Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överexponerade bilder på D70

Produkter
(logga in för att koppla)
jkene skrev:
3:e och 4:e inlägg från slutet i denna tråd
Tack för länken. Jag har sett tråden förut och det var exakt samma problem jag hade med kameran jag fick låna från Nikon (den blinkande lampan) när min var på reparation med ett annat problem. Ibland blinkade lampan och kameran reagerade inte på någonting. Efter ett tag (ibland väldigt långt, flera timmar) slutade lampan blinka och kameran fungerade som vanligt. Det var absolut inget mönster när det inträffade. Jag var alltså glad när jag fick tillbaka min kamera och lämnade tillbaka fungerar_när_den_vill_kameran.

NixXxoN skrev:
På D70forumet har nåt liknande/samma sak diskuterats (kanske?!) Kolla.
Tack för tipset, Johan! Jag problemet verkar vara likt mitt.. Killarna verkar klaga på inomhusbilder och jag upplever problemet mest med utomhusbilder. Men det gemensamma är att problemet uppstår som värst vid fotografering i motljus, tror jag. Vissa i tråden förutsäger Den Gröna Döden strax därefter. Jag uppskattar att mitt problem uppstod i juli. Får se hur länge min kamera har kvar att leva… :-/

Slowfinger skrev:
På Jag kan ibland få grymt överexponerade bilder men det händer bara med mitt Sigmaobjektiv av någon anledning.
Jag fotograferar med "kitobjektiv" men ska kolla även de andra så fort vi få sol här uppe. Som sagt, "vanliga" bilder klarar kameran galant.
 
Nu är det avgjort - det är objektivet som är boven. De följande bilderna är tagna i samma förhållanden. Den första med 18-70/3,5-4,5 och den andra med 50/1,8. Båda tagna med bländarstyrd automatik med f8. Slutartiden blev 1/50 respektive 1/160, dvs 1 och 2/3 stop!!! Precis den skillnaden jag upplever jag måste kompensera jämt för.

Ehh, vad trött jag blir. Har bara en vecka hemma i Sverige och en dag minst måste jag åka till Upplands Väsby. Det finns risk att jag måste åka ditt två gånger. Avsaknaden av bil gör inte saken enklare... :-( Det är fjärde gången kameran åker ditt. Först, backfokus, sedan två gånger med samma fel som beskrivs här, och nu med exponeringsproblem...
 

Bilagor

  • 18-70.jpg
    18-70.jpg
    57.3 KB · Visningar: 198
Taskigt :-( Första gången jag hör om ett sånt allvarligt problem med kitobjektivet... Hoppas det löser sig i alla fall.
 
Kanske samma problem som en kompis till mig fick med sitt 24-120mm objektiv. Överexponeringen blev värre då han bländade ner och körde på A. Vi kom till slut fram till att bländaren kärvade. Gick snabbt (medans han väntade) att fixa av Lasses kameraservice i nacka.

/Johan
 
Om du kör på A finns det ju möjlighet att du ställt upp bländaren så långt att 1/8000 sek inte är tillräckligt kort när kameran utsätts för extrema mängder ljus. Har själv upplevt detta ett par gånger med mitt 50mm f/1,8D-obejktiv.

Men kör du med kitobjektivet och dessutom kan exponera ner i kameran verkar det inte så troligt. Då är det antagligen något fel du borde lämna in kameran för. Sådär krångligt ska det ju inte behöva vara.
 
Det verkar som att jag listat ut vad felet är. Mina föregående exempel är inte representativa, för att jag… haha nu skäms jag… :) … använde polfilter! Inte undra att jag fick skillnad i exponeringstider!

Men! Objektivet exponerar fortfarande fel. Det bländar inte i fotograferingsögonblicket! Trotts att exif visar rätt bländare. Jag har gjort en test med varierande bländare. 4,5 8 16 och 29. Ju högre bländare desto ljusare bild blir det.

Nu faller allt på sin plats.

1. Inomhusbilder brukar jag köra med full öppning => därför blir de rätt exponerade.
2. Vid landskapsfotografering brukar jag använda f8-11, därav exponeringskompensation med 1,3-1,67 steg. Visst i bilder med hög kontrast fick jag kompensera mer men det skulle jag göra även med ett fungerande objektiv.
3. Jag hade fruktansvärda problem med att använda blixt utomhus, då hur mycket jag än bländade ner fick jag överexponerad backgrund. Skyllde på brist av erfarenhet av blixtfotografering utomhus.
4. Skärpedjup blev misstänkt kort på några bilder.

Nu blir det definitivt ett besök i Upplands Väsby om två veckor. Usch, vad trött jag blir. Kan man inte kräva ett nytt objektiv efter så mycket strul?

<edit> Skrev inlägget först sedan så nya svar från Johan och Mattias. Johan fick rätt! :) Jag kom fram till samma slutsats på egen hand. Tyvärr måste jag nog släpa kameran till Nikon för att få den reparerad gratis. Hoppas att det också tar de några minuter att fixa. </edit>
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.