** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Övergång till Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

michagg

Aktiv medlem
Jag önskar lite tips av Mac-användare.

Tänker gå över till Mac för bildbearbetning, detta efter att ha provat nga dagar och konstaterat att det går smidigare och snabbare i Mac

Tänkte köpa en Mac Mini, min fråga är då om det räcker med G4 processor eller borde jag köpa Intel Core Duo. Klarar jag mig med 512Mb arbetsminne?

Vad mer bör jag tänka på?

Mitt användande kommer att vara på amatör/entusiastnivå.

Tack för hjälp och råd.

michagg skrev:
Tänkte köpa en Mac Mini, min fråga är då om det räcker med G4 processor eller borde jag köpa Intel Core Duo. Klarar jag mig med 512Mb arbetsminne?

Idag kommer du inte märka någon större skillnad mellan en PowerPC processor eller en Intel-processor. Men när allt fler program, framförallt Photoshop, uppdateras för att stöda den nya processorn kommer Intel-processorn vara betydligt snabbare.

Minne kan du aldrig ha nog av. Jag tycker att 1 MB är minimum för att det ska vara kul att jobba.

Stefan

michagg skrev:

Tänker gå över till Mac för bildbearbetning, detta efter att ha provat nga dagar och konstaterat att det går smidigare och snabbare i Mac

Tack för hjälp och råd.

512 MB är i minsta laget, 1GB eller mer rekommenderas helt klart, (grafikminnet delas med arbetsminnnet nu för tiden dessutom)

mac mini med G4 tror jag inte finns kvar på speciellt många ställen, utgående modell..

satsa på Core Duo, men photoshop m fl program, är inte optimerat för Core Duo än vad jag vet, så hastigheten är nog densamma, men det kommer,

RAW-konvertern Capture One LE (och Pro) ska vara optimerat för Core Duo, trevligt program också,

Apples egna RAW-program, Aperture, funkar tyvärr INTE på mac mini (och ej heller på macBook), kan vara bra att komma ihåg...

Grafik på Mac äter minne, skaffa massor, 512 räcker inte.

Photoshop idag går slött på Intel, nya CS3 kommer inte förrän 2007, så innan dess kommer G modellerna vara snabbare med PS.

Dock har man ju Lightroom, som pinnar på bra för vanlig RAW hantering.

Köpte färdiginstallerat minne

Jag köpte en Power Book för ett halvår sen. Det var inte dyrt att få mer minne och alla program jag ville ha installerade, slapp en hel del strul tror jag. Har 1,5 GB minne och då funkar det mesta i bildbehandling smidigt.

Re: Re: Övergång till Mac

Goran skrev:
Apples egna RAW-program, Aperture, funkar tyvärr INTE på mac mini (och ej heller på macBook), kan vara bra att komma ihåg... [/B]

Sedan version 1.0.2 så fungerar i alla fall Aperture strålande på min iMac Core Duo. Förutsatt att man köper en Intel-version av MacMini eller MacBook så borde således Aperture fungera fint.

Jag har flyttat över från iPhoto till Aperture mer och mer - men för ren katalogisering är iPhoto acceptabelt. Fast jag önskar nyckelordsmärkningen var lika smidig och elegant som i Kimdaba - http://kphotoalbum.org/!

Re: Re: Re: Övergång till Mac

AndersEngstrom skrev:
Sedan version 1.0.2 så fungerar i alla fall Aperture strålande på min iMac Core Duo. Förutsatt att man köper en Intel-version av MacMini eller MacBook så borde således Aperture fungera fint.
[/url]!

NEJ.., det beror på grafikkortet, inte processorn,

Aperture kör core image; effekter i realtid, som kräver en GPU som klarar av den hanteringen,

EDIT: dock ska väl sägas att det inte är helt omöjligt att det kan komma ett hack...
;)

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Re: Övergång till Mac

AndersEngstrom skrev:
Ah - I stand corrected. Jag trodde du avsåg det faktum att Aperture initialt inte fanns som Universal för intel-maskinerna :)

jupp, det gäller att hålla tunga rätt i mun när det gäller kompatibiliteterna..
;)

men som sagt, det verkar finnas en "work around" för att få igång Apeterture på mac mini,..
om eller hur bra det funkar vet jag inte,

Apple har säkert bedömt det som att mac minin inte har tillräcklig prestanda + att man ser till att "aperture-användarna" inte skall komma för billigt undan, med hårdvaran..

Som de andra skriver skulle jag säga att du behöver maxa ut minnet ifall det skall vara någon fröjd att jobba med. Jag började med 1 gig i min powerbook o bytte ut båda 512 mbs pinnarna i omgångar och varje gång märkte man skillnad. På stationära har jag 2.5 gig och det verkar räcka skapligt. Aperture funkar bra på min laptop för 8 MP RAW. Visst är det inte lika snabbt som på Power Macen men det går bra att lägga keywords, stacka bilder etc.

Jag vette tusan om jag skulle vilja köra Aperture på en mac mini dock, även fast det, som andra påpekar går att göra. Kan vara värt att läsa på Apple Aperture forum discussions.apple.com/category.jspa?categoryID=184 om andra användares erfarenheter. Nu skrev du ju inte uttryckligen att du vill köra Aperture utan det kom in i diskussionen senare. Ett alternativ är ju Lightroom som kanske funkar bättre då jag tror det belastar CPUn mer och inte använder Core Images.

Skriv gärna mer detaljer om hur du tänker använda datorn. Om man fotar mycket kan det ju vara bra med stor hårddisk, plats för extra diskar så man kan köra speglad RAID för ökad driftsäkerhet etc. Köper du en mini är du rätt låst sen då du vill uppgradera grejjerna. Att köra två skärmar är t.ex. en omöjlighet vilket är synd.

En iMac vore kanske något om du inte vill spendera pengarna som en Pro Mac kostar? Imacen bjuder väl på lite fler möjligheter gällande grafikkort etc. De nya Pro Macarna är givetvis dyra för entusiaster som inte har företag att kvitta moms/vinst etc men jag tyckte helt klart köpet var värt pengarna. Jag vet heller inte om Pro Macen kommer ha många baby-sjukdomar då det trots allt är en helt ny dator. Det kan vara värt att ta i beaktande också. Intel Macarna verkar vara mindre driftsäkra än PPC (Gx) macarna.

Då Leopard kommer är troligtvis koden optimerad för x86 arkitektur så om du vet med dig redan nu att du kommer behålla datorn länge kan det vara värt att köpa en Intel Mac då livslängden kommer va lite längre.

Hoppas det här är till någon nytta för dig!

mvh,
Edvard

Tycker också du skall fundera på en iMac för att ha chans att köra Aperture. Även om programmet fortfarande har en del barnsjukdomar så är det i mitt tycke ett fanastiskt program som tar han om mycket av alla grejor man vill göra med sina bilder.

Även för en amatör tycker jag Aperture är intressant eftersom det gör en del av bildbehandlingen (både katalogisering och viss justering) så enkel att man hinner med att behandla fler bilder. Dessutom funkar backup mycket bra. Så, jag tror att programmet liksom leder den entusiastiske amatören till att ta hand om fler bilder ch inte hamna i träsket med en hel HD full med obehandlat osorterat material.

Att det dessutom går enkelt att spara ut bildspel, webbsidor mm är en extra bonus.

Givetvis går allt detta att göra med andra program med, men Aperture tycker jag ger en lagom mix av allt där dessutom själv bildfilerna hanteras på ett proffessionelt sätt.

Lite off topic kanske, men det är bakgrunden till min rekomendation att satsa på iMac istället för Mac Mini. Om du redan har en skärm kommer den ju bli en perfekt extraskärm vilket gör Aperture ännu mer lättarbetat.

Som Ola skriver gör sig Aperture bäst med två skärmar. Visst går det OK att jobba i Full Screen läge med en skärm om man har en laptop men absolut bäst är det då du kan använda två samtidigt. Apertures Vault system räcker gott och väl för de allra flesta. Vaults är Apertures backup-system eller vad man skall kalla det.

Detta är något som talar för en iMac också.

mvh,
Edvard

michagg skrev:

Tack för hjälp och råd.

Jag gick från PC till mac i årsskiftet och jag kan lätt konstatera att mac är både trevligare att jobba på och är tokstabilt jämfört med en pc.
Visst det går säkert att få en pc jättestabil och fin o utan virus etc. Dock är jag fotograf och har inte tid at lägga ner en massa jobb på patchar, antivirusprogram, konflikter mellan program o annat tjafs.
Vill du ha en stabil och fungerande samt tillförlitlig arbetsstation så tycker jag du ska gå över till mac.
En god vän till mig har köpt en mac med intelprocessorer i och hans erfarenheter av det är att den uppför sig som en pc - dvs den hänger sig och kraschar stup i kvarten.
Själv kör jag på en G5 quad + en G4 powerbook, hur stabila som helst - kan klart rekommenderas.

ZoMbiE skrev:
Jag gick från PC till mac i årsskiftet och jag kan lätt konstatera att mac är både trevligare att jobba på och är tokstabilt jämfört med en pc.
Visst det går säkert att få en pc jättestabil och fin o utan virus etc. Dock är jag fotograf och har inte tid at lägga ner en massa jobb på patchar, antivirusprogram, konflikter mellan program o annat tjafs.
Vill du ha en stabil och fungerande samt tillförlitlig arbetsstation så tycker jag du ska gå över till mac.
En god vän till mig har köpt en mac med intelprocessorer i och hans erfarenheter av det är att den uppför sig som en pc - dvs den hänger sig och kraschar stup i kvarten.
Själv kör jag på en G5 quad + en G4 powerbook, hur stabila som helst - kan klart rekommenderas.

Har har också nyligen konverterat från PC till Mac (fast från Linux till Mac, inte från Windows).

Jag hade grymma problem med min iMac Core Duo den första månaden... den crashade stup i kvarten, och jag var minst sagt skeptisk till hela grejen. Men - efter en del felkontroller visade det sig att en av minnesmodulerna var trasig! Jag plockade bort den (kör för tillfället på 1Gb i väntan på ny modul) och sedan dess har den varit *minst* lika stabil som min gamla Linux-burk. Jag pressar maskinen ganska hårt med bl.a. grafik och kompileringar - och har nog aldrig fått en krash sedan jag plockade bort det defekta minnet.

Så - be din polare kolla internminnet! När jag körde Apple's inbyggda hårdvarutest så upptäcktes inte felet... Däremot hittade Memtest - http://www.memtestosx.org/ - det felaktiga minnet direkt.

Köpte en iMac Core Duo 20" i Februari, och på 4 månader har den inte hängt sig en enda gång!
Rekommenderas! Snabb som sjutton (om man kör optimerade program, dvs ej Photoshop i dagsläget)

stefohl skrev:

Minne kan du aldrig ha nog av. Jag tycker att 1 MB är minimum för att det ska vara kul att jobba.

Stefan

Ja 1MB är sannerligen minimum.. tycker nog man kan lägga på lite mer minne också.. går ju lite smidigare då... ;)

michagg skrev:

Tack för hjälp och råd.

Jag har precis varit och kollat på nya Mac duo core bärbara. Fördelen med Intel i burken är att jag/du kan lätt välja att starta i winxp eller mac osx.Valfriheten är därmed stor-det finns bra program till mac som ej finns till Pc och tvärtom.

För mig betyder det att Photoshop CS2 kan köras tillsvidaare under WinXP och inte behöver emulgerat i OSX i väntan på att Photoshop skall bli klart till Intelmaccarna.
Oavsett vad du väljer är 2Gb RAAM minimum för att bildbehandling skall rulla på och då spelar det ingen roll om det är mac eller pc.

Re: Re: Re: Övergång till Mac

Kalle_B skrev:
Ja 1MB är sannerligen minimum.. tycker nog man kan lägga på lite mer minne också.. går ju lite smidigare då... ;)

Absolut, min Imac 20" Intel med 1.5 Gb börjar kännas ok, men vid tillfälle ska den maxas med 2Gb. Jag kör mycket Lightroom och CS2, och bägge dom apparna tar det minne dom får, så minne är definitivt prio 1 till Mac, ok, gäller även PC. Dessutom, köper man idag en Imac så är extra minne inte nån jättekostnad i sammanhanget....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar