Annons

ÖVergång till digitalt. Står inför ett dilemma!

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Hejsan!

Nu behöver jag verkligen alla synpunkter jag kan få.

Jag skall inom den närmaste tiden gå över till fota digitalt. Har varit Canon trogen hittils och har hunnit samla på mig lite gluggar. Det jag har i dagsläget är:

- Eos 30V.
- 28/2.8.
- 50/1.8.
- 85/1.8.
- Blixt 430 EX.

Har givetvis följt utvecklingen på den digitala fronten. De "krav" jag har på en dSLR är:

- Min 8 mp.
- Ergonomiskt grepp.
- Snabb och säker AF.
- Stor sökare.
- Spotmätning.
- Helst småbildssensor.

En 30d ligger mycket bra till i pris, men då får jag göra avkall på sökaren, vilket svider rejält. Samtidigt känns det inte heller helt bra och gå på en 5d och istället göra avkall på serietagningen. Dock använder jag väldigt sällan serietagning men på sikt har jag tänkt frilansa lite för tidningar så det kan vara bra att ha. Men det huvudsakliga området kommer med all säkerhet att ligga på porträtt och landskap i framtiden.

Gluggarna jag har idag täcker mitt område bra, möjligen saknar jag en 70-200 men det är det enda.

Min budget är ca 20-25000. Hur ska jag nu förvalta dom? Helst köper jag nya grejer.

Kör jag på en 30d måste jag komplettera med vidvinkel, och kanske även byta ut 85an mot en 70-200.

En 5d innebär att i princip hela budgeten ryker på huset, men då har jag å andra sidan gluggar som täcker. Byter nog ut 50an mot en 50/1.4 dock.

Ytterliggare ett alternativ är ju att försöka få tag på en 1ds eller en 1d MkII beggad för strax under 20 lax. 1.3 sensorn skulle då innebära att jag kan behålla min mycket kära 85a och bara komplettera med ett fast 20 kanske.

Det som svider mest är ju att det finns nåt inom mig som säger "byt system", kör på en d200! Då får jag sökaren, ett suveränt hus och snabbheten. Dock innebär det diverse krångel med att sälja av det gamla först...

Råd och tips behövs som ni märker!

Mvh Magnus

(ursäkta att det blev lite rörigt, har aldrig varit nån vidare pedagog...)
 
Köp en Eos 5D och njut av bildkvaliteten och den fina sökaren.

Eos 5D räcker till de flesta tidningsjobb. Inte ens till sport måste man absolut ha supersnabb serietagning.
 
Jag håller med, satsa på en 5D. Jag köpte en i början av året och är helnöjd. Och om du någon gång behöver använda ISO 800 eller mer är 5D överlägsen en d200.

Mvh
Eva-Teréz
 
froderberg skrev:
Köp en Eos 5D och njut av bildkvaliteten och den fina sökaren.

Eos 5D räcker till de flesta tidningsjobb. Inte ens till sport måste man absolut ha supersnabb serietagning.

Som sagt, eftersom du har en del objektiv skulle jag nog råda att köpa en eos 5d.

Magnus, inga rykten om en eos 1d med 5d sensorn?
 
Hmm, verkar ju vara 5d man ska satsa på... Ja, jag vill ju ha den stora sökaren!

Fler åsikter?
 
Den viktigaste aspekten är din ekonomi.

Om du ser möjlighet att kunna lägga undan pengar varje månad så att du kan köpa dig utrustning och objektiv i framtiden så är ju en 5D ett givet val eftersom du har råd med det. Har du däremot andra prioriteringar och kanske inte kan lägga undan pengar till kameraprylar i framtiden så är ju 30D + några bra objektiv helt rätt strategi. Nu har du visserligen gluggar sedan innan, men du har mer svängrum att skaffa andra objektiv om du köper en 30D.

30D är inte på något sätt en dålig kamera, tvärtom.
jag har en 20D idag och den är mkt bra, 30D har dom förändringar som jag skulle vilja ha så för mig vore den perfekt.

5D är också en kamera jag vill ha men ajg kan inte på något sätt försvara för mig själv att köpa ett kamerahus för 30.000! när jag inte tjänar nämnvärt med pengar på mina bilder. Bör tilläggas också att näsan alla mina objektiv kostade lika mkt eller mer än vad min 20D kostade ny. Det jag vill få sagt är att bra optik kostar och det är i regel optiken som ger den tekniska förutsättningen för bra bilder.

Om jag förstått saken rätt så är 5D egentligen ingen speciell kamera om man bortser från sensorn som då är 36x24mm, men i övrigt presterar den ungefär som 30D...ungefär.

ANser man att fullformatet och den betydligt bättre sökaren är värd nästan 20 tusen så är valet givet, annars är 30D det enda vettiga alternativet.
 
Jag förstår inte varför du ska behöva köpa en 5D för att fortsätta ditt intresse med fotografering och att använda dina "gamal" gluggar. Det borde räcka mer än väl med en 30D. Har själv en 20D som jag tycker är perfekt för min fotografering.

Visst, dina gamla gluggar kommer att få en annan känsla och ett annat omfång på en 30D (20D, 350D), men vad gör det. Du kommer inte att behöva köpa ny. För hur mycket fotograferar du? Är det heltid och du lever på det kanske en 5D är det enda valet, men om du bara "gillar" fotografering väldigt mycket borde en begagnad 20D elle kanske en ny 30D räcka.

Att du behöver byta upp dig tycker jag verkar vara en mani på "nya" prylar och bättre "teknik". Det går att ta bra bilder med de semiprofessionella kamerorna också.

Med dina krav på sökare och krav på seriebildtagning så, ja, du får nog fundera ett tag på om en bättre sökare är värt 20 laxar... jag tycker att 20D har en alldeles utmärkt sökare, inte lika bra som Konica Minolta 7D, men så var det ju det där med objektiven som du samlat på dig....

Ingen hjälp på vägen, men bara en fundering.
 
Om du tex köper en 30d då kommer du behöva en bra vidvinkel som tex canons 17-40.Priset landar väl runt 20 000för det pkt.
Jag tycker du ska gå på en 5d eftersom prisskillnaden blir så pass liten efersom du har optiken redan.
Allt hänger på vad du behöver,om du har intäckter av fotot,om du är prylgalen,om du har en tät plånbok,förstående sambo etc.
Lycka till med ditt val
 
Tack för alla synpunkter!

Jo, om det blir en 30d måste jag ju ha en bra vidvinkel och jag funderar då på Tokinas 12-24. Canons 17-40 är givetvis också ett alternativ, men ger då lite mindre vidvinkel.

Fördelen som jag ser det med 5d är ju just att jag kan behålla mina gamla objektiv. Åtminstone är jag inte behov av att direkt skaffa nåt mer.

Men men, det är inte helt lätt det här!

Hur svårt tror ni att det är att bli av med mina grejer på begagnatmarknaden om det skule bli ett systembyte?
 
BEHÅLL dina gamla objektiv och köp 30D, jag har en 300D och använder som regel 30mm som minst. Men det är det är klart att du kan kompletera med mer vidvinkel, tänk bara på att Canons 17 - 40 bara har bländare 4 som största. Mitt råd är ljusstyrka, minst 2,8.

/ Erik
 
ekemannen skrev:
BEHÅLL dina gamla objektiv och köp 30D, jag har en 300D och använder som regel 30mm som minst. Men det är det är klart att du kan kompletera med mer vidvinkel, tänk bara på att Canons 17 - 40 bara har bländare 4 som största. Mitt råd är ljusstyrka, minst 2,8.

/ Erik

Jag använder nästan uteslutande 28mm, så bra vidvinkel är viktigt för mig. Och visst vill jag ha 2.8 men utbudet i en rimlig prisklass är minst sagt begränsat om man har en 1.6x sensor. Sen vill jag helst ha fasta objektiv och då blir det genast ännu svårare. Att ingen kan tillverka en fast 16 eller 17mm med bra ljusstyrka, 2.0 eller liknande?

Tycker det känns onödigt att betala extra pengar för en zoom som man dessutom får kompromissa på kvaliten på, när man kan/vill köra på fasta brännvidder.
 
Thomas Olinger skrev:
Jag förstår inte varför du ska behöva köpa en 5D för att fortsätta ditt intresse med fotografering och att använda dina "gamal" gluggar. Det borde räcka mer än väl med en 30D. Har själv en 20D som jag tycker är perfekt för min fotografering.

Visst, dina gamla gluggar kommer att få en annan känsla och ett annat omfång på en 30D (20D, 350D), men vad gör det. Du kommer inte att behöva köpa ny. För hur mycket fotograferar du? Är det heltid och du lever på det kanske en 5D är det enda valet, men om du bara "gillar" fotografering väldigt mycket borde en begagnad 20D elle kanske en ny 30D räcka.

Att du behöver byta upp dig tycker jag verkar vara en mani på "nya" prylar och bättre "teknik". Det går att ta bra bilder med de semiprofessionella kamerorna också.

Med dina krav på sökare och krav på seriebildtagning så, ja, du får nog fundera ett tag på om en bättre sökare är värt 20 laxar... jag tycker att 20D har en alldeles utmärkt sökare, inte lika bra som Konica Minolta 7D, men så var det ju det där med objektiven som du samlat på dig....

Ingen hjälp på vägen, men bara en fundering.

Helt klart har du flera poänger. Men det jag inte riktigt kan med är att mina gluggar blir något annat med en 1.6 sensor. Min mycket kära 28:a blir en "normal", min utmärkta 85:a blir en 135:a, vilket nog kommer innebära att jag måste sälja den. Sen går det inte hitta en fast glugg till 1.6x som motsvarar 28mm, vilket jag tycker är anmärkningsvärt. Så det är inte tekniken jag vill åt med en 5d, utan det är sensorformatet. Vilket i sin tur för med sig en bättre sökare.
 
Kalle_B skrev:
Den viktigaste aspekten är din ekonomi.

Om du ser möjlighet att kunna lägga undan pengar varje månad så att du kan köpa dig utrustning och objektiv i framtiden så är ju en 5D ett givet val eftersom du har råd med det. Har du däremot andra prioriteringar och kanske inte kan lägga undan pengar till kameraprylar i framtiden så är ju 30D + några bra objektiv helt rätt strategi. Nu har du visserligen gluggar sedan innan, men du har mer svängrum att skaffa andra objektiv om du köper en 30D.

30D är inte på något sätt en dålig kamera, tvärtom.
jag har en 20D idag och den är mkt bra, 30D har dom förändringar som jag skulle vilja ha så för mig vore den perfekt.

5D är också en kamera jag vill ha men ajg kan inte på något sätt försvara för mig själv att köpa ett kamerahus för 30.000! när jag inte tjänar nämnvärt med pengar på mina bilder. Bör tilläggas också att näsan alla mina objektiv kostade lika mkt eller mer än vad min 20D kostade ny. Det jag vill få sagt är att bra optik kostar och det är i regel optiken som ger den tekniska förutsättningen för bra bilder.

Om jag förstått saken rätt så är 5D egentligen ingen speciell kamera om man bortser från sensorn som då är 36x24mm, men i övrigt presterar den ungefär som 30D...ungefär.

ANser man att fullformatet och den betydligt bättre sökaren är värd nästan 20 tusen så är valet givet, annars är 30D det enda vettiga alternativet.

Jag kommer nog ha möjlighet att lägga undan pengar fortsättningsvis också, även om jag satsar på en 5d. Men visst, det hade ju varit bra tt kunna utöka objektivsortimentet en aning redan nu. Jäklar vad svårt det här är!
 
Tänkte uppdatera lite med hur tänket går idag, nämligen att det förmodligen blir en 30d istället för en 5d. Mycket pga att jag har svårt att se 5d som "prisvärd", vilket är en viktig parameter när man inte tjänar några pengar på fotoverksamheten. Hade jag haft f-skatt och frilansat hade jag dels kunnat lyfta momsen och sett inkomster på foto som en avbetalning på kameran. Nu tänker jag istället så att en lite billigare dslr kan ge en bra skjuts till att komma igång med frilansning, för att så småningom uppgradera direkt till ett proffsjus i 1-serien istället.

Idag lutar det åt följande paket:

Hus: 30d inkl batterigrepp och 2gb minne.

Objektiv: Tamrons nya 17-50/2.8 alt. Canon 17-40/4.

Tänkte även byta ut min 50/1.8 mot en 50/1.4 för att kunna få en bra porträttglugg som fortfarande kan ge ett riktigt kort skärpedjup trots den mindre sensorn. Behåller nog min 85a tills vidare och även 28/2.8 som får bli normalen.

Vad tror ni om ovanstående resonemang?
 
Om du köper 17-40 samt 30 d så blir väl det runt 19-20000 kr.Om du köper en 5D med rabatter etc så har en del på fs hamnat på 22500 tyckte jag såg att ngn skrivit.
Prisskillnaden är liten och då hade jag klart satsat på 5D med den kommer du sitta nöjd länge med.
Om du däremot vill köpa billigt varför inte en 20D kommer säkerligen säljas ut billigt eller en begagnad.
Behåll ditt analoga hus för det kommer du inte få många kronor för.
 
Beg D1s ??

En beg D1s borde svara upp till dina förväntningar! Du bör få ett fint hus för 20??
D1s kanske inte är lika brusfri på höga iso tal som 5D, men du får så mycket mer hus för pengarna. Som ett allternativ :))
 
Re: Beg D1s ??

Snabelvarg skrev:
En beg D1s borde svara upp till dina förväntningar! Du bör få ett fint hus för 20??
D1s kanske inte är lika brusfri på höga iso tal som 5D, men du får så mycket mer hus för pengarna. Som ett allternativ :))

Har funderat lite kring en beggad 1ds, men den börjar samtidigt kännas lite "gammal". Men det gäller att hitta en i närheten också, för jag vill testa den först innan ett beg köp görs.
 
snap skrev:
Om du köper 17-40 samt 30 d så blir väl det runt 19-20000 kr.Om du köper en 5D med rabatter etc så har en del på fs hamnat på 22500 tyckte jag såg att ngn skrivit.
Prisskillnaden är liten och då hade jag klart satsat på 5D med den kommer du sitta nöjd länge med.
Om du däremot vill köpa billigt varför inte en 20D kommer säkerligen säljas ut billigt eller en begagnad.
Behåll ditt analoga hus för det kommer du inte få många kronor för.

Tänker nog inte satsa på en sprillans 17-40 i sådana fall. Den optiken kommer också i sista hand kan man säga, jag skulle vilja ha mer ljusstyrka än 4. En 30d plus Tamrons 17-50/2.8 skulle landa på ca 16000 och då skiljer det ganska mycket mot en 5d.

20d beggad känns inte som ett alternativ. 30d har i mitt tycke ganska viktiga förbättringar som kan vara värda några tusen. För mig är greppet viktigt och sen lockar det rejält med 2.5 tums skärm och spotmätning.

Så tänker jag i nuläget i alla fall...

Mvh Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.