Annons

Överge Canon för Olympus och micro 4/3?

Produkter
(logga in för att koppla)

oee

Aktiv medlem
Jag har hamnat i någon form av vakum för mitt fotograferande, självklart går det som vanligt att skylla det på tekniken=)
Det går säkert hitta andra anledningar också men jag känner mig inte tillfreds med den teknik jag har vilket gör att jag sällan har den med eller använder den.

Systemkameran (Canon 5d + 20/1,8 + 24-70/2,8L + 50/1,4) tar bra bilder men får nästan aldrig följa med ut längre då jag tycker att den är för klumpig. En Ricoh GR Digital II finns nästan alltid i väskan men det känns som om den har sett sina bästa dagar också, den är långsam och brusar snabbt sönder om iso kommer upp på 400 eller högre. Riktiga snapshotbilder och halvmedioker festfotografering funkar mobilkameran alldeles utmärkt till nu för tiden. Så något litet som alltid, alltid är med behövs inte heller.

Jag funderar i alla fall därför på att göra mig av med allt och sneglar istället mer och mer på micro 4/3 och då framför allt Olympus E-P1, Pen. Med alla tillbehör som ligger här hemma och skräpar borde det går att få loss en 25.000:- kan jag tycka att sedan pytsa in på nya grejer.

Eftersom att E-P1 knappt är ute så är det självklart svårt att säga så mycket om den men det skulle ändå vara intressant att höra någon annans infallsvinkel på detta? Vad skulle jag sakna hos mitt Canonsystem som inte micro 4/3 kan ge mig? Hur är det med skärpedjupet?

Det som jag nästan enbart fotar är street och arkitektur, ett och annat porträtt här och där men jag försöker undvika det så långt det är möjligt.
 
Hmm,
jag har lite samma typs tankar, dock så att jag tänker ha Canon i väskan för det jobb jag utför (in case, = ISO performance etc etc). MEN ingen själ har Canon, tycker jag. Jag känner mig mkt mkt mer tillfreds med Olympus och har också börjat köpa tillbaka Oly gear efter att jag sålde allt i den väg för två år sedan.
Olympus optik är i mitt tycke helt otrolig. Jag kan inte beskriva känslan i teknisk bemärkelse, men det de glasen levererar tycker jag om.

+ att just den nya PEN:en måste ju vara helt oslagbar för gatufoto!
Mitt förslag skulle mao vara; behåll kanonen och skaffa en ny (och också btw en gammal) PEN.
/TT
 
Tja..

Fick höra rycktet om kommande Olympus Pen och det stoppade mig att uppdatera från Leica Dlux-3 till Leica Dlux-4 i våras.

Sen finns det adapter som gör det möjligt att köra Leica R & M optik, Olympus & vanlig 4/3 optik...
 
Canon 500D är ju lagom storlek, vad gillar du inte med den? Med nån liten platt normalglugg påsatt är det inte långt ifrån en micro 4/3. Och filma kan ju va kul nån gång, det skadar alla fall inte. Annars 450D. Alternativt Pentax.
 
Canon 500D är ju lagom storlek, vad gillar du inte med den? Med nån liten platt normalglugg påsatt är det inte långt ifrån en micro 4/3. Och filma kan ju va kul nån gång, det skadar alla fall inte. Annars 450D. Alternativt Pentax.

Nej, av de bilderna att döma jag har sett på E-P1 och alternativen är den avsevärt mycket mindre. Vad skulle pentax ge som inte Olympus E-P1 skulle? Jag saknar också att Canon inte har något i pannkaksväg...
 
Jag tror nog att ingen SLR eller DSLR slår E-P1:an i format och funktion samt diskretion för tex gatufoto. Optiken på en DSLR tenderar vara för lång o klumpig och för att inte tala om ljudet av spegeln... suck.
Den kamera i digitalväg som passat mig bäst för gatufoto är Epson R-D1 med tex Voigtländers 15 mm. Otroligt kompakt och tyst. Detta fotografi tror jag jag inte hade lyckats ta med en DSLR (obeskuren och med 15 mm motsvarande 21 mm):
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/768053.htm?set=mp
/TT
 
Hej,

Har precis sålt min Canon EOS 30D med tillbehör och väntar på en E-P1. Anledningen till detta var precis som du att jag inte tar med mig kameran på grund av storlek. Jag ska försöka ge ett utlåtande så fort jag får min kamera.

Varför jag beställt E-P1 var för att den verkar vara den perfekta kompromissen mellan DSLR och kompaktkamera.

Mvh Pär
 
Hej,

Varför jag beställt E-P1 var för att den verkar vara den perfekta kompromissen mellan DSLR och kompaktkamera.

Mvh Pär

Just det där är vad jag är ute efter. Jag har kånkat runt på 10+ kg kamera och fotat tegelväggar i motljus för att hitta minsta lilla "fel" i bilden än gång för mycket. En bra kompromiss är jag är ute efter.

Om man slår till på en E-P1, vad ska man satsa på för objektiv? Gärna ljusstarkt och vidvinkligt, fasta grejer är inga problem och priset bör väl inte ligga på mer än 15 000:-?
 
Du frågade vad E-P1 saknade, sökare!

I det avseendet är den mer som en digitalkompakt än en systemkamera.

En annan brist är väl objektivutbudet, visserligen kan du använda vanliga 4/3 objektiv med en adapter men då tappar du lite av poängen med kameran (litenheten). Så i dagsläget saknas det både ljusstarka och vidvinkliga objektiv till micro 4/3, förhoppningsvis blir det bättre sen.

Men det är onekligen en intressant kamera, kanske nästa modell hamnar också i min fotoväska...
 
Om man slår till på en E-P1, vad ska man satsa på för objektiv? Gärna ljusstarkt och vidvinkligt, fasta grejer är inga problem och priset bör väl inte ligga på mer än 15 000:-?

Det finns inte mycket att välja på i dagsläget, Olympus 17/2.8 eller 14-42/3.5-5.6 alternativt Panasonic 7-14/4 eller 20/1.7 (de har ett par lite större zoomar också).
 
Du frågade vad E-P1 saknade, sökare!

I det avseendet är den mer som en digitalkompakt än en systemkamera.

En annan brist är väl objektivutbudet, visserligen kan du använda vanliga 4/3 objektiv med en adapter men då tappar du lite av poängen med kameran (litenheten). Så i dagsläget saknas det både ljusstarka och vidvinkliga objektiv till micro 4/3, förhoppningsvis blir det bättre sen.

Men det är onekligen en intressant kamera, kanske nästa modell hamnar också i min fotoväska...

Än så länge finns det 6 olika gluggar att köpa...

Finns även adapter för OM optik och Panasonic har adaptrar för Leica M & R optik. Tror att mera optik är på väg...

http://panasonic.net/avc/lumix/popup/pressrelease/g_mount_adaptor.html

Om du kollar på länken så är Panasonic M adaptern rätt liten...

Sökare finns även att köpa till....
 
Det är fortfarande en rätt liten sensor i 4/3 systemet. Det är nog bara en tidsfråga innan canon som är störst på kompakter kommer med en kompakt med aps-c i som säkerligen kommer prestera väldigt bra i bildkvalitet. Jag tror dock att går du från en 5D till olympus blir du besviken på bildkvaliten för jag tror knappast en pytte sensor matchar en ff, däremot så är det betydligt mindre o lättare utrustning och har man ingen kamera med för att den är för tung/klumpig så det bättre med en micro 4/3 som du kanske kommer bära med dig betydligt mer.
Men jag tror att det bara är en tidsfråga innan det kommer en kompakt ff kamera i storlek med canon 450.
 
Själv funderar jag på att överge min nikon för en m4/3 kamera nån gång i vinter.

Objektiv utbudet är begränsat ja, men dels kommer panasonic med en 20/1.7 nån gång i höst sen så är m4/3 kamerorna tydligen utmärkta att fokusera munalet med och de finns eller kommer iaf komma adaptrar till de flesta andra objektiv-typer

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1022&message=32323157
en recension eller vad man nu ska kalla det av ep-1

http://forum.getdpi.com/forum/forumdisplay.php?f=44
forum för folk som använder en massa gammal optik till m4/3
 
Det är fortfarande en rätt liten sensor i 4/3 systemet. Det är nog bara en tidsfråga innan canon som är störst på kompakter kommer med en kompakt med aps-c i som säkerligen kommer prestera väldigt bra i bildkvalitet. Jag tror dock att går du från en 5D till olympus blir du besviken på bildkvaliten för jag tror knappast en pytte sensor matchar en ff, däremot så är det betydligt mindre o lättare utrustning och har man ingen kamera med för att den är för tung/klumpig så det bättre med en micro 4/3 som du kanske kommer bära med dig betydligt mer.
Men jag tror att det bara är en tidsfråga innan det kommer en kompakt ff kamera i storlek med canon 450.

Större sensor ger större optik. Kameran ska vara liten så man kan alltid ha med sig den.

Är tveksam om det är så många som efterfrågar dessa premium kompakter. Själv tror jag på Micro 4/3 formatet och för mig blir det en värdig ersättare till kompakt för där är senorn klart större än i dom flesta kompakter men inte så stor så optiken börjar bli klumpig. Adaptrar för Lecia M optik gör det mycket intressant så kan man börja investera i sånt innan man köper orginalet :)

Jag tror på Micro 4/3 som ett premimum kompakt kamera format...
 
Det som jag nästan enbart fotar är street och arkitektur, ett och annat porträtt här och där men jag försöker undvika det så långt det är möjligt.

Om man fotar mycket street och arkitektur kommer det ökade skärpedjupet som en klar fördel med en kamera med mindre sensor. Att sedan försöka fota street med en canon 5d verkar rätt brutalt. Då tror jag att en e-p1 kan fungera väldigt bra. Jag ska själv testa detta när min kommer. Manuell fokus och inte för stor bländare. Kan bli mycket bra.
 
Om man fotar mycket street och arkitektur kommer det ökade skärpedjupet som en klar fördel med en kamera med mindre sensor. Att sedan försöka fota street med en canon 5d verkar rätt brutalt. Då tror jag att en e-p1 kan fungera väldigt bra. Jag ska själv testa detta när min kommer. Manuell fokus och inte för stor bländare. Kan bli mycket bra.

Helt av samma åsikt! TT
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.