusnoja, så de glömmer se bilden för allt brus.
 
Jaså du ska oxå ta dig in i fotovärlden Ilves! =)
Välkommen..

Jag tänkte på en grej bara ang. val av kamera.

jag har testat 350D och jag tycker den är för liten för mina händer, och jag har en känsla av att dina händer är lite större än mina.. ;)

Men du hade testat 350D oxå? ägt en och lämnat tillbaks?

Jag förstår att du väljer canon med tanke på farsans optik.

Och vill du om ett år byta till en dåvarande EOS 40D så lär det vara stort intresse för din beggade 400D =)

Själv har jag tänkt välja Canon när jag byter, bara för att samla objektiv i "rätt" läger, sugen på fullformat senare nämligen.. känns dumt att behöva byta allt samtidigt då..
 
haha benjamin du förföljer mig din räv!:p
Läget??

jo 350:n va skitliten för mig me:p
men ja bestälde till ett batterigrepp och så gillade ja inte D70:n så mycket som canonen. Plus att mina två canon objektiv ja har hemma inte passar på en nikon ;P
 
Var försiktig med att ta alla foruminlägg världen över på allvar, det klagas alltid nåt kopiöst samt hittas fel på allt när en modell är ny. När modellen funnits ett tag så brukar det lugna sig, något i alla fall:)

Den digitala hypokondrin regerar!

//Larsa
 
Jodå, klart man måste hålla koll på gamla polarna.. :p
allt är ok här, själv då? Du ska börja fota ordentligt förstår jag.. gött.. :)
Jag saknar fotokompisar i närheten, det hade varit nice att kunna låna objektiv och testa lite innan man köper allting själv, det ligger så himla mkt pengar i objektiv..

---------------Back on topic-------------------

Ett alternativ i samma prisklass som en ny 400D kanske är en beggad EOS 20D, som passar dina objektiv, och är skönare att använda och passar bättre i handen.
Antagligen bättre andrahandsvärde på den oxå..
2Mp gör inte så mkt skillnad i den nivån man är på nu..


om du ska jämföra så ska du ju inte jämföra med "gamla" D70s när D80 är runt hörnet.. med 10Mp sensor, i princip samma sensor som i D200, små förändringar i överföringen.


Vad är det för gluggar farsan sitter och håller på då?

Larza, det med storleken är ju egen bedömning, jämfört med andra kameror.. Fast jag tror att du riktade dig till de som ger hård kritik mot kvalité på bilderna bara för att de inte ger lika bra bilder som 1Ds MkII, och även den kan man klaga på.. :p
 
Tappa inte greppet.

Hur är det egentligen. De som har 350D, vänjer man sig vid greppet efter ett tag? Handlar det om ovana i början?

En liten kamera smiter behändigt ned i väskan och är även lätt att bära med sig.
 
Re: Tappa inte greppet.

JanOlofHärnström skrev:
Hur är det egentligen. De som har 350D, vänjer man sig vid greppet efter ett tag? Handlar det om ovana i början?

En liten kamera smiter behändigt ned i väskan och är även lätt att bära med sig.

Jag har ju ingen 350D men kände mig tvungen att kommentera ditt påstående att en 350D smiter behändigt ner i en väska.. ;)
vilken systemkamera gör det?
eller menar du i en sportbag tillsammans med dina träningskläder, jo det går säkert..

utan objektiv är de ju alla ganska smidiga, oavsett märke, det är ju tjockleken som gör dem otympliga, inte om de är 2cm längre eller nån cm högre.

Alla tar väl inte Hasselbladplats i väskan med objektiv heller, men har man utrustning har man väl oftast en ordentlig väska avsedd för en kamera?

vikten kan jag hålla med om, fast gör inte mig nåt om den är tyngre om det innebär att den känns stabil.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.