ANNONS
Annons

Överfört problem från hus till objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Mycket är skrivet om sensorrengöring här på FS, men vad som inte verkar framgå är hur en dammbelagd sensor uppför sig, mer än att det blir svarta prickar i bilden.
Kan objektivet bli trögjobbat med automatisk inställning och över huvud taget få svårt att hitta fokus om det är sensorn som är problemet?
Jag har provat med sensorrengöring, men manualen saknar info om hur länge en sådan förväntas pågå. Längre eller kortare tid än en evighet?

Jag tror du har missförstått ett antal saker.

1. Automatisk inställning om du menar autofokus och automatisk exponering har inte ett dugg med sensorn att göra, det finns separata AF sensorer samt EV sensorer.

2. Om du väljer sensorrengöring i menyn på kameran så innebär det bara att den öppnar slutaren så att du kan komma åt att manuellt göra rent sensorn.

PS. Ovanstående bygger på att du har en digital systemkamera, men mig veterligen kan man inte göra rent sensorn på en kompakt. På vissa nyare kameror (400D t.ex.) så finns det automatisk rengöring där sensorn vibrerar, har aldrig tittat på en sådan så har du en sån kan du ignorera punkt 2 ovan. DS

Missförstått har jag inte gjort eftersom jag ju inte påstått att jag vet att det är så. Jag är bara frågande inför teknikens mysterier.

Sensorrengöring kan man även välja på den 300D som är aktuell i det här fallet. Kameran är testad med annat objektiv och gav samma resultat, vilket tyder på att felet sitter i kamerahuset, eller i varje fall i kommunikationen mellan hus och objektiv.

Men handlar det inte om sensorn uppstår så klart frågan om vad det kan vara istället?

Det verkar ganska uppenbart att du har missförstått vad sensorrengöring innebär...

Funktionen fäller helt enkelt upp spegeln, och sen förblir den uppfälld tills man stänger av kameran (gäller alla Canons DSLR:er utom 400D och 1DMkIII där man även kan få sensorn vibrera). Tanken är att man skall ta bort objektivet och t.ex. blåsa rent sensorn med bälg, det finns även speciella vätskor och svabbar som kan användas för att tvätta sensorn.

Men som sagt, sensorrengöringen har inget med autofokus att göra eftersom det finns speciella AF-sensorer för detta. Fast det är klart, det kan ju tänkas fastna damm där också vilket skulle kunna leda till försämrad AF-prestanda.

Vad har du för problem egentligen? Försök beskriva vad du upplever för fel så kanske någon kan ge dig förslag på vad du kan göra åt det.

Senast ändrad:
tombom skrev:
Det verkar ganska uppenbart att du har missförstått vad sensorrengöring innebär...

Ja, men det bjuder jag på. Egentligen har jag inte satt mig in i digitalkamerans alla mysterier eftersom jag helst kör analogt.

Funktionen fäller helt enkelt upp spegeln, och sen förblir den uppfälld tills man stänger av kameran (gäller alla Canons DSLR:er utom 400D och 1DMkIII där man även kan få sensorn vibrera). Tanken är att man skall ta bort objektivet och t.ex. blåsa rent sensorn med bälg, det finns även speciella vätskor och svabbar som kan användas för att tvätta sensorn.

Jag börjar ana var missförståndet uppstått någonstans. Det är med god hjälp av Canons manual som inte verkar vara riktigt fullständig i alla delar.
Men tack för den pedagogiska förklaringen. Jag trodde att alla sensorer vibrerade.

Men som sagt, sensorrengöringen har inget med autofokus att göra eftersom det finns speciella AF-sensorer för detta. Fast det är klart, det kan ju tänkas fastna damm där också vilket skulle kunna leda till försämrad AF-prestanda.

Vad har du för problem egentligen? Försök beskriva vad du upplever för fel så kanske någon kan ge dig förslag på vad du kan göra åt det.

Objektivet, eller snarare kameran, lyckas inte fästa fokus någonstans, inte ens där det brukar vara tillräcklig kontrast.
Objektivet jagar inte heller fram och tillbaka som det brukar när ljusförhållandena är svåra, utan man får hela tiden ta om. Hela kitet är också oerhört trögt. (Om det nu inte är jag som blivit van vid mina snabbare egna grejer efter att ha varit från jobbet en tid.)
Manuell fokusering är dock inga problem.

Upptäckte nu vid en okulär besiktning av kamerahusen, (vi har två likadana) att i det felande kamerahuset syns en klarare bild i spegeln kring fokuspunkterna. Alltså ljusare del mitt i spegeln, medan området som utanför fokuspunkterna är mörkare.
Vi misstänker också att spegeln inte har gått ner tillbaka i rätt vinkel.
Kan något av detta orsaka fokuseringsproblem enligt tidigare inlägg?

Kijana skrev:
Vi misstänker också att spegeln inte har gått ner tillbaka i rätt vinkel.
Kan något av detta orsaka fokuseringsproblem enligt tidigare inlägg?

Det kan jag absolut tänka mig! AF-sensorerna sitter vinkelrätt i mot axeln genom objektiv och sensor och kärver att spegen står i rätt vinkel för att det skall funka.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar