Annons

äldre optik till Nikon D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Joel Nordh

Medlem
Hej!

Funderar på att köpa lite äldre objektiv till min kamera då dessa ofta är rätt bra optik i dessa utan att vara för dyra. Jag inser att autofocus och mätare och liknande kan bli svårt med,
Frågade en kille på Expert här i stan och han började snacka om att han måste veta objektivet serienummer för att veta om det funkar till D300,
Min viktigaste fråga är väll egentligen kan det hända något med kameran? kan det gå sönder något om man köper och skruvar dit äldre optik?

Tack på förhand

/Joel
 
Nja, han har både rätt och fel. Förvisso är serienumret ett sätt att avgöra om det passar eller inte och kanske det säkraste men det går alldeles utmärkt även utan. Leta bara efter optik märkt "AI" eller "AI-S" så fungerar det i 99% av fallen.

Med de allra äldsta objektiven riskerar man att skada en liten pinne vid sidan av bajonetten som hjälper ljusmätningen.

Tips: Det här står utförligt beskrivet i manualen!
 
Här har du en guldgruva om du vill identifiera manuella Nikkorobjektiv efter serienummer: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html

Som sagt så är det AI eller AI-S som funkar på D300. Du får fullt fungerande ljusmätning, men du måste använda bländarringen för att ställa in bländaren. Undantag är AI-P, som har elektronik i sig som gör att man kan använda kamerans inmatningshjul för att ändra bländaren. För entusiasten går detta också att ordna genom att montera en CPU i ett befintligt manuellt objektiv, men det är nog lite överkurs;-)

Kika gärna i den här gamla tråden om du vill ha råd, tips och inspiration: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=89023
 
Ljusmätaren fungerar i D300 med de allra flesta av de tillgängliga äldre objektiven som finns. Samtliga AI och AI-S objketiv fungerar (med något enstaka exotiskt undantag kanske). Givetvis fungerar inte AF och dessutom bör du komma ihåg att det är skitsvårt att fokusera någorlunda snabbt och exakt med manuella ljusstarka objektiv på samtliga av våra moderna kameror. En modern kamera har en mattskiva som visar skärpedjupet vid ungefär bl 4-5,´6. Det säger sig själv att det blir ytterst svårt att fokusera korrekt på 1,4 om sökaren endast visar motivet som om du använt 4-5,6....... Det går trots det men det går inte snabbt.....
 
Tack alla för eran information. Det är värt guld för mig. Vet jag lite vad jag ska leta efter och hur man kollar upp det. Riktigt tacksam!

/Joel
 
Ser att min länk inte verkar fungera. Bifogar en Zippad PDF istället med listan.
 

Bilagor

  • lcm-En_02.zip
    97.4 KB · Visningar: 90
Martin!
Rätta mig om jag har fel men fick lära mig på ett tidigt stadie när CPU-kontakterna kom att du kan skada din kamera allvarligt om objektivet du monterar saknar "klack"
Fick detta beskrivet för mig av Roffe på PROCENTER för en massa år sedan när jag var spekulant på ett gammalt 35 mm tiltobjektiv som saknade nämnda klack.
Tydligen kan man bryta sönder kontakterna med fel glugg eller???
 
Martin!
Rätta mig om jag har fel men fick lära mig på ett tidigt stadie när CPU-kontakterna kom att du kan skada din kamera allvarligt om objektivet du monterar saknar "klack"
Fick detta beskrivet för mig av Roffe på PROCENTER för en massa år sedan när jag var spekulant på ett gammalt 35 mm tiltobjektiv som saknade nämnda klack.
Tydligen kan man bryta sönder kontakterna med fel glugg eller???
Ja, och det är därför man ska se till att objektiven är AI- eller AI-S-kompatibla. Då har de "klack" nämligen.
 
Ja, och det är därför man ska se till att objektiven är AI- eller AI-S-kompatibla. Då har de "klack" nämligen.

Och många äldre icke AI konverterade objektiv går att montera på en D300 trots avsaknaden av "klacken". Du måste kika i de kompabilitetslistor som du redan fått länkar till ovan för att bedömma enskilda objektiv av äldre konstruktioner. Generellt sätt så går allt som du kan få tag i på ett någorlunda vettigt sätt att använda på D300. Begagnatmarknaden för pre-AI är inte så där jättestor direkt. Hittar du några så är det oftast på Ebay eller på en auktion hos LP-foto..... I begagnathyllorna hos våra handlare så lyser pre-AI med sin frånvaro sedan mycket länge....

Det som du missar med pre-AI utan klacken är ljusmätningen. Om du kikar runt objektivfattningen på din D300 så hittar du en nästintill osynlig ring med motsvarande "klack" som vrids runt av bländarringen via klacken på objektivet. Det är den vridningen som talar om för kameran vilken bländare du valt på gluggen.
 
Köpt äldre

Fortsätter att utnyja eran stora kunskap här på fotosidan.

Har just köpt lite objektiv fick ett riktigt bra erbjudande och köpte 6st objektiv så nu funderar jag på om de passar alla är inte Nikon. Vill inte sätta dit något så länge jag inte vet att jag inte sabbar något. Skriver serienummer och märke om någon kan hjälpa mig eller säga vart jag kan söka informationen så jag vet om de passar. Har sökt på google men inte hittat något

Nikon 35 mm 1: 2.8 serienummer 815441 borde passa enligt mig
Nikon 80-200 1:4,5 serienummer 890230 kan passa om jag läst rätt
Tamron 135 mm 1:2.5 Serienummer 5300353 Står att det ska passa till nikon ai
Soligor 28 mm 1:2.8 Serienummer 7696319
Tokina 400 mm 1:5.6 serienummer 8201266
Soligor 400 mm 1:6.3 Serienummer 9692698


Vet inte vart jag kan se om dessa passar

Tack på förhand!

/Joel
 
ANNONS