Annons

Överexponering på bilar

Produkter
(logga in för att koppla)

benga_pistvakt

Ny medlem
Jag fotograferar en del på biltävlingar (rally) och har problem med att framförallt ljusa bilar överexponeras på tak och motorhuv, se ex på bifogad bild. Jag undrar om ett polarisationsfilter kan avhjälpa mina problem.
 
Skinande blanka 240ior...

Hej. Reflekser i vit lackfärg är svårt att unngå. Forsök med et polfilter. Och du skal nok forsöka spotmäta på de vita områdene. Svårt när det går snabbt.
Lycka till Erik J
 
Vet inte om du kör digitalt eller men problemet är att du bara har ett begränsat kontrastomfång som du på exempelbilden gått utanför. Det enda att göra i detta fall är att dra ned på exponeringen, det man då förlorar i lågdagrarna får man leva med.

Om du kör digitalt så får du lära dig att exponera efter histogrammet & se till att inte bränna ut högdagrarna. Detta är dock inte lätt med en vit bil i hårt soljus, mulet väder eller tidigare/senare på dagen underlättar markant.

//Larsa
 
Handhâllen lös exponeringsmätare och mät infallande ljus.
Kör sedan pâ M och justera efter magkänslan.
 
Kolla histogrammet och "blinkvarningen" - det är det de är till för. M-läge är givet om inte solen går i/ur moln alltför ofta (att ljuset är någorlunda konstant alltså).

Vita bilar i skarpt solsken är bland det ¤%¤(/& du kan försöka fota, lägger du exponeringen så att lacken ser bra ut sotar alla skuggor igen. Men D70-filer går att ljusa upp ganska mycket i datorn, fota i RAW så behåller du max kvalitet. Har du Nikon Capture funkar D-lighting väldigt bra.

Alternativet är att du försöker hitta något skuggat men ändå ljust parti av banan, då slipper du de extrema kontrasterna.
 
Re: Re: Överexponering på bilar

andreasc89 skrev:
Förmodligen inte eftersom polfilter bara tar bort reflektioner i "icke-metalliska" material.

Det är helt riktigt angående metalliska material. Dock fungerar det utmärkt på glasrutor och lack!

Fast det kan bli jobbigt med ca två stegs ljusförlust i filtret om man vill "frysa" rörelsen med en snabb slutartid.

Jag har samma dilemma när jag plåtar med diafilm.


I den länkade bilden på 240'n ser det ut att vara en del skog. En lösning kan vara att försöka knäppa bilden i ett läge där direkt solljus på tak/huv undviks. Jag har själv väldigt svårt att tänka på de här kontrasterna när bilden tas. Ögat kompenserar ju så bra jämfört med vad sensor eller film mäktar med. Samt att det är snabba förlopp och mycket att tänka på.
 
Hej

Omfånget hos sensorn är för litet när det gäller en bild av denna typ. man måste prioritera vilken del av bilden som skall exponeras rätt.
Tittar du på histogrammet så från det röda strecket till det andra ligger den solbelysta motorhuven. Man kan också se att högdagern klipps rakt av vid ändstapeln.
En underexponring med det ljusa tecknat och lyft i skuggor och mellantoner är en väg att gå.
En annan är att du fotograferar i raw och kan då backa in de ljusaste partierna innanför histogrammets och stapeln till höger och sedan lyfta resten av bilden med exv kurvverktyget, skugga/högdager eller nivåer..

Mikael
 

Bilagor

  • bil.jpg
    bil.jpg
    18 KB · Visningar: 330
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar