Annons

äldre värsting vs nyare teknik

Produkter
(logga in för att koppla)

Jahkov

Medlem
Har funderingar på kamerahus i prisklassen 5000-7000kr.
Köper man nytt så kan man köpa en canon 450d eller kanske en nikon d80. Begagnat så finns det en hel del att välja på. Även canon 1d och nikon d2h finns att få för dom pengarna.
Och det är lite i dom banorna jag tänker.
Jag har själv en tendens att slita hårt på mina grejor. Kameror i plast brukar klara typ högst två år. Mobiltelefoner är slut inom ett år osv.
Så jag lockas av robustheten i de proffsigare modellerna.
Tar mycket bilder på folk och djur, så jag har inget emot att kameran är snabb.
Men samtidigt är där några års skillnad, och tekniken står inte direkt still.
Är man ute och cyklar om man ens jämför två så totalt olika kameror som en eos1d och en 450d???

Om jag var du så skulle jag satsa på en profesionell.. Större, rejälare, stryktåligare, lättare att fota med, större sökarbild osv.

Betacam_SP skrev:
Om jag var du så skulle jag satsa på en profesionell.. Större, rejälare, stryktåligare, lättare att fota med, större sökarbild osv.
Klumpigare, större, tyngre, brusigare, sämre JPG ur kameran, sämre vitbalans (oftast), lägre upplösning, sämre display...

Det är bara att välja utefter vad man tycker är viktigast. Tänk också på att en 1D eller D2H kan ha fått arbeta ganska hårt, så hur det är med livslängden kan du aldrig veta.

För övrigt har D80 större sökare än både 1D och D2H. 450D har nästan lika stor sökarbild som 1D. Men nu talar vi om 1D MkI.

Senast ändrad:
Tack för synpunkterna.

Inhandlade mig en EOS 1d(mk1). Resonerade så att skulle jag köpa t.ex. en EOS 450d så skulle den kanske ha en livslängd på två år. Vem vet... kanske min EOS1:a lägger ner om en månad....
Men känslan är helt rätt. Vikten och storleken passar mina stora nävar perfekt.

Sen upptäckte jag fler fördelar när jag var och fotade syrrans hoppiga hästar. Snabbheten är ett jätteplus för min del. Snabb fokus och hög fps ökar chanserna att få till en bra bild på djur i rörelse.
Samma sak när jag fotade polarens busiga ungar. Fyraåringar är fantastiskt roliga att fotografera. Men dom är överallt.

Upplösningen på 4,5Mpix är mer än tillräcklig för vad jag har mina bilder till. Har inget behov av att kunna beskära bilderna så otroligt hårt. Beskär hellre bilden i sökaren.

Lät känslorna styra i mitt val här. Allt går inte att mäta med siffror.

Tänkte eg. göra en halvårsrapport. Men kanske är jag sent ute.
Jag är så in i bomben nöjd med mitt val.
För det första så hade jag vid detta laget dödat vilken plastkamera som helst. Inser detta nu.(däremot vet jag hur många objektiv ser ut inuti numera)(vad gör man inte för en bra vinkel?)
Dessutom hade jag förmodligen missat massor av riktigt bra bilder om jag haft en långsammare kamera.
Upplösningen har varit ett hett ämne vid flera disskusitioner. Fullständigt oandvändbar enligt flera "förståsigpåare" Men oj vad dom blivit stumma när dom sett mina bilder.
Visst finns det nog kameror som har högre/bättre prestanda inom vissa områden (i samma prisklass). Men som i en av mina andra passioner. Man kör inte en ALFA GTV6 pga. att den är bra på att frakta läskbackar.
Denna kamera ser jag ingen anledning till att byta på bra länge.

Jag tror du gjort ett bra val. Hade gärna gjort likadant om jag inte suttit fast med en massa objektiv - och är lite känslig när det gäller begagnat.
lm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar