Det verkar som att jag listat ut vad felet är. Mina föregående exempel är inte representativa, för att jag… haha nu skäms jag…
… använde polfilter! Inte undra att jag fick skillnad i exponeringstider!
Men! Objektivet exponerar fortfarande fel. Det bländar inte i fotograferingsögonblicket! Trotts att exif visar rätt bländare. Jag har gjort en test med varierande bländare. 4,5 8 16 och 29. Ju högre bländare desto ljusare bild blir det.
Nu faller allt på sin plats.
1. Inomhusbilder brukar jag köra med full öppning => därför blir de rätt exponerade.
2. Vid landskapsfotografering brukar jag använda f8-11, därav exponeringskompensation med 1,3-1,67 steg. Visst i bilder med hög kontrast fick jag kompensera mer men det skulle jag göra även med ett fungerande objektiv.
3. Jag hade fruktansvärda problem med att använda blixt utomhus, då hur mycket jag än bländade ner fick jag överexponerad backgrund. Skyllde på brist av erfarenhet av blixtfotografering utomhus.
4. Skärpedjup blev misstänkt kort på några bilder.
Nu blir det definitivt ett besök i Upplands Väsby om två veckor. Usch, vad trött jag blir. Kan man inte kräva ett nytt objektiv efter så mycket strul?
<edit> Skrev inlägget först sedan så nya svar från Johan och Mattias. Johan fick rätt!
Jag kom fram till samma slutsats på egen hand. Tyvärr måste jag nog släpa kameran till Nikon för att få den reparerad gratis. Hoppas att det också tar de några minuter att fixa. </edit>