Annons

Överväger byte från 5D mk3 till X-T1

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

qvOwe

Medlem
Hej,

Jag har tröttnat på att släpa runt min 5d mk3 med tillhörande utrustning för mitt hobbyfotande. Jag är väldigt nöjd med kameran när jag väl har den i handen, men oftast får den stanna hemma nuförtiden pga. att jag inte orkar ta med den som sagt.

Jag överväger byte till spegellös kamera och främst X-T1 då den verkar vara det bästa alternativet på marknaden just nu (i konkurrens med Sony A7 ii). Det hade vart intressant att få lite synpunkter från andra som gjort samma resa! Ni som tagit steget, har ni ångrat bytet?

Det jag framförallt funderar på är i hur stor grad man saknar FF sensorn och hur bra autofokusen upplevs i just denna modellen (intressant då af i min nuvarande 5d mk3 är grymt bra).

Tacksam för all kommentarer!
 
Jag kompletterade min 5DII med en Pana GX7 med tanken att den lille skulle följa med oftare. Men det blev inte riktigt så. Det visade sig att för mig är det betydelsefullt med en större kameras ergonomi, framför allt ordentliga lättillgängliga inställningsknappar utanpå kameran. Så endast i undantagsfall får GX7:an följa med, istället för tvärt om. Skaffa en ny bekväm väska kanske?
 
Jag tog steget fullt ut tidigare i år.

Från att ha burit tunga 5D och 1D hus är det nu så mycket smidigare.

Förstorade ett porträtt nyligen från X-T1:an till dryga metern, otrolig kvalitèt.
AF är ju inte som mina tidigare hus men det är inga problem så att det stör.

Sedan i torsdags kom ju uppdateringen också med en massa mumma, bla, slutartid på 1/32000s.

En annan sak som gör stor skillnad, ALLA min Canongluggar har jag fått kalibrera för 100% skärpa.
Oftast skickat till Canon RCC när man köpt nytt.

Med min Fujilmutrsutrustning är det 100% från fabrik, skarpare blir det inte.
Nu kanske jag låter som om jag är betald av Fujifilm men det är jag inte ;-)

Jag är helnöjd!!!!!!!!!!!!!!!

MVH Julle.
 
Jag gjorde också detta byte tidigare i år, då jag också ville ha ett mindre, lättare och smidigare system att kånka runt på... Jag hade turen att kunna ha systemen parallellt med varandra under en period för att verkligen kunna utvärdera ifall det var rätt steg att ta för mig, och jag kom fram till att det var det.

Så här resonerade jag till slut... att det mindre, lättare och smidigare Fuji-systemet klarade cirka 85-90% av det mitt Canon-system klarade av, och att det skulle räcka för mig, här är några för/nackdelar med Fuji X-systemet:

+
Mindre, lättare, smidigare
Bildkvalité som för mig hamnar tillräckligt nära den kvalité som jag fick av min 5dMkIII
Stadig och stabil kamera som var tillräckligt stor för mina händer, speciellt med baterigreppet (som är en nödvändighet med tanke på batteritiden.
Som tidigare skrivits, hur objektiven bara funkar direkt med kameran, inga mikrojusteringar eller liknande!
Kvalitén på de objektiv som idag finns till systemet är väldigt bra!

-
Autofokus - Fuji kan inte matcha Canon på detta, men den är inte dålig! Störst skillnad är det vid kontinuerlig autofokus, där Canon är bättre än Fuji.
Batteritid - Canon är väldigt bra här, Fuji är bara OK, därav att batterigreppet är "ett måste" för mig, som är van vid hur länge batterierna räcker i min 5dMkIII
RAW-storleken - Fujis RAW-filer är JÄTTESTORA jämfört med Canon, speciellt om man tar med upplösning i beräkningen... (dock värt det med tanke på bildkvalité, skulle dock gärna se lite lättare filer... sen är det inget stort minus i sig)
Objektivutbud - här kan Fuji inte matcha Canon (eller Nikon, m4/3, Sony...) ännu, men det blir bättre hela tiden, så det är ett minus som minskar!

Har jag ångrat bytet? Hittills... nej! Det finns stunder då jag önskar att jag hade min FF-kamera kvar, men överlag är jag väldigt nöjd med bytet! :)
 
Senast ändrad:
Gjorde byte från D800 till Sony A7 tidigare i år och är också väldigt nöjd.

