Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överexponerade moln

Produkter
(logga in för att koppla)

Billy Hill

Medlem
Hej.

Jag har nyligen köpt en D80 som jag tog en hel del landskapsbilder med när jag var i Skottland förra veckan. På många av bilderna är molnen överexponerade och det ser inte bra ut men amatör som jag är så vet jag inte hur jag ska undvika det.

Någon som kan ge mig lite tips?
 
Antingen avtonat gråfilter, två exponeringar som smälts ihop i datorn (görs enklast genom att lägga den ena bilden i ett lager över den andra och maska av det som ska synas från det understa lagret genom att måla med svart pensel i lagermasken för det övre lagret), eller HDR (flera exponeringar som smälts ihop för att skapa en så kallad HDR-bild). Alla metoderna kräver stativ (avtonat gråfilter är inte lätt att få till det med utan stativ).
 
Ett tips är att lära dig använda histogrammet och varningen för utbrända högdagrar i kameran. Dessa kan du använda för att direkt efter att bilden har tagits kolla om molnen är utbrända eller inte.

Om de är utbrända kan du ju alltid skruva ner exponeringen, men om det blir för mycket för att förgrunden ska bli bra exponerad så kan du ju använda avtonat gråfilter, alternativt ta flera bilder med olika exponering (på stativ förstås) och foga ihop bilderna efteråt i ett bildbehandlingsprogram.

Vilket alternativ du än använder så är det en stor fördel att använda råformat (NEF-filer) då det ger dig lite extra möjlighet att rädda en del både i högdagrarna och skuggpartierna. Jpeg-bilder är svårare att göra något bra med om inte exponeringen är helt korrekt från början.
 
Tackar för de snabba svaren. Det blir till att öva lite mer och hålla koll på hur det blinkar i skärmen på kameran.
Ett filter kanske jag köper senare men vill se vad jag kan åstadkomma utan först.
 
Hej, Billy!

En ganska enkel metod som jag brukar använda om inte ljusskillnaderna är alltför stora är att exponera efter himlen, så att den blir bra och inte överexponerad, med hjälp av kamerans histogram. Sedan kan man ljusa upp den då lite för mörka förgrunden i t ex Photoshop.
Är ljusskillnaden väldigt stor blir förgrunden för mörk för att ge ett bra resultat när den ljusas upp, men vid mer måttliga ljusskillnader brukar det fungera bra, utan påtagliga försämringar av bildkvaliteten hos de uppljusade partierna.

Det är en balansgång. Befarar man att förgrunden kommer att bli alltför mörk kan det vara värt att låta himlen bli lite överexponerad, men inte så att den tappar alltför mycket detaljer. Om automatiken hos min S3 IS får bestämma brukar himlen bli vit även vid måttliga ljusskillnader, och jag håller med dig, det är inte roligt alls.

Ett tips är att ta några olika exponeringar i tveksamma fall. Inte nödvändigtvis med avsikt att senare slå sammman i ett bildbehandlingsprogram, utan för att ha fler än en exponering att välja på senare i datorn, då man ju har betydligt bättre möjlighet att bedöma bilderna än direkt i kamerans display i fält.

Mvh.
Lasse C
 
För uppljusning av mörka partier rekommenderar jag Shadow Recovery Pro (Photoshop plugin). Visserligen kan man göra det manuellt, men det är smidigare och enklare med Shadow Recovery, och jag tycker mig få bättre resultat än om jag gör en manuell uppljusning. Givetvis jobbar den i nya lager, så ändringarna är ångringsbara, och man kan justera opacitet och så i efterhand.
 
Walle skrev:
Antingen avtonat gråfilter, två exponeringar som smälts ihop i datorn (görs enklast genom att lägga den ena bilden i ett lager över den andra och maska av det som ska synas från det understa lagret genom att måla med svart pensel i lagermasken för det övre lagret), eller HDR (flera exponeringar som smälts ihop för att skapa en så kallad HDR-bild). Alla metoderna kräver stativ (avtonat gråfilter är inte lätt att få till det med utan stativ).
Eller så använder man Auto Exposure Bracket som tar tre bilder med olika exponeringar automatiskt? Finns i min Canon 10D iaf.
 
Jag har precis som du en Canon EOS 10D, och visst tar den tre bilder, med olika exponeringar automatiskt. Och det kan med fördel användas när man ska göra en HDR. Är man riktigt stadig på handen så kan man göra en HDR på frihand med exposure bracketing, men stativ rekommenderas absolut!
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar