Som de andra skriver skulle jag säga att du behöver maxa ut minnet ifall det skall vara någon fröjd att jobba med. Jag började med 1 gig i min powerbook o bytte ut båda 512 mbs pinnarna i omgångar och varje gång märkte man skillnad. På stationära har jag 2.5 gig och det verkar räcka skapligt. Aperture funkar bra på min laptop för 8 MP RAW. Visst är det inte lika snabbt som på Power Macen men det går bra att lägga keywords, stacka bilder etc.
Jag vette tusan om jag skulle vilja köra Aperture på en mac mini dock, även fast det, som andra påpekar går att göra. Kan vara värt att läsa på Apple Aperture forum
discussions.apple.com/category.jspa?categoryID=184 om andra användares erfarenheter. Nu skrev du ju inte uttryckligen att du vill köra Aperture utan det kom in i diskussionen senare. Ett alternativ är ju Lightroom som kanske funkar bättre då jag tror det belastar CPUn mer och inte använder Core Images.
Skriv gärna mer detaljer om hur du tänker använda datorn. Om man fotar mycket kan det ju vara bra med stor hårddisk, plats för extra diskar så man kan köra speglad RAID för ökad driftsäkerhet etc. Köper du en mini är du rätt låst sen då du vill uppgradera grejjerna. Att köra två skärmar är t.ex. en omöjlighet vilket är synd.
En iMac vore kanske något om du inte vill spendera pengarna som en Pro Mac kostar? Imacen bjuder väl på lite fler möjligheter gällande grafikkort etc. De nya Pro Macarna är givetvis dyra för entusiaster som inte har företag att kvitta moms/vinst etc men jag tyckte helt klart köpet var värt pengarna. Jag vet heller inte om Pro Macen kommer ha många baby-sjukdomar då det trots allt är en helt ny dator. Det kan vara värt att ta i beaktande också. Intel Macarna verkar vara mindre driftsäkra än PPC (Gx) macarna.
Då Leopard kommer är troligtvis koden optimerad för x86 arkitektur så om du vet med dig redan nu att du kommer behålla datorn länge kan det vara värt att köpa en Intel Mac då livslängden kommer va lite längre.
Hoppas det här är till någon nytta för dig!
mvh,
Edvard