Mycket lättare och mindre utrustning som fungerar väldigt förutsägbart. Precis som ovanstående skriver så är det lurigt att få till 100% fokus med gluggar på DSLR utan kalibrering. Detta oavsett om man köpte riktigt dyra prylar (85/1.4G, 70-200VR2) Min spegellösa må vara långsammare men sätter fokus väldigt exakt.

Synd att inte Nikon erbjöd en lösning innan Sony, då hade jag säkert stannat som lojal kund.
 
Tack för alla bra kommentarer och tankar!

Jag har i princip bestämt mig för att göra bytet till spegellöst. Tyvärr har jag inte möjlighet att införskaffa nytt hus utan att först sälja det gamla, så jag kommer inte kunna jämföra dem sida vid sida.

En fråga om X-T1 huset:
Jag har sett att det finns en ny version "Graphite Silver", är det bara utseendet som skiljer dem åt eller har jag missat något i mina undersökningar?

En sak som fortfarande känns lite motigt är att det inne finns någon ljusstark normalzoom som kan ersätta mitt nuvarande 24-70 2.8L. Men vad jag har kunnat läsa mig till ska det vara något ekvivalent (på crop sensor) på gång från Fuji som dessutom är vädertätat?

//Daniel
 
Med mjukvaruuppdateringen som kom förra veckan skall det mig veterligen inte skilja annat än utseende.

Det kommer att komma ett 16-55/2.8 i början av 2015, om tidsplanen i deras road map håller.
 
Bytte för ett år sedan

Jag var väldigt trött på att bära omkring min Canon Ds II. Den har ju inte samma fina prestanda som 5 D III men ändå.
Jag bytte mot fuji X100s med fast objektiv, ångrar inte en sekund. Däremot saknar jag utbytbara objektiv i bland men skulle aldrig köpa på mig en stor Canon eller Nikon igen. I så fall får det bli en XT 1.
 
Det finns ju alltid alternativet att köpa ett litet objektiv till din befintliga kamera. T.ex. ett 40mm/2.8 pancake...

Ett annat tips är Canons spegellösa eos-m som komplement. Inte lika vass som de andra föreslagna med den säljs ibland för 2000 kr och det finns EF-adapter att köpa.
 
Nöjd

5D mk II till en Fuji X-pro 1 för två år sedan. Den har slagit ut 5D mkII fullständigt. Inte bäst på allt men alltid med när 5D ligger hemma.
 
Sony RX100

Också trött på att släpa på min Nikon systemkamera. Ibland frågar människor mig vad de ska köpa för kamera, och jag ger det klassiska svaret "En som du har med dig för den tar du bäst bilder med".
Funderade på att byta till ny systemkamera. Skärskådade mig själv och mitt fotograferande.
Sen gick jag och köpte en Sony RX100.
Jag fotograferar mycket mer sen dess och framför allt i lägen som jag aldrig gjort tidigare. Mer dokumentärstil osv. Lovade också mig själva att den alltid skulle vara med, vilket den är. Jag missar inget för att kameran inte finns där.
Fast jag har kvar systemkameran, jag kompletterade istf att byta.
 
Jag bytte min D800 och ett gäng ljusstarka och tunga objektiv mot en X-T1, X-E1 och fyra objektiv, 35/1,4 56/1,2 18-55/2,8-4 55-200/3,5-4,8. Jag är imponerad av byggkvaliten på både hus och objektiv. När det gäller 35:an och 56:an får man nog gå till betydligt dyrare Leica och Zeiss objektiv för att hitta något skarpare. Även zoomarna är otroligt skarpa.

X-E1 och 35/1,4 är som en Leica, liten och lätt med otrolig bildkvalite. Jag har verkligen inte ångrat mig, blev på senare tid otroligt besviken på Nikon efter alla problem med fokus, olja på sensorn som krävde två besök på Nikonverkstaden för rengöring. Fujifilm och Sony känns som dom mest spännande på kamerafronten just nu.
 
Mitt "lättviktsalternativ" just nu är en Canon 6D med 40mm f/2.8 pancake. Det är en rätt lätt och smidig kombo måste jag säga, men trots detta är själva kamerahuset ändå så pass skrymmande att jag ofta drar mig för att ta med det om fotografering inte är prio 1.

Även jag har lockats av tanken på en mindre och ännu lättare utrustning, men efter en del funderande tror jag faktiskt inte ett byte från en dslr till Fuji XT1 skulle få mig att släpa med mig kameran ut mer än vad jag gör nu.

Fuji XT1 må som sagt vara både mindre och lättare, men fortfarande skulle kameran kännas i princip lika skrymmande som Canon 6D:n när man spatserar omkring med den på stan. Det inbillar jag mig i alla fall. Fortfarande kommer ju kameran att hänga och dingla under armen eller på bröstet..eller så måste man hålla den i händerna alternativt stoppa ner den i någon slags väska. Blir ingen som helst skillnad gentemot att bära en Canon 6D + 40/2.8 känner jag. I stället mister man fullformatet, den i princip perfekta ergonomin hos dslr:en samt Canons stora objektivutbud. Och ett byte är inte direkt gratis heller. Undrar vad den där 16-55/2.8 zoomen som nämndes skulle komma ut till XT1:an kommer att kosta...

Så för min egen del finns det nog bara en typ av kamera som inte skulle få mig att lämna den hemma när fotografering inte är prio 1 - nämligen en fickvänlig kompaktkamera typ Ricoh GR eller Sony RX100 III. Nu vet jag inte vad det är du fotograferar, men om det t.ex. är vid gatufoto som 5D:n känns för stor och klumpig för att ta med sig den så är nog mitt förslag samma som Johnnys - komplettera din dslr med en fickvänlig kompaktkamera ala Sony RX100!
 
Visst är det en enorm skillnad att ta med sig min Fuji X-PRO1 och mina mina objektiv: 18/2, 35/1,4, 60/2 macro och zoomen 18-55/2,8-4 IS. Med en ordentlig vinterjacka kan jag stoppa de objektiv jag inte använder i fickorna.
Alltihop väger 1462 gr tillsammans. Skulle jag plocka ihop samma samling till mina 5DD kameror kommer jag ledigt up det dubbla. Ser man till volymen så är det ungefär också dubbelt upp.
Så visst är det betydligt trevligare att släpa på Fujin än på en FF kamera med ett ljusstarkt objektiv.

Det är därför jag har Fujin som min kompaktkamera. En kompaktkamera med en kvalitet på bilderna som gör att jag inte gråter för att jag lämnade de stora kamerorna hemma när ett riktigt bra motiv dyker upp.

Nu har även Fujis kameror fläckar. AF är definitivt ett svagt område. Det har blivit bättre men går fortfarande inte att jämföra med varken 5DMKII eller speciellt inte 5DMKIII.
En anna svaghet för alla som använder Photoshop CC eller LR är att det i vissa typer av motiv är svårt att få fram detaljerna i bilderna. Därför kör jag själv Iridient som raw-program inifrån LR, alltså edit in Iridient och tar sedan hand om resultatet som en TIFF-fil i LR.

Sedan är det ergonomin på några av knapparna som är bökiga därför de år små och ligger för grunt.
En del andra reglage är föredömliga. Blixtfotografering är också så här långt en svaghet.

En ny X-T2 är på gång och komne enligt ryktet ha Sonys 24 Mpix sensor. Förmodligen också förbättrad AF och troligtvis har man gjort reglaget på baksidan ,som motsvara Canons hjul och joy-stck, bättre. Kommer troligtvis första halvåret.
Det kommer också en X-PRO2 med likadan sensor. Kommer dock vara dyrare än X-T2.
Troligtvis liknande förbättringar. Så för den som har tålamod att vänta kan det vara värt mödan.

Så man kan inte få allt man har i en Canon FF ännu. Om det spelar stor roll får var och en bedöma själv. Själv har jag behållit mina tjockkameror och de behövs allt ibland.

