Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ännu en nybörjarfundering

Produkter
(logga in för att koppla)

flunkan

Medlem
detta med macro gör mig lite konfundersam.På mitt sigma macro vid 80 (närgräns 0.25) står det 1:2 men är inte det en förminskning?? För mig borde det stå 2:1.....

Hur påverkas macro av brännvidden. Man borde väl få "mer" macro vid 300 än vid 80. (om nu närgränsen är densamma, eller?

Vad ska man tänka på, vad rekommenderar ni om jag vill ha något så att det blir väldigt mycket macro?

Finns det något man kan sätta på mitt objektiv, mellanringar??

Tack på förhand

från en fundersam Åsa

1:2 betyder att föremålet får halva sin naturliga storlek på filmen. När du förstorar bilden till "normal" storlek (t ex papperskopia) är det ju ganska stort. En mellanring mellan kamera och objektiv minskar närgränsen så att du kan komma upp i 1:1.

Eftersom ditt objektiv är en telezoom så kommer du att få mer "effekt" av närbildslinser än mellanringar.
Vill du ha riktigt mycket makro så skaffa en 50mm optik och montera bakvänd på din telezoom. Detta kommer att ge väldigt kort närgräns och en förstoringsgrad på i runda slängar 5:1-6:1 eller något sådant, vid 300mm. Det kommer att bli väldigt svårt med skärpedjupet dock, som blir otroligt kort.

Detta förutsätter att frontlinsen inte är så stor på ditt objektiv dock. En filtergänga på 49-55mm bör funka. Kanske 58 åxå. Annars kommer du att få dålig kantskärpa och vinjettering.
Billiga lämpliga objektiv är tex Nikon E-serie 50/1.8 eller Canon FDn 50/1.8 som går att få för ett par hundralappar på tradera eller ebay.

Och visst är det så att man får större förstoring med längre brännvidd, förutsatt samma avstånd.

Om du är intresserad av att utforska makro lite mer skulle jag dock rekommendera att köpa en riktig makrooptik på runt 100mm. Man kan använda en bakvänd 50mm på en sådan åxå, med ganska bra resultat. Man når då ca 2:1.

mitt objektiv är på 28-80 och där macro ligger på 80 1:2 närgräns 0.25. får jag fortfarande bättre "effekt! med närbildslinser än mellanringar.

å ursäkta mig som e lite seg men 1:2 e alltså halva storleken av föremålets naturliga storlek på negativet???

Okej. Du fick det att låta som om du hade en telezoom. :)

För att nå 1:1 med mellanringar på 80mm behöver du 80mm mellanringar. Detta är fokuserat på oändligheten. Du kan då fokusera ytterligare lite närmare, men det gör inte nån jätteskillnad.

En +4 närbildslins ger, vid 80mm fokuserat på oändligheten, en avbildningsskala på ca 1:3. Därtill har du ju möjligheten att fokusera närmare med objektivet, så du kommer ju att få större skala än 1:2. Jag vågar dock inte svara på hur stor. Jag vet inte hur man räknar på det riktigt.

Vissa zoomar trivs inte så bra med mellanringar. Min Nikon 18-70 gör det inte tex, men det är olika.

Enkla närbildslinser med bara ett glas i är inte så dyra. Dem kan man ropa in billigt på tradera eller ebay. Det kan du ju testa om du vill komma billigt undan. De ger inte lika bra kvalitet som de dyrare med två glasbitar i, men funkar oftast rätt bra om man bländar ner lite.
Jag vet inte var du har för filtergänga på ditt objektiv, men här är ett exempel med 52mm gänga tex.
http://www.tradera.com/auction/Filter/aid_15595832

Edit:
Glömde ju svara på frågan om avbildningsskalan åxå. :)

1:2 innebär att ett föremål som är 10mm i verkligheten blir 5mm stort på filmer/sensorn.
2:1 innebär att den blir 20mm på filmen/sensorn.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar