apersson850
Aktiv medlem
Om det är hunden som ligger på trappan som avses så finns det ju flera mörka föremål i den bilden, utöver hunden själv. Så även en vit dörrpost, förvisso, men jag är inte så förvånad över att den blivit lite ljus.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ursäkta frånvaron. Det finns en bild på vår hund på min sida. Det är ett någorlunda rimligt exempel men långt ifrån det värsta. Tror den är tagen med porträtt inställningen. Jag fotar det mesta med "P" läget. Då går det att kompensera och påverka med olika grundinställningar. Skärpedjup, bildkomposition mm.är under utveckling. Men jag vidhåller fortfarande att även automatiken bör hålla någorlunda rätt exponering även soliga dagar. Jag har testat att räta upp bilderna med både canons Digital Photo Professional (tone curve assist) och liknande i Photoshop Elements. Bägge förbättrar bilderna. Borde inte kameran klara detta med den egna automatiken?
Putsar ni andra ofta upp era bilder i efterhand?
Tycker bilden med hunden ser bra ut på min skärm.
Din skärm kanske är för ljus?
Prova att skriva ut en bild eller kolla om du ser en tydlig skillnad mellan alla fält från svart till vitt längst ner på den här sidan t.ex..
http://www.naturfotoforum.se/forum/...ghlight=&sid=1d5a7c322c511a3a880b31ea3cd6126e
Hej! Jag är ny inom foto och nybliven ägare av en eos 450d. Min fundering är om min kamera är ett måndags ex. Väldigt många bilder blir alldeles för ljusa. Särskilt på fullautomatik. I den kreativa zonen kan jag dra ner exponerings kompensationen ett par snäpp och lösa det så och med lite övning och kunskap så förstår jag att manuellt kan man ta utmärkta bilder men jag undrar ändå. Resten av familjen måste kunna "sikta och skjuta" och få bra bilder utan avancerad fotokunskap. Nån som känner igen problemet?