Annons

Överframkallning resp överexponering

Produkter
(logga in för att koppla)

Sumpen

Aktiv medlem
Halloj.

Hur ser man skillnad på ett svart-vitt negativ om den är överframkallade eller överexponerad?

Bakgrunden till frågan är den att jag klurar på vilken ISO jag ska använda till en viss film beorende på min kamera och framkallare/framkallningsteknik. ISO-talet är ett rekommenderat tal och det tal som man ska exponera efter kan mycket väl ligga över eller under, oftast under. Men det är svårt att veta om ett för tätt negativ beror på överframkallning eller överexponering. Går det att se på neget vad det beror på?

mvh
/Erik

Tack för svaret PAA. Jag har börjat sätta mig in i Ansels zonsystem och vad jag förstår måste man först "kalibrera" ASAt med tanke på film, kamera och framkallning, detta för att veta vad man utgår ifrån. Har inte gjort det än, väntar tills jag inhandlat en lös spotmätare.

Det du säger att man väljer bort, respektiv tar med, de nyanser filmen + framkallningen inte kan registrera är det man slipper med zonsystemet, men som man måste göra om man fotograferar och framkallar "vanligt". Med zonsystemet kan man mäta upp kontrastvidden och om kontrasten är för stor för filmen tar man hänsyn till det vid exponeringen och framkallningen med en överframkallning eller underframkalllning. Då pressar man ihop respektive drar ut framkallningsomfånget så att säga.

Ska sätta tänderna i The Negative av Ansel, det ska visst vara en läsupplevelse för S/V fotografering.

mvh
/Erik

zon-systemet återkommer rätt ofta i min nya bok om porträttfoto. är ansels bok något att ha då?

Måste bara påpeka att det finns ett och endast ett ISO-tal för en bestämd filmemulsion som bestäms under noga förhållande med en viss exponering och en speciell framkallare... att pressa och dra (pull, vad heter det på svenska?) filmen har ingenting med att ändra det egentliga ISO-talet för en viss film.. dock måste jag fråga om dessa tolv bländarsteg. Jag har hört att den bästa negativa filmen klarar runt åtta steg, inte tolv.... har jag fel? Själv tycker jag dock att det är något bökigt att använda sig av zonsystemet. Jag finner sällan att jag behöver mer kontroll över negativet än att bestämma mig om jag vill ha teckning i skuggan, medeltoner eller högdagrar...

utström skrev:
Måste bara påpeka att det finns ett och endast ett ISO-tal för en bestämd filmemulsion som bestäms under noga förhållande med en viss exponering och en speciell framkallare... att pressa och dra (pull, vad heter det på svenska?) filmen har ingenting med att ändra det egentliga ISO-talet för en viss film.. dock måste jag fråga om dessa tolv bländarsteg. Jag har hört att den bästa negativa filmen klarar runt åtta steg, inte tolv.... har jag fel? Själv tycker jag dock att det är något bökigt att använda sig av zonsystemet. Jag finner sällan att jag behöver mer kontroll över negativet än att bestämma mig om jag vill ha teckning i skuggan, medeltoner eller högdagrar...
Det finns alltid felkällor oavsett hur nogrann man är.
Exempel är att filmen har litet fel i känslighet, exponeringsmätaren visar lite fel, kameran exponerar lite fel ..

Jag har en bok hemma som jag lånat för mitt specialarbete som heter Sensitometry for Photographers av Jack Eggelston.
Den tar upp hur man använder sensimeter och bestämmer om filmen är överexponerad eller överframkallad.

jbomelin skrev:
zon-systemet återkommer rätt ofta i min nya bok om porträttfoto. är ansels bok något att ha då?
Antar att du syftar på The Negative. Ja, vill man lära sig zonsystemet finns det nog inget bättre. Men man måste vara motiverad, det är lätt att bli avskräckt av Ansel Adams stora teknikintresse om man råkar vara det minsta teknofobiskt lagd. Men tar man boken med en nypa salt och tillämpar det man tycker är intressant så är den också ok.

Pär Lundqvist har skrivit om Zonsystem lite enklare i sina böcker. Har bara Landskapsfotografering och den handlar till stor del om svartvitfotografering inkl zonsystemet.

Photodo har en läsvärd artikelserie som heter Zonsystemet på svenska, om jag inte missminner mig. Klar nedladdningsvärd.

En annan lättläst bok i sammanhanget är Mörkrumsteknik för fotografer, skriven av Björn Andersson och Erik Osvalds ISBN 91-9711-817-6, tyvärr slut i lager men finns på bibliotek och antikvariat.

Jag har läst, grunnat och läst lite till. The negativ var klart en inspirationskälla men kräver sina omläsningar. Till våren har jag tänkt att börja testa utrustning, framkallare, film etc främst enligt Andersson och Osvalds bok då den är mer begriplig.

Jag tror PAA fångade kontentan ganska bra i hans senaste inlägg.

/ERik

Jo då.Det finns mycket att läsa. Lars Kjellberg på fotodo har också skrivit en bok om zonsystemet, han har även en videofilm om ämnet.

Men för att komma till den ursprungliga frågan.
Hur jag vet om filmen är överexponerad eller överframkallad?.

Det enklaste är nog att kolla sina negativ och se vilken teckning dom har i skuggorna alltså negativets ljusaste del.Om dom är för mörka är exponeringen för riklig, är dom lika med filmens bas-slöja"som varierar mellan filmsorter ålder,mm". är dom underexponerade.

Har man tillgång till ett ND 0.10 filter kan man lätt kolla sin exponering den skall vara filtrets täthet plus bas slöja.

En gammal känd regel säger.
Exponera efter skuggorna,framkalla efter högdagrarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar