Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överexponerade neg

Produkter
(logga in för att koppla)

D_A

Aktiv medlem
Hej Fotosidan,
Hoppas att någon kan hjälpa mig förstå vad som går fel när de tre första rutorna blir totalt överexponerade när jag framkallar.

Filmen är Ilford HP5+ 400.
Kameran är en Hasselblad 500 C/M.

Framkallaren jag använder heter SD-76 och ska vara en 'kopia' av D-76 (enligt Hollys foto där jag köpte den).
Jag har framkallat 2 rullar hittills och fick samma resultat på båda rullarna. Det verkar som den delen av filmen som är närmast mitten av spiralen blir överexponerad och det är dom 3 första rutorna som blir fel.

-Jag lyfter förstås bara det lilla röda locket när jag häller i vätskan men kan det ändå läcka in ljus?
På andra försöket gick jag in i badrummet för att minska den risken. Dock var det inte 100% mörkt eftersom det finns ett fönster där men det var 'rätt så mörkt' (jag laddar dosan nere i källaren där det är beckmörkt)

-....eller är det mer troligt att vätskan inte når hela filmen direkt från början av framkallningen? Jag häller i vätskan (500ml i en paterson dosa anpassad för 1 st 120 film /2 st 125 filmer) och vänder sedan direkt och sedan tillbaka för att vätskan ska blandas. Jag tycker det verkar märkligt om vätskan inte skulle nå hela filmen.

-andra förslag på vad som kan vara fel? Den övriga filmen är korrekt exponerad och båda gångerna är det dom 3 första rutorna som blir dåliga---

Framkallningstiderna jag kört var:
försök 1: 20 grader 12 minuter
försök 2: 22-23 grader 9-10 minuter

Exempel finns här:
http://www.flickr.com/photos/davidjonsson/5540580639/
http://www.flickr.com/photos/davidjonsson/5540580517/in/photostream/

EDIT:
Bilderna ovan är tillbakadragna i scanningen/photoshop (det lilla som gick )

Tacksam för svar.

Mvh
David
 
Senast ändrad:
De tre första rutorna hamnar väl innerst på upptagningsspolen i kameran och ytterst på spiralen, så jag antar att det är de tre sista rutorna om det är de innersta som drabbas?

Är det så att du saknar en del av dosan, förslagsvis mittpelaren som man trär spiralen på, eller en trattformad sak?
 
Det var det jag kände på mig.. det finns ingenting att trä spiralen på utan jag lägger bara ner den och sätter på locket. (dock är det en ca 3cm långt rör som sitter fast i själva locket)

Bör alltså reklamera framkallningsdosan då.. den var begagnad och han i affären trodde att den var komplett
 
Det var det jag kände på mig.. det finns ingenting att trä spiralen på utan jag lägger bara ner den och sätter på locket. (dock är det en ca 3cm långt rör som sitter fast i själva locket)
Tror att Iggy har helt rätt, om du hade haft det svarta röret som man normalt sätter spiralerna på skulle det inte kunna läcka ner något ljus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.