Här ett par bilder från Göteborg av julljusen i stan. Tagna de senaste dagarna.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/364855/3273367.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/364855/3271509.htm?set=mp
 
Xt-1 använder,jag på resor då lämnar jag mina d800 hemma. Ang bildkvalitet så ger Fuji snyggare bättre filer än ca/ni rakt ut från kamerans. Jag gjorde ett test med d800 o 24-70 o Fuji med 18-55 o på en A4 då får du verkligen leta för att se skillnad. Det som är dom stora + med Fujis är att det känns verkligen som en gammal analog kamera rattar o vred på det mesta o af xt1 funkar till det mesta för mig.
Det som är positivt är
Storleken på kamera o objektiv
Kvalitén på objektiven skarpt över hela ytan o inte som med ca ofta luddiga hörn på vidvinkel trots proglugg
Bild känslan rakt utifrån kameran är fantastiskt bra.
Känslan i lågdagrarna att svart verkligen känns svart o äkta
Att du kan ha kameran med normal zoomen o sedan en objektivväska för en glugg till o det räcker långt.
Att kameran är diskret ingen bryr sig om den tar jag upp min d800 med 24-70 då bryr sig folk betydligt mer.

Nackdel
Batteritiden suger jag gör av med 2-3 batterier per dag även om jag inte fotar mycket där vet jag att även a7 inte heller är bra.
Jag stod i valet mellan a7r o Fuji men valde fuji på på,grund av så mycket bättre känsla på bilderna från kameran samt att det finns mängder med bra gluggarna till fuji Sony har inte ens fått ut dedikerad vidvinkel ännu.
Däremot lutar jag åt en Sony a7s till video men där kommer jag kör adapter till nikon optiken jag har.

Som rese,reportage kamera funkar fuji xt1 super men till interiör där jag använder blixt kommer Jag köra vidare på nikon till bröllop kommer jag blanda både Fuji nikon.
Det största plusset med Fujin är att den är så kul att plåta med grym känsla helt enkelt.
 
En ny X-T2 är på gång och komne enligt ryktet ha Sonys 24 Mpix sensor. Förmodligen också förbättrad AF och troligtvis har man gjort reglaget på baksidan ,som motsvara Canons hjul och joy-stck, bättre. Kommer troligtvis första halvåret.
Det kommer också en X-PRO2 med likadan sensor. Kommer dock vara dyrare än X-T2.
Troligtvis liknande förbättringar. Så för den som har tålamod att vänta kan det vara värt mödan.

Vart har du hört några sådana rykten om en X-T2? Visst, en X-PRO2 lär vara på gång eftersom den nästan är 3 år gammal (X-PRO1 kom i mars 2012), men om det blir under första eller andra halvan av 2015 vet väl ingen riktigt än även om det lutar åt första. Och visst, även en uppföljare till X-T1 kommer säkert så småningom, men den kameran har inte ens varit på marknaden i ett år (februari 2014) och har nyss fått en massiv firmware-uppdatering som nästan gjort den till en ny kamera, så det lär nog dröja ett tag till.

Att det skulle sitta en Sony-sensor i en X-PRO2 kan säkert stämma eftersom så vitt jag vet är just Sony som tillverkar sensorerna åt Fujifilm. Fujifilm har plockat fram sensorn, eller rättare sagt är det väl själva färgfiltret som inte är ett traditionellt Bayer-filter som sedan sätts på Sony-sensorn och kallas för X-Trans II CMOS. Att det skulle komma en uppdaterad version är ganska troligt och att den då hamnar i en X-PRO2 är nog också ganska troligt. Troligtvis kommer det andra förbättringar också eftersom Fujifilm verkar lyssna en del på sina användare.
 
Jag gjorde slag i saken för 3 månader sedan och köpte mej en X-T1 + ett XF 35mm f/1.4 R för att ha som en mindre och lättare komplement och rese/gatufoto-kamera, inte som en ersättning av mina andra grejor. Månaden efter köpte jag även ett XF 14mm f/2.8 R och ett XF 56mm f/1.2 R.

Så här långt måste jag säga att jag är verkligen nöjd med bilderna den här uppsättningen prylar levererar, även om jag mest har använt den för gatufoto, lite porträtt och inte egentligen varit ute i naturen än (eftersom den är så tråkig i Skåne vid den här tiden på året).
Det dynamiska omfånget känns större, skärpan och detaljåtergivningen på filerna direkt ur kameran känns bättre och nu pratar jag Fujifilm RAF från X-T1 kontra Canon CR2 från 5D MkIII. Kan också tilläggas att i tidigare versioner av Lightroom/Camera Raw har det funnits problem med bearbetningen av RAF, de finns inte nu utan är nog mer en smaksak angående vad för program man gillar att arbeta med.
Sedan är storleken och tyngden verkligen av betydelse när det väl kommer till kritan. Enbart min 5D MkIII med BG-E11 och 2 batterier + mitt Sigma AF 50mmf/1.4 ART t.ex. väger över 2kg kontra min X-T1 + mina 3 objektiv och 3 batterier hamnar på max 1,5kg. Efter en hel dag ute gör det helt klart skillnad.

Nu är ergonomin bättre på 5D MkIII (med batterigreppet på), men det är samtidigt lite av en vanesak. Jämför man sån sak som autofokus så formligen massakrerar 5D MkIII, X-T1. Men det är en sak som man lär sej efter ett tag och kan leva med i de flesta lägen. Batteritiden suger dock på X-T1, vilket vad jag förstår att den gör på de flesta spegellösa kameror men ett par extra batterier väger inte så mycket. Sedan kan man ju förstås köpa ett batterigrepp även till X-T1 vilket säkert är bra och trevligt (har jag läst) men för mej tar det bort lite av meningen med att ha just en liten kamera.

Och så har vi känslan på Fuji-prylarna. Objektiven, i alla fall de som jag har (har dock inte fingrat på alla Fujinon-objektiv), är inte bara knivskarpa utan känns riktigt bra, gedigna och hallå, de har riktig bländarring! Lite back to basics vilket känns uppfriskande och gött.
På X-T1 är känslan med vred för slutartid, ISO, exponeringskompensation, ljusmätning och exponeringsval (kontinuerlig slutare, bracketering, dubbelexponering m.m.) riktigt gediget. Överlag känns magnesiumhuset gediget och bra att hålla i. Sedan har jag alltid avfärdat elektroniska sökare som skräp (vilket de har varit) tills jag testade X-T1 och nu kan jag säga att den är större och trevligare än 5D MkIII's optiska motsvarighet och att se hur exponeringen blir, live direkt i sökaren är faktiskt ganska trevligt.

Om man plåtar mycket med blixt, ska man fundera eller i alla fall googla lite om just det, då bl.a. blixtsync inte är snabbare än 1/180s och lite begränsande. Själv plåtar jag sällan med blixt, så har inte testat. Videofilmningen är inte så mycket att hurra för heller har jag hört, men det här är en kamera för fotografer, inte för videofilmare (som jag tycker att det ska vara). Själv är jag ointresserad av det och har varken testat att filma med X-T1 eller 5D MkIII och kan inte heller jämföra.

Som sammanfattning kan jag säga att en sak är säker, det är fan så mycket roligare att plåta med Fuji-prylarna. Jag var själv ute efter en liten kamera som komplement till min stora (om än väldigt trevliga) klumpeduns till 5D MkIII och inte som en ersättning, men funderingarna på att sälja alla mina Canon-prylar finns där varje dag nu mera...
 
Jag läser ibland Fuji rumors precis som de flesta som har Fuji för att se vad som ryktas vara på gång. Fast det finns fler sajter som också förmedlar dessa osäkra nyheter.
Att X-PRO2 är på gång är bekräftat av Fuji själva så och att sensorn blir en APS-C och troligtvis med 24 Mp.
Ryktet om en X-T2 är säkert mer osäkert.
Fuji har ju halkat lite efter vad gäller AF och är inte bäst i klassen på den delen.
Fuji är ganska snabbfotade i sin utveckling och att de gör en uppgradering av själva sensorn till samma som kommer sitta i X-PRO2 låter inte så konstigt. Fuji har visat sig vara ganska oortodoxa när det gäller sina uppdateringar och inte uppträda som Canikon och andra tillverkare.
Så vi skall nog glömma att det skall 3 år mellan deras uppgraderingar.
En X-T2 kan mycket väl vara på gång men det är ett rykte och dessa skall man ju alltid ta med en nypa salt. Det som talar för det är att mycket har hänt både vad gäller upplösning och AF bland Fujis konkurrenter sedan X-T1 släpptes. Det följer Fujis mönster med uppgraderingar av X-E och X-100.
Fuji liknar mer biltiverkarnas variant med nya årsmodeller än Canikons släpp av helt nya kameramodeller som bara har namnet gemensamt med sin föregångare.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.