Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överföringshastighet på 5d

Produkter
(logga in för att koppla)

pallep

Aktiv medlem
Kunde inte hitta någon lämplig tråd så jag gör en ny jag undrar om det verkligen ska gå så segt att föra över bilder, typ 10 sekunder per bild.
På min canon s2 så rasslar det bara på och då räknar jag med att de bilderna bara är hälften så stora.

Ska man verkligen behöva köpa en kortläsare?

Jag har ett voigtländer kort utan några xx nummer på det så jag vet inte hur fort det går, men säkerligen fortare än <1Mbyte/s

Over and out.
 
Jo, det "ska" gå så segt, köp en Highspeed USB 2.0 kortläsare så borde det gå myyyyycket fortare, om kortet klarar det. USB 2 klarar 480Mb/s (57MB/s).
och se till att det verkligen är Highspeed och inte Fullspeed, som bara klarar 12Mbit/s (1.4MB/s).
 
Jahopp nu har man köpt en kortläsare som klarar 480Mbs, men det blev ju inte bättre av det så jag gjorde lite tester.

Mina hårdiskar är 2st 250gb Western digital i RAID 0 så där är ingen flaskhals.

Jag fick dessa siffror.

Med Twinmos 2Gb 140x
264Mb på 112 sek ger 2.35 Mb/s.

Med Standard 1Gb SD kort.
194Mb på 54 sek ger 3.6Mb/s

Överföring av 454Mb från SDkortet i min canon s2 till datorn gick på 74 sek alltså 6.1Mb/s.

Någon som har något förslag det är ju något som är åt skogen här ju.
Det var den här kortläsaren jag köpte.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308816
 
Men hallå!! herrejävlar.Är det nåt att gnälla över ?
Hur är ditt liv egentligen om du inte kan avsätta typ 100 sekunder för att tanka bilder ??
Stackare, inte bra för hjärtat..

Gå och fixa en macka och brygg en kopp under tiden, så kanske du mår bättre...

Mvh/Gunte..
 
Men det är ju som på julafton förstår du väl. :)
Man har varit iväg och tagit typ 100 bilder och så vill man kolla upp dom i datorn för man har sett på displayen att det finns lite mums mums i kameran.
Så man stoppar i sladden och windows säger "kom tillbaka om 10 minuter".

För tusan 480Mbps, 57Mb/s står det ju paketet, nu vet jag ju att det är en teoretisk toppfart men 2.3Mb/s är ju inte ens i närheten av det eller kortets utlovade 140x som vad det kan nu vara typ 20Mb/s.

Men det är klart du kanske nöjer dig med att din nya ferrari enzo toppar 34km/h istället för utlovade 300+ km/h hehe. :)
 
ojoj ännu en som tycker man ska bara acceptera saker.
Jag trodde man skulle få lite hjälp här.
 
Jo Usb 2.0 är ju installerat, dels för att man har win xp och dels så ser man ju det på att canonkameran toppar 6Mb/s vilket överstiger usb 1.0:s teoretiska toppfart.
 
pallep skrev:
Men det är ju som på julafton förstår du väl. :)
Man har varit iväg och tagit typ 100 bilder och så vill man kolla upp dom i datorn för man har sett på displayen att det finns lite mums mums i kameran.
Så man stoppar i sladden och windows säger "kom tillbaka om 10 minuter".

För tusan 480Mbps, 57Mb/s står det ju paketet, nu vet jag ju att det är en teoretisk toppfart men 2.3Mb/s är ju inte ens i närheten av det eller kortets utlovade 140x som vad det kan nu vara typ 20Mb/s.

Men det är klart du kanske nöjer dig med att din nya ferrari enzo toppar 34km/h istället för utlovade 300+ km/h hehe. :)

Det är stor skillnad på kortläsare och kortläsare.. har testat ett par olika, den slöaste överförde i bara 0,8Mb/s.
Den bästa kombinationen jag hittat är sandisk extreme III minneskort och Sandisk ImageMate 12 in 1 kortläsare.
Testade med en ca 720Mb stor fil 52 sek till kortet 44 sek från kortet.
 
gunte skrev:
Men hallå!! herrejävlar.Är det nåt att gnälla över ?
Hur är ditt liv egentligen om du inte kan avsätta typ 100 sekunder för att tanka bilder ??
Stackare, inte bra för hjärtat..

Gå och fixa en macka och brygg en kopp under tiden, så kanske du mår bättre...

Mvh/Gunte..

Det handlar inte om 100 sekunder.. utan 14 minuter.. i Patriks fall.


Det är trevligt att det går fort när man ska tömma korten, ute på uppdrag, till datorn och slipper övervaka datorn (i mitt fall) i 17 minuter, istället för 4 minuter.
 
Juhani och Jörgen jag tackar så mycket, jag var ute och fiskade runt lite och hittade med liknande uppgifter på att det är skillnad på kortläsare och kortläsare.
Den här skiten jag fått tag på vet jag inte om jag ska orka skicka tillbaka eller helt enkelt se om den håller att köra över med bilen.
 
pallep skrev:
Juhani och Jörgen jag tackar så mycket, jag var ute och fiskade runt lite och hittade med liknande uppgifter på att det är skillnad på kortläsare och kortläsare.
Den här skiten jag fått tag på vet jag inte om jag ska orka skicka tillbaka eller helt enkelt se om den håller att köra över med bilen.

Hej patrik

Din läsare klarar USB 2.0 HI-Speed, inte FULL speed, och det gör att det går långsamt, maximal 12 MBit/s enligt Anders Djerf.

Hade samma problem med den inbyggda kortläsaren i min nya HP pavillion. Den uppfyllde bara USB 1.0 ca 18-20 minuter för 1 GB mot ca 30-40 sekunder för min gamla externa kortläsare..

Leta efter en läsare som stödjer USB 2.0 Full speed.

/Jörgen

:edit kommatering
 
Senast ändrad:
Förlåt mig, nu hade jag för bråttom..

jimh skrev:
Nej, det är som Anders skriver. Hi-speed är snabb och Full speed är långsam.

Jag skäms, jag tittade snabbt på specen för D7D och där stod det USB 2.0 hi-speed. Jag vet att det går mycket segt att överföra direkt från min D7D och utgick ifrån att det skulle vara den långsammare.

Skummade också igenom Anders inlägg lite väl fort.

Tyvärr så har KM antagligen skrivit fel på sin hemsida.

Det skall naturligtvis vara tvärtom, återigen förlåt mig.

HI-SPEED skall du naturligtvis leta efter...
Synd att den här inte verkar just...

/Jörgen

Det går inte fort, men så blir det inte bra heller....
 
En sandisk Image mate är på väg. :)
Och det andra skräpet fick jag returnera utan mankemang.
Världsproblemen löser sig och jag slipper ta en kopp kaffe som jag inte dricker medans jag väntar på mina 10 nytagna bilder från trädgården.

Måste bara påpeka att gamla minolta 70-210 f/4 är ett kanonobjektiv nu har jag inte så mycket att jämföra men bättre mellantele för 1100kronor kan man nog inte hitta.

Här är ett 100% crop på 7x7mm från ett frimärke taget inomhus i glödlampsljus
 

Bilagor

  • frimärke.jpg
    frimärke.jpg
    47.7 KB · Visningar: 231
Man kan inte utan förundran avsluta genomläsningen av denna tråd.
Finns det endast yrkesfotografer på FS som har kunder som flåsar dom i nacken i väntan på att bilderna ska kom fram på bildskärmen.

Det skulle krävar en viss kundskapnivå för att få köpa en 5D, för då kanske brukarna visste att en förstklassig kortläsare är av nöden.
Om så vore fallet skulle denna tråd alrig behöva debateras i denna omfattning, för då visst köparen av en så pass avancerad kamera vad som behövdes för att "snabbt" få bilderna in i datorn.
/Thomas..
 
Jag noterar smiley-gubben.

Men jag kan inte utan förundras av att du tycker att jag inte ska få köpa vilken kamera som jag vill då min kunskapsnivå är för låg.
Sedan att den kunskapnivå som efterfrågas inte har någon som helst relevans till fotografering utan snarare hårdvara inom datorer.

Och i mitt fall så undrar jag om jag så vore själve Bill Gates om det hade hjälpt mig något för min kortläsare var specad, jag läser innantill på förpackningen, "Support USB high-speed (480Mps) or Full-speed (12Mps) model.".

Så utan att luska runt på nätet så köper jag den kortläsaren i god tro, hade jag haft ditt datakörkort så hade jag givetvis fattat att den där kommer ju inte funka jag behöver juen "förstklassig läsare" som kostar 300 kronor istället för denna för 200kr.

P.S Hade min kunskapsnivå varit lägre så hade jag aldrig fatta att något var fel.

Och just det glömde smileygubben :) som gör att man kan häva ur vilken dynga som helst för man hade ju en smiley.

/Patrik.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.