Annons

Överföringshastighet på 5d

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en billig 5in1 läsare för typ 150 spänn, den funkar utmärkt, har inte mätt några hastigheter, men det går tillräckligt fort iaf.
 
pallep skrev:
Jag noterar smiley-gubben.

Men jag kan inte utan förundras av att du tycker att jag inte ska få köpa vilken kamera som jag vill då min kunskapsnivå är för låg.
Sedan att den kunskapnivå som efterfrågas inte har någon som helst relevans till fotografering utan snarare hårdvara inom datorer.

Och i mitt fall så undrar jag om jag så vore själve Bill Gates om det hade hjälpt mig något för min kortläsare var specad, jag läser innantill på förpackningen, "Support USB high-speed (480Mps) or Full-speed (12Mps) model.".

Så utan att luska runt på nätet så köper jag den kortläsaren i god tro, hade jag haft ditt datakörkort så hade jag givetvis fattat att den där kommer ju inte funka jag behöver juen "förstklassig läsare" som kostar 300 kronor istället för denna för 200kr.

P.S Hade min kunskapsnivå varit lägre så hade jag aldrig fatta att något var fel.

Och just det glömde smileygubben :) som gör att man kan häva ur vilken dynga som helst för man hade ju en smiley.

/Patrik.


Patrik, självfallet ska du köpa vilken kamera du vill utan att vara innehavare av ett datakörkort.

Det finns inget personligt bakom mitt tyckande,men den person som köper en proffskamera
bör och skall ha djupa kunskaper både innom foto och dataområdet innan vederbörande kan tillgodogöra sig alla fördelar med en dylik kamera, annars blir det ett sk:eek:verkill som bara kostar pengar men kanske även ger en kick.

Jag får hoppas att du har möjlighet att läsa manualen från pärm till pärm och på så sätt
få nytta av din fina kamera.
Ps: signaturen Anddje har förslag på bra läsare.

No hard feelings.
/Thomas..
 
En som har läst manualen från pärm till pärm...

ThomK skrev:
Patrik, självfallet ska du köpa vilken kamera du vill utan att vara innehavare av ett datakörkort.

Det finns inget personligt bakom mitt tyckande,men den person som köper en proffskamera
bör och skall ha djupa kunskaper både innom foto och dataområdet innan vederbörande kan tillgodogöra sig alla fördelar med en dylik kamera, annars blir det ett sk:eek:verkill som bara kostar pengar men kanske även ger en kick.

Jag får hoppas att du har möjlighet att läsa manualen från pärm till pärm och på så sätt
få nytta av din fina kamera.
Ps: signaturen Anddje har förslag på bra läsare.

No hard feelings.
/Thomas..

Thomas,

Det är bättre att vara trevlig, annars så kan man väl strunta i att göra sitt inlägg. Nåväl, jag kanske inte är trevlig just nu, men jag är redan engagerad i tråden och känner lite dålig karma komma flygande just nu, därför känner jag mig tvungen att skriva några väl valda ord.

Jag vet inte om Du är medveten om hur Du skriver. Det låter mest som om Du vill ha sista ordet.

Att skriva att Patrik skall läsa manualen från pärm till pärm... Kul ide, men jag vet att han, precis som han har skrivit, inte kommer att finna svaret på det han frågade om.

Ditt PS, att Anddje, har ett förslag på en kortläsare, goddag yxskaft. Var tyvärr lika meningslöst som, Anddjes oprecisa, men trots allt faktiskt välvilligt menade svar. Vilken kortläsare undrar jag och hur fort?. Jag förstår dock Anddje, jag har själv en gammal billig märkeslös kortläsare som är 40 ggr snabbare än den inbyggda läsaren i min nya högklassiga HP..

Jag gjorde tidigare bort mig i hastigheten, men försökte då inte att göra ner någon.

När jag svarar i en tråd vill jag göra det för att hjälpa någon, i detta fall Patrik.


Ha det gott

/Jörgen

P.S

Fin bild på frimärket Patrik.

D.S
 
En fundering...

Jag hade en fuji finepix s7000 innan jag köpte km d5d:n. Bildfilerna kunde vara 12-13 mb om jag tagit i råformat och ändå så gick det lika snabbt att ladda ur direkt ur den kameran som när jag nu använder en kortläsare. 512 mb XD-kortet tömdes på några sekunder och ett lika stort Cf tog något längre tid, men inte lika bedrövligt sakta som det går med d5d. Den här långsamma tömningsfunktionen har alla systemkameror vad jag förstår. Nu kan man ju undra varför det ska vara så på en betydligt mer avancerad kamera i övrigt...
 
Re: En fundering...

arnenym skrev:
Jag hade en fuji finepix s7000 innan jag köpte km d5d:n. Bildfilerna kunde vara 12-13 mb om jag tagit i råformat och ändå så gick det lika snabbt att ladda ur direkt ur den kameran som när jag nu använder en kortläsare. 512 mb XD-kortet tömdes på några sekunder och ett lika stort Cf tog något längre tid, men inte lika bedrövligt sakta som det går med d5d. Den här långsamma tömningsfunktionen har alla systemkameror vad jag förstår. Nu kan man ju undra varför det ska vara så på en betydligt mer avancerad kamera i övrigt...
Dom satsar på annat istället, en överväldigande majoritet av DSLR-användare använder kortläsare, kan tro att dom som använder kortläsare till sina kompakter är i minoritet, så är det bara ;) Olika målgrupper ger olika egenskaper.
 
Re: Re: En fundering...

Anddje skrev:
Dom satsar på annat istället, en överväldigande majoritet av DSLR-användare använder kortläsare, kan tro att dom som använder kortläsare till sina kompakter är i minoritet, så är det bara ;) Olika målgrupper ger olika egenskaper. [/QUOTE

Så är det bara säger du....
Det svarar inte på min fundering varför man har gjort så? Det är ju en dålig lösning!
Jag antar att den är baserad på att tekniken inte fanns när systemkamerorna kom och en massa duktiga fotografer köpte kamera och kortläsare. Men dom som aldrig använt en snabbtömd kompakt kanske inte ens vet vad dom saknar ? Och då kan dom prångla ut en onödig grej på marknaden.
Tekniken finns och borde kunna byggas in i en kamera i den prisklassen.
 
Min lilla fundering

Det finns säkert många avvägningar som har kommit fram till att det som det är nu. Det kan vara ett försök att spara in på plats och även kanske kostnader i kameran.

Sedan kan det ligga något i vad Anders säger, att ägare till systemkameror använder sin kamera lite annorlunda.

Om man fotograferar mycket och fyller flera minneskort så kan det vara naturligt att tanka över kortet direkt till datorn eller hårddisken, utan att belasta kamerans batteri. Med flera kort i handen känns det lite fånigt att ta kortet och stoppa tillbaka det i kameran, något som brukar vara krångligare än att stoppa in det i en extern kortläsare.

Men jag håller med Dig snabbare är ju bättre.

Sedan har inte alla kompaktkameror snabba interface, min Nikon Coolpix hade inte det, därför skaffade jag en kortläsare. Dessutom tog ju batteriet slut snabbt annars.

/Jörgen
 
Re: Min lilla fundering - Nu har jag funderat klart.

jorgen.hubner skrev:
Det finns säkert många avvägningar som har kommit fram till att det som det är nu. Det kan vara ett försök att spara in på plats och även kanske kostnader i kameran.

Sedan kan det ligga något i vad Anders säger, att ägare till systemkameror använder sin kamera lite annorlunda.

Om man fotograferar mycket och fyller flera minneskort så kan det vara naturligt att tanka över kortet direkt till datorn eller hårddisken, utan att belasta kamerans batteri. Med flera kort i handen känns det lite fånigt att ta kortet och stoppa tillbaka det i kameran, något som brukar vara krångligare än att stoppa in det i en extern kortläsare.

Men jag håller med Dig snabbare är ju bättre.

Sedan har inte alla kompaktkameror snabba interface, min Nikon Coolpix hade inte det, därför skaffade jag en kortläsare. Dessutom tog ju batteriet slut snabbt annars.

/Jörgen

Ok, Jag köper din förklaring om flera minneskort och att batterierna tar slut fortare.
Det förklarar ju en hel del som jag inte tänkt på eftersom jag, som amatör, sällan har mer än ett minneskort fullt.
 
ThomK skrev:

...
Det finns inget personligt bakom mitt tyckande,men den person som köper en proffskamera
bör och skall ha djupa kunskaper både innom foto och dataområdet innan vederbörande kan tillgodogöra sig alla fördelar med en dylik kamera, annars blir det ett sk:eek:verkill som bara kostar pengar men kanske även ger en kick.
...

/Thomas..

Javisst, den som inte har djupa kunskaper inom foto kan hålla sig till Canon! Eller är Thomas möjligen ute och simmar i fel vatten?...
 
pallep skrev:
Jahopp nu har man köpt en kortläsare som klarar 480Mbs, men det blev ju inte bättre av det så jag gjorde lite tester.

Mina hårdiskar är 2st 250gb Western digital i RAID 0 så där är ingen flaskhals.

Jag fick dessa siffror.

Med Twinmos 2Gb 140x
264Mb på 112 sek ger 2.35 Mb/s.

Med Standard 1Gb SD kort.
194Mb på 54 sek ger 3.6Mb/s

Överföring av 454Mb från SDkortet i min canon s2 till datorn gick på 74 sek alltså 6.1Mb/s.

Någon som har något förslag det är ju något som är åt skogen här ju.
Det var den här kortläsaren jag köpte.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308816

Jag tror du har trötta CF-kort. Kolla länken på Dyxum.com där du har jämförelser över olika minnens prestanda. Ditt Twinmos-minne är ett sömnpiller tyvärr. Det är i princip lika uselt som valfritt Kingston-minne i KM DSLR:erna. Köp ett SanDisk istället om fart är viktigt för dig. Ett Extreme III är 8 ggr snabbare än det du har. KM verkar ha missat attt optimera läsning och skrivning till många minnen. Verkar som om de koncentrerat sig på SanDisk och Lexar om man får tro statistiken.

http://www.dyxum.com/reviews/cfcard/index.asp
 
Senast ändrad:
Jo att vissa kort kan vara extra slöa i kameran har jag förstått, men det gäller väl med största sannolikhet inte kortläsaren.
Den här kortläsaren är slö på allt.

Sedan så gäller den testen skrivhastighet någonting som bara påverkar mig om jag fyllt bufferten när jag tar kort.
 
Kan tippsa om att testa olika USB-portar på datorn då vissa portar delar bandbredd med andra. Har själv märkt av att Mp3-musiken (som läses från en extern usb2 hårddisk) stannar av för en kort stund när kameran ansluts (d7d). Samma sak med kortläsare. Undvik att använda usb-hub till bandbredskrävande hårdvara. Kontrollera även så att den sammanlagda strämförbrukningen för usbporten inte överskrids.....

Det var några tips, hoppas att något hjälper
 
Jag fick min sandisk imagemate för någon dag sedan och nu är världsproblemen lösta, sitter i samma port som den andra men nu tickar det på en bild i sekunden istället för 2 minuter för tio bilder typ.

Ber att få tacka alla som bidragit med hjälp.

Klart värt ca 70 kronor extra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.