Annons

Övergång till Mac

Produkter
(logga in för att koppla)
Där måste jag få säga emot lite. Visst är 2GB jättetrevligt att ha, men absolut inte ett minimum.
I dagsläget kräver CS2 extra mycket minne då det kör i emulerat läge. Men när CS2 för intel kommer så borde det flyta fint med 1GB också...
 
Maverik skrev:
Där måste jag få säga emot lite. Visst är 2GB jättetrevligt att ha, men absolut inte ett minimum.
I dagsläget kräver CS2 extra mycket minne då det kör i emulerat läge. Men när CS2 för intel kommer så borde det flyta fint med 1GB också...

Skall du göra någon form av "seriöst" arbete kommer du tröttna på grejjerna om du inte har 2 gig. Det är ett absolut minimum om du börjar jobba med lite tyngre saker.

Ska man sitta o snusksurfa, chatta msn o titta på lite JPGs räcker måhända 1 gig. O då pratar vi inte emulerat eller icke utan native program.

mvh,
Edvard
 
Maverik skrev:
Där måste jag få säga emot lite. Visst är 2GB jättetrevligt att ha, men absolut inte ett minimum.
I dagsläget kräver CS2 extra mycket minne då det kör i emulerat läge. Men när CS2 för intel kommer så borde det flyta fint med 1GB också...

Förmodligen kommer CS3 hantera minnet bättre, men jag står fast vid att kostnaden för minne i sammanhanget är så lite så man kan gott kosta på sig att ta i lite. Jag menar, köper man en dator för uppåt 20' och Photoshop för ytterligare flera tusen är minnet ingen jättekostnad. Dessutom brukar man ju sitta med x antal andra appar igång samtidigt....
 
En anledning att emulerade program (PPC-program) känns slöa är att det endast använder en av de två eller fyra kärnorna i intel-macen. Detta tillsammans med en översättning av koden så blir de lite slöare.

Men om man jämnför en MacBook Pro 15" 2GB minne med en Powerbook 17" 1,5GB minne. så skall jag i ärlighetens namn säga att det är inte så stor skillnad i Photoshop. Men går man över till optimerade program så är prestandaskillnaden hisnande.

Som hobbyanvändare räcker 1GB internminne och det går ju att uppgradera för en billig peng om man tröttnar på den.
 
Vi har nog lite olika referenser, jag som jobbar med bilder tycker att 2GB på min senaste bärbara PC kan vara långsamt, speciellt när en bildfil har svällt till 900Mb stor fil efter lite arbete, eller om CaptureOne, Photoshop, Bridge är uppe samtidigt och flertal rawfiler är på gång.

Skall låna hem Macs bärbara värsting över helgen för test och se hur den är jämfört med mina andra Mac arbetsstationer .Det roliga är att jag kan då se hur emulgerat mac PS CS2 uppträder och jämfört med att starta PS i XP.
Fräckt

Mikael
 
Senast ändrad:
Har haft min Macbook i en vecka nu och gillar den skarpt. Har bara en (allvarlig) anmärkning - bildskärmen. Färger osv är bra men betraktningsvinkeln är en katastrof. Man måste titta på skärmen i rät vinkel. Minsta lilla avvikelse ger kraftiga skillnader i färg och ljusintensitet. Riktigt dåligt, känns som en tillbakagång flera år i tiden. När jag jämför med min ett år gamla HP pavilion zd 8000 (bärbar med 17" (tror jag) wideskärm är HP:n oändligt mycket bättre. Så bra att jag sålde min EIZO skärm för att spara utrymme (HP är inte lika bra som Eizon men tillräckligt bra för att jag skall kunna göra allt fotojobb med den skärmen).

Skall ni göra seriöst fotojobb på macbook krävs en separat skärm. Nu köper man väl en separat skärm till en macbook även av det skälet att den bara har en liten 13,3 tums skärm, men jag förväntade mig mer av Apple på det här området.

/F
 
Tänkte bara säga att jag kör Aperture 1.1 på min Macbook och det fungerar alldeles utmärkt utan hack. Det enda är att Apple rekommenderar starkare datorer, men det är inte nödvändigt, bara en rek.
 
Det var konstigt (men bra)... Tidigare har man inte ens kunnat starta Aperture om man saknar rätt grafikkort...
 
Fredrikpersson skrev:
Har haft min Macbook i en vecka nu och gillar den skarpt. Har bara en (allvarlig) anmärkning - bildskärmen. Färger osv är bra men betraktningsvinkeln är en katastrof. Man måste titta på skärmen i rät vinkel. Minsta lilla avvikelse ger kraftiga skillnader i färg och ljusintensitet. Riktigt dåligt, känns som en tillbakagång flera år i tiden. När jag jämför med min ett år gamla HP pavilion zd 8000 (bärbar med 17" (tror jag) wideskärm är HP:n oändligt mycket bättre. Så bra att jag sålde min EIZO skärm för att spara utrymme (HP är inte lika bra som Eizon men tillräckligt bra för att jag skall kunna göra allt fotojobb med den skärmen).

Skall ni göra seriöst fotojobb på macbook krävs en separat skärm. Nu köper man väl en separat skärm till en macbook även av det skälet att den bara har en liten 13,3 tums skärm, men jag förväntade mig mer av Apple på det här området.

/F

Jag har alltid haft problem med de högblanka "hemmabioskärmarna" som MacBook nu fått. Själv upplever jag min PowerBookskärm som väldigt färgneutral och säker. Det sista jag vill ha är en skärm som boostar kontrast och färg..
 
Fredrikpersson skrev:
Har haft min Macbook i en vecka nu och gillar den skarpt. Har bara en (allvarlig) anmärkning - bildskärmen. Färger osv är bra men betraktningsvinkeln är en katastrof. Man måste titta på skärmen i rät vinkel. Minsta lilla avvikelse ger kraftiga skillnader i färg och ljusintensitet.
[...]
Skall ni göra seriöst fotojobb på macbook krävs en separat skärm. Nu köper man väl en separat skärm till en macbook även av det skälet att den bara har en liten 13,3 tums skärm, men jag förväntade mig mer av Apple på det här området.

/F

Så, det betyder alltså att man skall köpa den matta skärmen om man skaffar en MacBook Pro (där men kan välja matt eller blank). Liksom Jens har jag varit nöjd med skärmen i min Powerbook 17" (även om den på senare år tappat lite i kontrast och ljusstyrka). Betraktningsvikenlkänsligheten ser jag dock inte som ett problem på den skärmen.
 
Ola_H skrev:
Så, det betyder alltså att man skall köpa den matta skärmen om man skaffar en MacBook Pro (där men kan välja matt eller blank). Liksom Jens har jag varit nöjd med skärmen i min Powerbook 17" (även om den på senare år tappat lite i kontrast och ljusstyrka). Betraktningsvikenlkänsligheten ser jag dock inte som ett problem på den skärmen.

Ja, eller en MB och en bra extern skärm. Min Mb köpte jag inte i första hand för att "photoshoppa" på utan jag sökte en lätt dator som jag kunde ta med på resor etc. (bl.a. för att kunna tanka ned bilder från digitalkamera). Därför är skärmens snäva betraktinsvinkel inga större problem.

Angående matta och blanka skärmar vill jag tillägga att HP jag jämförd med i mitt förra inlägg har en blank skärm. Jag vet inte vilken inverkan skärmens yta har för betraktningsvinkeln, men uppenbarligen kan man göra blanka skärmar med stor betraktningsvinkel.


/F
 
Köp mkt ram minne och en imac!!!!

Jag köpte mac mini g4 1,25 i våras (för jag var nyfiken på mac,går inte tebax till XP)och hade 256mb std. Helt oanvändbart. Med 1Gb ram funkade den bra. men fort gick det inte(öppna program). Köpte en imac 20wide med dualcore 2.0 i fredags. Mkt nöjd än så länge. Har betalt men ej fått min 1gb så därför kör jag 512mb ram och det ÄR för lite. Lillmacen kändes snabbare när man har många program igång samtidigt. Kanske blir en andra 2gb på en gång när jag läser era inlägg.
JAg testade också aperture på mini men det startade inte. Inte rätt grejer! Ska kanske testa på imacen.

Micael om du köper en mini har jag nytt apple tbord och mus i förpackning om du behöver.
 
upplever iofs själv inte ngt problem med att macbookens skärm ska vara sämre än tex sony vaios skärmar... helt ärligt talat alltså... men jo högblank skärm stinker litegrann... men betraktningsvinkeln imo är bra...
 
Tack för alla erfarenheter och tips av er Mac-användare.

Har nu anslutit mig till er och beställt en MacBook Pro 2.0 GHz Intel Core Duo med 15" skärm. Beställde som HemPC via jobbet.
 
michagg skrev:
Tack för alla erfarenheter och tips av er Mac-användare.

Har nu anslutit mig till er och beställt en MacBook Pro 2.0 GHz Intel Core Duo med 15" skärm. Beställde som HemPC via jobbet.

Hold your horses!!! Apple lär byta ut processor till en nyare generation vilken vecka som helst. Skulle jag vara du skulle jag avvakta ett tag o se!

//Edvard
 
Heh

Sitter på en pentium 3, 700mzh med 700mb ram, 8mb pci grafikkort. Har en maxuppløsning på 800*600.


Jobbar med filer på 50mb.


Tålamod ær fint att ha ibland :)

Ska kolla på den nya macbooken idag, ska bli intressant.
 
edvardwendelin skrev:
Hold your horses!!! Apple lär byta ut processor till en nyare generation vilken vecka som helst. Skulle jag vara du skulle jag avvakta ett tag o se!

//Edvard

iom att jag köper via arbetsgivaren, s.k. hemPC så finns bara vissa modeller att välja mellan. Denna var det bästa som fanns till buds.
 
michagg skrev:
iom att jag köper via arbetsgivaren, s.k. hemPC så finns bara vissa modeller att välja mellan. Denna var det bästa som fanns till buds.

Precis. Men modellen du beställt är på utgående med största sannorlikhet. Den du köper blir allts ersatt.

//Edvard
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.