Hej, Billy!
En ganska enkel metod som jag brukar använda om inte ljusskillnaderna är alltför stora är att exponera efter himlen, så att den blir bra och inte överexponerad, med hjälp av kamerans histogram. Sedan kan man ljusa upp den då lite för mörka förgrunden i t ex Photoshop.
Är ljusskillnaden väldigt stor blir förgrunden för mörk för att ge ett bra resultat när den ljusas upp, men vid mer måttliga ljusskillnader brukar det fungera bra, utan påtagliga försämringar av bildkvaliteten hos de uppljusade partierna.
Det är en balansgång. Befarar man att förgrunden kommer att bli alltför mörk kan det vara värt att låta himlen bli lite överexponerad, men inte så att den tappar alltför mycket detaljer. Om automatiken hos min S3 IS får bestämma brukar himlen bli vit även vid måttliga ljusskillnader, och jag håller med dig, det är inte roligt alls.
Ett tips är att ta några olika exponeringar i tveksamma fall. Inte nödvändigtvis med avsikt att senare slå sammman i ett bildbehandlingsprogram, utan för att ha fler än en exponering att välja på senare i datorn, då man ju har betydligt bättre möjlighet att bedöma bilderna än direkt i kamerans display i fält.
Mvh.
Lasse C