Annons

Överföring från minneskort till datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

cmw2

Aktiv medlem
Är nu inne på min andra kortläsare. Jag valde denna gång en Sandisk CF USB 2.0. Tyvärr så upptäcker jag att samma saker händer nu som med den förra.

När jag för över bilderna från kortet till datorn så går inte alla bilder att läsa. Jag fotar mest i RAW-format och hittills har det varit problem endast med RAW-formatet. En del bilder går att öppna med t.ex. FileViewerUtility eller med Capture One, men bilderna är förstörda. Det är gult eller grönt eller annan färg över hela eller del av bilden. Efter att ha fört över bilderna igen så löser sig problemet oftast. Vissa bilder har jag fört över tio gånger innan de varit korrekta.

Vad beror detta på? Är USB 2.0 för snabbt för att hinna läsa bilderna korrekt? Min dator är snabb och har mer än tillräckligt minne, så där ligger inte felet. Kan det vara minneskortet som är lite halvtrasigt? Jag har ingen lust att lägga ut en massa pengar på någon ny pryl innan jag vet vilken detalj som fallerar. Har någon annan haft samma problem?
Kortet är ett Sandisk 512 MB Ultra II.


Tacksam för svar
 
Har varit med om liknande problem där jag känner att det varit kortläsarens (firewire) kompabilitet med MacOSX som varit problemet (inbillar jag mig..). Tänkte jag skulle köpa en ny men då kanske jag skiter i det... att föra över till en bärbar hårddisk/kortläsare som mellanlagring har varit den alltid fungerande lösningen. Idiotiskt, onödigt men säkert och åtminstone att lita på.

Kortläsare verkar vara en enhet där utvecklingen kan gå framåt betydligt.
 
Gör följande test:
Kopiera lite filer, både bilder och andra filer tex musikfiler från datorn till minnet via usb-kortet, sen försöker du kopiera dem tillbaka till datorn (ny katalog förstås) och kontrollera om de är hela.
Kom ihåg att filerna bör vara stora, i samma storleksordning som dina raw bilder och gärna större.
Om du verkar ha problem med filerna när du kopierat tillbaka dem till datorn, borde felet troligen ligga i minnet eller överföringen.
Du kan göra samma test med olika kombinationer, dvs låna minneskort, låna kort-läsare och testa olika kombinationer även på annan dator. På det sättet kan man komma fram till vilken del som krånglar.
Använder du datorns egna usb-porter eller har du ett usb-kort insatt? Har du testat att byta usb-port? Operativsystem?
 
USB kortläsare

Hejhopp alla glada!
Jag har haft lite likande bekymmer med vanliga jpeg-bilder, från en lite äldre Casio:s Compact Flash kort. Snabb dator, USB 2.0, Windows XP Pro. Kortläsaren var en Hama "USB 2.0 Card Reader 9in1". Funkade utmärkt. Men ibland var bilderna defekta, färgfel och bildinformation som saknades. Såg hel-weird ut redan i Utforskaren... Kopierade man bilderna gick de ej att öppna. Bekymret låg i att XP:s "Original driver" för USB-kortläsare inte var riktigt 100 med Hamas grunka. Laddade ner drivrutinen från nätet, installarade den och nu går allt som en dans, hela tiden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.