Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överginva hus i Falun/Borlänge området

Produkter
(logga in för att koppla)

ohls

Aktiv medlem
Jag undrar om någon känner till några övergivna hus/lokaler eller fabriker runt Falun/Borlänge området? Tacksam för alla tips.

/Tobias

Högbo, är det väl en skolan numera tror jag, vad tänkte du på för bostadsområde? Svängde förbi där idag och det verkade inte vara övergivet lyste i diverse kåkar men kollade inte så noga.

Det i säter verkade bra till jag såg detta
http://www.dalademokraten.se/Articl...0105131844_DD616/20060105131844_DD616.dbp.asp

"På tisdag blir det förbjudet att utan tillstånd gå in i Fasta paviljongen. Den som gör det riskerar böter."

Fast man kanske kan ringa och höra med länstyrelsen.

Tackar för tipsen.

Fängenhällarna

Hej
Åk väg 247 från Ludvika mot Grangärde m m. När du passerat Brunnsvik fortsätter du cirka 1-2 km så ser du en liten väg till vänster. Följer du den kommer du till Fängenhällarna, ett gigantiskt byggnadsverk som ligger mitt i skogen. Byggdes som barnkoloni av en förening i Stockholm vill jag minnas. Men OBS jag har själv inte varit dit på kanske fem år. Och vid sista besöket hade de satt för alla fönster. Kan var rivet eller inhängnat eller nåt så försök kolla innan. Men när jag pluggade på Brunnsvik var det fantastiskt och även lite skrämmande att kunna gå runt i alla salar, kök m m som finns. Måste vara runt 1000 kvadratmeter övergivet hus totalt. Men som sagt, kolla först. Någon på Ludvika kommun vet säkert husets öde.

ohls skrev:
Högbo, är det väl en skolan numera tror jag, vad tänkte du på för bostadsområde? Svängde förbi där idag och det verkade inte vara övergivet lyste i diverse kåkar men kollade inte så noga.

Det i säter verkade bra till jag såg detta
http://www.dalademokraten.se/Articl...0105131844_DD616/20060105131844_DD616.dbp.asp

"På tisdag blir det förbjudet att utan tillstånd gå in i Fasta paviljongen. Den som gör det riskerar böter."

Fast man kanske kan ringa och höra med länstyrelsen.

Tackar för tipsen.

Då var det tur att jag hann besöka Säter innan det blev förbjudet då...

Högbo är väl det som ligger vid skidstadion? Kanske används till något nu? Mindes bara att det var på tal i den tidigare tråden. Och bostadsområdet var nog en ihopblandning från min sida, tänkte nog på Söderfors (Hästhagen) utanför Gävle.

Re: Fängenhällarna

electra skrev:
Hej
Åk väg 247 från Ludvika mot Grangärde m m. När du passerat Brunnsvik fortsätter du cirka 1-2 km så ser du en liten väg till vänster. Följer du den kommer du till Fängenhällarna, ett gigantiskt byggnadsverk som ligger mitt i skogen. Byggdes som barnkoloni av en förening i Stockholm vill jag minnas. Men OBS jag har själv inte varit dit på kanske fem år. Och vid sista besöket hade de satt för alla fönster. Kan var rivet eller inhängnat eller nåt så försök kolla innan. Men när jag pluggade på Brunnsvik var det fantastiskt och även lite skrämmande att kunna gå runt i alla salar, kök m m som finns. Måste vara runt 1000 kvadratmeter övergivet hus totalt. Men som sagt, kolla först. Någon på Ludvika kommun vet säkert husets öde.

Detta har jag hört talas om men inte vetat var det är. Tack för tipset - kommer nog att undersökas inom kort!

Re: Fängenhällarna

electra skrev:
Hej

Var i Ludvika för några veckor sedan och på väg till Fängenhällarna. Frågade en ortsbo först och han sade att det är köpt av en privatperson som håller på att rusta upp det. Vi kollade aldrig.

Fantastiskt, men hur har de råd?

Oerhört kul om Fängenhällarna återuppstår.Även om en spännande miljö försvinner. Men hur har de råd, tro? Visserligen är nog stommen bra men det är ju sådana ytor att jobba med. Och så mkt som är nergånget och förfallet. Å andra sidan var jag o tittade på ett hus i Holmsund utanför Umeå förra veckan som varit tjänstemannabostad till sågen. Övergivet i 30 år takåsar, trappor, golv ja allt, uppruttnat. Men nu satsar man på att renovera tack vare ett antal eldsjälar. Utsidan är klar men totalt kommer det att kosta över 4 miljoner tror man. Så allt går när det gäller gamla hus.
Måste i alla fall ta en sväng förbi Fängenhällarna framöver o se vad som händer!

Ångkraftverket var en upplevelse som jag sparar till rengninga dagar. Trevliga bilder du lagt ut. Kan förresten tipsa om en båtkyrkogård i Dournanez i Bretagne för den som är ute på semester åt det här hållet. Helt underbar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar