Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Öppna bilder i camera raw direkt från Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan82

Aktiv medlem
Hej.

Har ett litet problem som jag inte blir riktigt klok på.
När jag kikar på mina råfiler i Lightroom och hittar en bild jag vill efterbehandla i Adobe camera RAW så vill jag bara kunna välja "öppna i camera raw" eller liknande! Men jag ser inte detta alternativet?
Jag kan bara välja "öppna i adobe photoshop"
Kan även välja "lägg till extern redigerare" men fattar inte hur man gör det? Hittar inte camera RAW någonstans på datorn trots att jag har det?

Någon som känner sig manad att ge mig en lite utförlig beskrivning på hur man gör så hade jag vart mycket tacksam! :D

Sen undrar jag även hur man väljer bort att Lightrooms bildimport startar automatiskt när jag sätter i minneskort eller externa diskar. Mycket irriterande om man inte tänkt importera bilder.
Hittar inte alternativet någonstans i Lightroom 3.

Tack på förhand! :)

Mvh

Vad gäller ACR... beror lite på vilken version av CS du har men om den inte är för gammal ska du i Lightroom ha ett val "open as smart object in photoshop" eller nåt liknande. Om du väljer det så öppnas bilden som sagt som ett smart objekt. om du då dubbelklickar på objektet så kommer bilden upp i Camera RAW och du kan bearbeta den vidare. Observera dock att när du sparar bilden i CS så sparas den som tiff eller psd men så länge det smarta objektet finns kvar kan du jobba vidare med det i Camera RAW.

/Per

Tack för det peber, verkar fungera! :)
Men om jag vill redigera bilden vidare i photoshop efter jag gjort ändringar i Camera-Raw, hur tar jag bort smart objekt markeringen?

Tyvärr har jag inget svar på din fråga, däremot så har jag en liten motfråga.

Varför?

Om jag har förstått rätt så kan du i LIghtroom göra samma ändringar som du kan göra i Camera Raw. När då väl gjort dina ändringar i Lighrtroom kan du fortsätta att editera bilden i Photoshop.

Tyvärr har jag inget svar på din fråga, däremot så har jag en liten motfråga.

Varför?

Om jag har förstått rätt så kan du i LIghtroom göra samma ändringar som du kan göra i Camera Raw. När då väl gjort dina ändringar i Lighrtroom kan du fortsätta att editera bilden i Photoshop.

Bra fråga, jag är inte så välbekant med Lightroom. Använder det bara för import av bilder och för att ha en bra överblick på mina Rå-filer i nuläget.

Jag tycker inte det verkar finnas lika mycket valmöjligheter i vid redigering i LR, dock finns säkert dom viktigaste där. Sen gillar jag inte att det är knappar med steg i dom olika kontrollerna. Jag vill ha reglage som i ACR.

LR har exakt samma redigeringsmöjligheter som ACR.
Gränssnittet skiljer en del men om du går till "Develop/Framkalla?" uppe till höger så ska du ha reglage och inte dom där begränsade steg varianten som finns i Quick develop/Snabb framkalla?.

Bra fråga, jag är inte så välbekant med Lightroom. Använder det bara för import av bilder och för att ha en bra överblick på mina Rå-filer i nuläget.

Jag tycker inte det verkar finnas lika mycket valmöjligheter i vid redigering i LR, dock finns säkert dom viktigaste där. Sen gillar jag inte att det är knappar med steg i dom olika kontrollerna. Jag vill ha reglage som i ACR.

Adobe Camera Raw och Lightroom är ur teknisk synpunkt samma sak, fast i olika skal. Man kan uttrycka det som om ACR är en Lightroom-plugin till Photoshop eller att Lightroom är ACR på stereoider med katalogiseringsfunktioner och annat extra.

Valmöjligheterna är desamma i bägge programmen. Sedan har Lightroom några extra reglage för lokala justeringar som inte finns i ACR - med ACR behövs inte de på samma sätt i och med den täta kopplingen till Photoshop där man kan justera lokalt efter att man råkonverterat.

Enkelt uttryckt, allt du kan göra i ACR kan du göra direkt i Lightroom.

Lightroom har exakt samma redigeringsmöjligheter. Det du gör är helt fel. Lightroom är en RAWkonverterare med samma motor som i Photoshop. I photoshop är faktiskt ACR fristående del medan i LR är det integrerat.

Du ska redigera så mycket du kan i LR och sedan välja EDIT i Lightroom så kan du fortsätta i PS.

/Stefan

Tusen tack för alla svar!

Det är ju pinsamt hur jag har kunnat missa det! Jag har bara sett "snabbframkallningsfliken"
Men nu när jag tryckte på en liten pil i mitten över bilden så kom en menyrad med "bibliotek - framkalla - bildspel - skriv ut - webb" fram. Pinsamt....

Ja då kan jag skrota ACR nu då, skönt!

Återigen tack! :)

Ingen som har svar på var man ändrar så LR inte startar automatiskt när jag sätter i ett minneskort i datorn?

Det finns en inställning i LR där du väljer om programmet ska starta när du stoppar i ett minneskort. Sen kan man ibland också få pilla på autoplay-inställningarna i windows (om det nu är windows du kör).

(Angående att öppna en bild i ACR istället för Lightroom så finns det faktiskt tillfällen när man vill det även om det är sällsynt, det var därför jag svarade rakt upp och ner istället för att ifrågasätta. :) När vill man det? Tja, kolla t ex här: http://www.moderskeppet.se/video/show/raw-med-dubbel-kontroll )

/Per

Det finns en stor fördel med ACR jämfört med LR och det är att man enkelt kan se hur färgerna i en bild klipper beroende på vilken färgrymd man väljer. Det fungerar inte i LR.

Vill man göra som i videon så går det att öppna bilden som ett smart objekt direkt inifrån Lightroom så slipper man gå via Explorer/Finder.

Jag rättar mig själv litegrann här :)

Det enklaste är nog ändå att skapa en virtuell kopia och bildbehandla de två efter vad man vill ha fram, en för himmel och en för berget för att referera till videon, och sedan öppna de som lager i PS och bara göra maskningen där. Simsalabim inget ACR

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar