Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Öppna jpg i camera raw från bridge.

Produkter
(logga in för att koppla)

yabbah

Aktiv medlem
Hej, har kollat lite guider på nätet och där öppnar dom jpg-bilder i camera raw genom att högerklicka på filen i bridge och välja "open in camera raw".

Men problemet är att jag inte har det alternativet i mitt bridge ?!

Har senaste uppdateringarna, så bör ju fungera tycker man. :)

Tacksam för svar.

MVH
Niklas

-------
http://bilder.yabba.se
 
Hej!
Öppna Bridge och gå till Redigera-Inställningar och kryssa i Använd ACR.
När du sen dubbelklickar på en jpegbild i Bridge så öppnas den i camera Raw.
Klicka även i Använd Camera Raw för jpegfiler i inställningarna för Photoshop.

Christer
 
staika skrev:
Hej!
Öppna Bridge och gå till Redigera-Inställningar och kryssa i Använd ACR.
När du sen dubbelklickar på en jpegbild i Bridge så öppnas den i camera Raw.
Klicka även i Öppna i Camera Raw i iställningarna för Photoshop.

Christer

Tackar, ska testa det när jag kommer hem från jobbet. Jag håller tummarna sålänge.

MVH
Niklas
 
Om jag får förlänga frågan lite. Jag kan inte öppna filerna (jpg och raw) i Camera Raw från Bridge utan måste dubbelklicka för att öppna PS för att sedan kunna öppna Camera Raw.

Jag har kryssat i rutan i Bridge om Raw som ni skrev förut men det går fortfarande inte.
Det finns inget Camera Raw som alternativ.
Vad göra?
 
Du kan ju alltid välja "öppna som" inne i PS och då välja "Camera raw". Tyvärr kanske inte den smidigaste vägen...
 
yabbah skrev:
Hade redan krysset i "använd ACR", så det hjälpte tyvärr inte. :(

Några fler ideér?

Hej igen!
Har du kryssat i rutan i både Bridge- inställningarna och i Photoshop- inställningarna?
Ibland får man även tömma Cachemappen för att få det att fungera. Redigera-Inställningar-Cacheminne.
Sen ska det bara vara att dubbelklicka på en jpegbild i Bridge för att öppna den i Camera Raw.
Jag har inte heller något Öppna med Camera Raw i Arkivmenyn utan bara Öppna med Photoshop Cs3 (Standard). Jag undrar om det valet är borttaget vid uppgraderingen av Bridge? I flera böcker som jag har tittat i så ska det valet finnas, Ctrl+R, men som sagt det finns inte med i min version.

Christer
 
Hej.
Jag har samma problem som flera andra. Jag hittar inte ens de inställningar ni pratar om. Var kan man klicka i anvädn ACR? Vilken flik i Bridge finns det. Jag kan dock öppna en raw fil Bridge i Camera Raw men jag kan inte öppna en jpg med att högerklicka och välja Camera Raw. I PS kan jag inte välja att öppna i Camera Raw, det syns ingenstans. Hur bär ni er åt egentligen med alla inställningar och så. Jag är full av beundran och försöker göra som jag tror ni säger men det vill sig i alla fall inte!!!! Bu för mig. Jag har förresten CS2 det kanske är lättare i CS3 eller är det bara SBT?
 
Camera RAW inställning i Bridge CS3

Jag tycker att den här inställningen är mest praktisk för den/de bild(er) som är aktiva i Bridge:

Tryck på ctrl+R och bilden/bilderna öppnas i Camera RAW.

Dubbelklicka på den/dom så kommer den/dom direkt till PS.
 
När ni har photoshop igång, gå inte under edit, preferences. Under file handling eller nått sånt kan man klicka i att man vill att jpg öppnas med camera raw.

Sen behöver jag bara dubbelklicka i bridge så öppnas filen i camera raw....
 
När jag uppgraderade från CS2 till CS3 hände något som gjorde att camera raw inte kunde öppna filer via dubbelklick (även om alla filtillhörigheter var rätt inställda i windows). Till slut fick jag dock hjälp från Adobes support, vill minnas att det var något i windowsregistret som blivit knas i samband med uppgraderingen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.