Annons

Överexponerade bilder med eos 450d

Produkter
(logga in för att koppla)
Om det är hunden som ligger på trappan som avses så finns det ju flera mörka föremål i den bilden, utöver hunden själv. Så även en vit dörrpost, förvisso, men jag är inte så förvånad över att den blivit lite ljus.
 
Ursäkta frånvaron. Det finns en bild på vår hund på min sida. Det är ett någorlunda rimligt exempel men långt ifrån det värsta. Tror den är tagen med porträtt inställningen. Jag fotar det mesta med "P" läget. Då går det att kompensera och påverka med olika grundinställningar. Skärpedjup, bildkomposition mm.är under utveckling. Men jag vidhåller fortfarande att även automatiken bör hålla någorlunda rätt exponering även soliga dagar. Jag har testat att räta upp bilderna med både canons Digital Photo Professional (tone curve assist) och liknande i Photoshop Elements. Bägge förbättrar bilderna. Borde inte kameran klara detta med den egna automatiken?
Putsar ni andra ofta upp era bilder i efterhand?

Tycker bilden med hunden ser bra ut på min skärm.
Din skärm kanske är för ljus?
Prova att skriva ut en bild eller kolla om du ser en tydlig skillnad mellan alla fält från svart till vitt längst ner på den här sidan t.ex..
http://www.naturfotoforum.se/forum/...ghlight=&sid=1d5a7c322c511a3a880b31ea3cd6126e
 
Tycker bilden med hunden ser bra ut på min skärm.
Din skärm kanske är för ljus?
Prova att skriva ut en bild eller kolla om du ser en tydlig skillnad mellan alla fält från svart till vitt längst ner på den här sidan t.ex..
http://www.naturfotoforum.se/forum/...ghlight=&sid=1d5a7c322c511a3a880b31ea3cd6126e

Tjaa. Det är lite hur jag vinklar skärmen på min bärbara. Däremot har jag märkt att när jag visar bilderna på plasmateven är de mycket skrikigare i både färger och kontrast trots att jag har rätt dämpade inställningar på den. Antar att jag får skriva ut några bilder för att se hur de egentligen ser ut
 
Hej! Jag är ny inom foto och nybliven ägare av en eos 450d. Min fundering är om min kamera är ett måndags ex. Väldigt många bilder blir alldeles för ljusa. Särskilt på fullautomatik. I den kreativa zonen kan jag dra ner exponerings kompensationen ett par snäpp och lösa det så och med lite övning och kunskap så förstår jag att manuellt kan man ta utmärkta bilder men jag undrar ändå. Resten av familjen måste kunna "sikta och skjuta" och få bra bilder utan avancerad fotokunskap. Nån som känner igen problemet?

Tyvärr ett problem med Canon. Som skrivits här så kör med lite underexponering. Eller få den kalibrerad. Jag lämnade in min 400D och fick den justerad. Det gick på garantin och nu är jag mycket nöjd med den. Lämna in med den optik du kommer att använda mest. Där jag lämnade in ( Intervision ) så kollade de att fokus låg rätt också.
 
som någon skrev... det är visserligen förståeligt att kameran kan ha exponerat på detta sätt p.g.a flera mörka detaljer - krukan, trappan, inomhus. Jag tycker fortfarande att den ser klart överexponerad ut på min skärm - blommorna och trät vid dörren är så gott som utfrätta och krukan kunde gott få vara ännu mörkare, likaså trappan och hunden.
 
Jag kör både Nikon och Canon och min D700 exponerar över rätt ofta. När jag kör den i mast så ställer jag den i bracketing upp till -0,7 för att vara säker på att inte bränna ut högdagarna. Har man kameran 15 meter upp i luften så är det lite bökigt att ta om bilden om den är felexponerad.
Jag känner flera som har 450D och den exponerar ofta lite rikligt men är rätt konsekvent så antingen kan man ställa ner den eller lämna in den till canon för justering. Så har man en dslr som exponerar konstant fel så får man antingen lära sig när den gör det och kompensera det eller lämna in den.

Min gamla 1ds mark 2 jag körde med under exponerad alltid - 0,3 steg fel vid fotning av soliga strandbilder. Hade jag en pool i förgrunden så överexponerade den ca 1 steg.
Om du vill ha en kamera som exponerar riktigt bra faktiskt bäst utav alla mina dslr jag haft så kan du köpa min D3x.
 
Jag tycker väl iofs bilden ser överexponerad ut, lite beroende hur mörkt det verkligen var i det som verkar vara inomhus i en hall. Nog kan exponeringen variera lite mellan exponeringarna (har också en 450). Exponeringen kan variera ngt mellan varje bild av samma motiv, men sällan mer än 1/3 steg. Tar man flera bilder av samma motiv (en ovana jag har) så ser man det ofta. Ger spotmätning samma effekt? Poängen då är att det som finns i absoluta centrum av bilden ska vara korrekt exponerat. Det är värt att prova och se hur exponeringen blir då, då SKA det INTE bli överexponerat :).
 
Varför skulle ett polfilter eller gråfilter hjälpa? Att kameran överexponerar är väl ett tecken på att ljusmätaren bråkar och då hjälper inga filter eftersom mätningen så vitt jag vet görs via objektivet. Kan ni utveckla denna teori tack?

A
 
Jag har också en 450d och upplever precis som du att kameran överexponerar avsevärt. Jag har också förstått av recensioner på internet att många användare av den här modellen upplever samma sak. Jag har inte tänkt lämna in kameran för det här, eftersom många upplever samma sak. Skulle det vara så att du lämnar in den och får den reparerad så får du gärna hojta till! I så fall borde ju jag också kunna få det fixat.

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.