Annons

Öppet brev till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Är du nikonanvändare och känner likadant?

• Totala väljare
    9

FrePe

Aktiv medlem
Hej Nikon,

Jag vill börja med att säga att jag fotograferar med Nikon sedan många år och jag har sedan runt 2 år varit helt spegellös. Sedan teknikskiftet har jag varit mer nöjd med tekniken än någonsin, äntligen kompletterar träffsäkerheten i AF de mest högupplösta fullformatskamerorna.

Jag är helt nöjd med mina Nikon Z eller ja nästan iallafall.

Dumheter som att släppa Z kamerorna utan möjlighet till dubbla kort och med ett tillhörande vertikalgrepp utan knappar var helt ofattbart men nu överspelat för mig.

Sanningen att säga så har jag testat de flesta likvärdiga kameror ifrån de stora märkena och för mig är prestanda skilldnaderna tillräckligt små för att sakna betydelse.

Det gör att annat spelar större roll, handhavande och tillverkarens lyhördhet för användarna.

Jag har ett helt Z system och har sedan första stund önskat mig några enkla mjukvarujusteringar för att mina Z kameror ska fungera bättre och bli mer praktiska och till viss del matcha konkurrensen.

Jag har sökt efter ett sätt att förmedla detta till Nikon, skrivit på flera ställen direkt till dom utan någon som helst respons.

Jag vet att en liten åsikt inte väger tungt men de samlade dumheterna i handhavandet, idén att försöka ge det dysfunktionktionella batteripacket en renässans med första generationen Z ger mig intrycket att Nikon inte lyssnar på användarna.

Snälla Nikon! För att jag ska bli nöjd behöver jag i C.fn inställningarna kunna välja fritt ibland kompletta AF inställnigar så att jag med ett knapptryck kan byta ifrån exempelvis ögon AF till single-AF och pinpoint för exakt fokus där ögon-AF felar. Jag vill även att aktuell fokuspunkt syns när jag zoomar in på displayen eller i sökaren för mer exakt kontroll av fokus. Detta är små skitsaker som enkelt ordnas, är viktiga för många och inte har någon negativ inverkan på de som inte tycker det är viktigt. Hade Nikon sökt upp och använt anvädarfeedback så hade det varit ordnat för länge sedan men icke.

Jag har lagt tid på att skriva långa inlägg likt detta på engelska till Nikons Facebook etc. och de ligger obesvarade.

Är vi fler här med samma känsla och som kanske likt mig börjar tröttna?

Snälla Nikon börja lyssna på användarna medans ni fortfarandanvändarnae har några.

Vi får väl se vad Z9 får. Jag saknar också snabbknappar till AF, möjligt att Nikon lägger dessa på modellen över befintliga, vet tex inte om D780 fick detta? Å andra sidan så är det också för få Fn knappar, mina är slut så jag kunde nog ändå inte lägga in AF modes på de som finns.

- Mina främre Fn knappar sitter fel för jag trycker in dessa när jag håller i kameran, så dessa borde flyttas
- Det är för få Fn knappar
- Möjlighet att lägga AF modes på Fn knappar
- Att det blir ett låsvred på fokuspunkten så att den inte är överallt där den inte ska vara
- Att man kan få typ DSLR visning av tagen bild, dvs tagen bild visas endast på displayen och inte i sökaren, detta val finns inte idag
- Att man kan få se vilken fokuspunkt som är ”aktiv” när man använder tex wide, något liknade man får i auto

Senast ändrad:
Hur menar du då, är det jämställt med kvinnomisshandel att stanna kvar med nikon? :)
Frågan är ju ställd specifikt till de av er som har samma/liknande känsla:)
Svaret på frågan i omröstningen kan helt uppenbart vara annat än "ja", men du medger endast att folk bekräftar det du tycker. Det har inte med kvinnomisshandel att göra, men den klassiska frågan som ofta används som exempel medger i princip endast att man medger att man i vart fall tidigare har slagit sin fru. Din omröstning är utformad på samma vis, även om det inte är frågan som sådan utan svarsalternativen som sätter ramen.

Svaret på frågan i omröstningen kan helt uppenbart vara annat än "ja", men du medger endast att folk bekräftar det du tycker. Det har inte med kvinnomisshandel att göra, men den klassiska frågan som ofta används som exempel medger i princip endast att man medger att man i vart fall tidigare har slagit sin fru. Din omröstning är utformad på samma vis, även om det inte är frågan som sådan utan svarsalternativen som sätter ramen.

Jo men som sagt frågan är ju uppenbart riktad till de av er som känner likadant och alternativen är menade att visa hur många av oss som kan tä ka oss att byta system pga. detta. Syftet är ju då såklart att motivera tillverkaren tillbättring. Men tack för OT:)

Vi får väl se vad Z9 får. Jag saknar också snabbknappar till AF, möjligt att Nikon lägger dessa på modellen över befintliga, vet tex inte om D780 fick detta? Å andra sidan så är det också för få Fn knappar, mina är slut så jag kunde nog ändå inte lägga in AF modes på de som finns.

- Mina främre Fn knappar sitter fel för jag trycker in dessa när jag håller i kameran, så dessa borde flyttas
- Det är för få Fn knappar
- Möjlighet att lägga AF modes på Fn knappar
- Att det blir ett låsvred på fokuspunkten så att den inte är överallt där den inte ska vara
- Att man kan få typ DSLR visning av tagen bild, dvs tagen bild visas endast på displayen och inte i sökaren, detta val finns inte idag
- Att man kan få se vilken fokuspunkt som är ”aktiv” när man använder tex wide, något liknade man får i auto

Jag kan hålla med om ergonomin för mig hamnar många knappar lite tokigt, men det kan jag leva med i relation till att huset är väldigt litet vilket jag uppskattar:)

Antalet fn. förstår jag kan vara ett problem men för mig räcker dom, särskilt med de gluggar där jag har ett par extra knappar... Hur som haver är det fysiska problem som kräver nytt hus, mjukvarudelarna däremot vore ju enkla att rätta till här och nu på befintliga kameror.

Skulle de visa sig att z9 får de möjligheterna i mjukvaran men inte z7 så vet jag inte vad de tänker med. Alla vill inte ha ett stort hus.

Sitter på åskådarplats och ser på när barnsjukdomarna dyker upp och kanske åtgärdas i kommande modeller. Nej z-systemet får inte håret på armarna att resa sig för mig eller habegäret att kicka igång, ännu.
Jag är nöjd med mina Nikon som samtliga har speglar . :)

För en tid sedan startade jag en tråd om min obesvarade kärlek till Nikon. Du är inne på samma spår. Dina, och mina frågor, är helt obesvarade. Det är som att sträcka ut sin hand i ett svart hål. Varför? Det är för mig fan i mig obegripligt att man inte har en dialog med sina kunder. Jag förstår att man inte kan ha en enskild, men varför in i hela helvete får jag inte ett jävla ynka massmail från Nikon. Är ju för i helvete en NPS och äger Nikon utrustning för i runda slängar 400,000:-. Deras total nonchalans är ett jävla skämt. Jag vet att Nikon drar ner på personal, jag vet att man flyttar den mesta verksamheten till Holland men vad är det som är så svårt att skapa en mailslinga, en facebookgrupp, ett instagram konto där det händer något? Det är som de fått apati hela högen. Nu är jag så dum i huvdet att jag inte redan bytt system utan jag fortsätter med det jag har. Har en D5, en Z7ii, en 600/f4, en 180-400/f4, hela ”Z trinity” och en hel del utrustning ytterligare. Inte så att jag sitter i sjön och inte har möjlighet att fotografer utan det fungerar ju bra. Men känslan av att var helt utlämnad till sig själv är frustrerande och tärande. Ett ynka mail, en jävla liten uppmuntran från Nikon hade betytt så mycket. Men nej, de har låst in sig i någon mörk källare och vad de pysslar med där är oklart. Helt fucking obegripligt.
PS. ursäkta svordomar och dåligt språk, det blir lätt så i frustration...

Jag kör Nikon själv men inte Z-systemet ännu, väntar på att det skall mogna. Än så länge funkar speglarna för mig. Och så fuskar jag lite med Fuji vid sidan om…
Man skulle kanske börja med att kontakta Nikons generalagent i Sverige. Ring dem, begär att få prata med den som är produktansvarig för Z-systemet. Telefonnummer till kundservice är 08-594 109 00. Man får nog stå på sig lite, kundtjänst skall vara first line support men även lite av brandvägg.

Kom ihåg, även en chef har en chef, det gäller hela vägen ända upp till toppen. Om Nikon Sverige/Europa inte svarar eller ger blaha-svar, finns alltid möjligheten att skicka sin synpunkt direkt till Nikon i Japan. Om man håller sig till saken, utelämnar känslor och gnäll, belyser de upplevda nackdelarna samt att man inte fått svar från Nikon Sverige/Europa och föreslår tydliga förbättringar, finns en möjlighet att man får svar. Man kanske inte kommer att gilla svaret men får man svar i någon form, blir man väl glad. Får man däremot inget svar där heller, lär man bli än mer frustrerad.

Jag har ett pågående ärende hos Nikonsupporten med anledning av Z’s AF system och att den ger falska klartecken om fokus i vissa förhållanden. När man skickar in ett ärende till Nikonsupporten så får man ett bekräftelsemejl att man får svar inom 1-2 dagar. Vid första kontakten fick jag svar inom en vecka som inföll några följdfrågor. Jag har därefter kompletterat med bilder och information två gånger. Nu senast efter två veckor fick jag svar från supporten att de hade mycket att göra och ont om folk så det kunde dröja, detta var nog för någon vecka sedan

Hej Nikon,

Jag vill börja med att säga att jag fotograferar med Nikon sedan många år och jag har sedan runt 2 år varit helt spegellös. Sedan teknikskiftet har jag varit mer nöjd med tekniken än någonsin, äntligen kompletterar träffsäkerheten i AF de mest högupplösta fullformatskamerorna.

Jag är helt nöjd med mina Nikon Z eller ja nästan iallafall.

Dumheter som att släppa Z kamerorna utan möjlighet till dubbla kort och med ett tillhörande vertikalgrepp utan knappar var helt ofattbart men nu överspelat för mig.

Sanningen att säga så har jag testat de flesta likvärdiga kameror ifrån de stora märkena och för mig är prestanda skilldnaderna tillräckligt små för att sakna betydelse.

Det gör att annat spelar större roll, handhavande och tillverkarens lyhördhet för användarna.

Jag har ett helt Z system och har sedan första stund önskat mig några enkla mjukvarujusteringar för att mina Z kameror ska fungera bättre och bli mer praktiska och till viss del matcha konkurrensen.

Jag har sökt efter ett sätt att förmedla detta till Nikon, skrivit på flera ställen direkt till dom utan någon som helst respons.

Jag vet att en liten åsikt inte väger tungt men de samlade dumheterna i handhavandet, idén att försöka ge det dysfunktionktionella batteripacket en renässans med första generationen Z ger mig intrycket att Nikon inte lyssnar på användarna.

Snälla Nikon! För att jag ska bli nöjd behöver jag i C.fn inställningarna kunna välja fritt ibland kompletta AF inställnigar så att jag med ett knapptryck kan byta ifrån exempelvis ögon AF till single-AF och pinpoint för exakt fokus där ögon-AF felar. Jag vill även att aktuell fokuspunkt syns när jag zoomar in på displayen eller i sökaren för mer exakt kontroll av fokus. Detta är små skitsaker som enkelt ordnas, är viktiga för många och inte har någon negativ inverkan på de som inte tycker det är viktigt. Hade Nikon sökt upp och använt anvädarfeedback så hade det varit ordnat för länge sedan men icke.

Jag har lagt tid på att skriva långa inlägg likt detta på engelska till Nikons Facebook etc. och de ligger obesvarade.

Är vi fler här med samma känsla och som kanske likt mig börjar tröttna?

Snälla Nikon börja lyssna på användarna medans ni fortfarandanvändarnae har några.
Vägrar gå över till Z. Ser till att mitt F-system klarar 12 år till.

Jag kommer inte gå över till Z systemet då jag uppskattar sökaren på DSLR. Det kräver också att man måste köpa ny S optik för att få bästa prestanda och det saknas även FTZ adapter med screw drive för att kunna använda AF på min 300mmF2.8 D optik. Då är det bättre för mig att byta till Fuji GFX 100S systemet.

Jag säkrar nu mitt F-system så det håller 12 år till med bland annat en beg. D850 samt två Nikon E VR Zoomar 24-70F2.8 och 70-200mmF2.8 samt en 500mmF5,6 E VR.

När DSLR slutar fungera och det inte finns begagnade D850 DSLR att köpa går jag över till GFX systemet för att enbart fotografera landskap.

För video har jag idag Fuji X systemet.

Jag gjorde misstaget att byta system för 13 år sedan då jag gick över till Digital DSLR, köpte också begagnade diaskanrar och analog MF samt LF.

Jag tog även massa kurser i PS och olika typer av fotografering.

All utrustning användes inte särskilt ofta och en del av utrustningen är nu såld men jag har behållt några MF system.

Därefter satte jag ett inköps stopp på utrustning som varade till förra sommaren för att bygga upp ekonomisk buffert igen. Jag har fortfarande inte stoppat tillbaka alla dessa pengar i min ekonomiska buffert utan har 3 år kvar innan allt är klart.

Jag kommer inte göra om detta misstag igen med Nikon Z-systemet.

Jag har använt sista månaderna till att gå igenom mitt F-system för att bedöma vilken optik jag behöver byta ut för att klara D850 upplösning.

Detta medför en minimal uppdatering av optik till optik med VR och Zoom då jag saknar dessa i mitt F-system.

Sedan kommer jag att bevaka Fuji GFX och tror att det räcker med en kamera och två Zoomar samt möjligen en fast vidvinkel.

Senast ändrad:
Jag kommer inte heller att gå över till Z-systemet under det kommande årdussinet. För jag vill ha "stora tunga hus som inte mina darriga XL-händer orkar få i medsvängning" och dessutom så uppskattar jag den optiska sökaren i en DSLR. Storligen...
Använde under många år KonicaMinolta DiMage A2 med EVF, så jag vet hur det känns med krånglande EVF...
Med en rejäl laddning olika glas för F, både prime och zoomar, så känns det ointressant att börja om med ett systembyte - igen. Väntar nu bara på att en begagnad 500PF ska dyka upp. Om jag skulle få drömma så vore det om ett släpp av ett Df2-hus i framtiden. Jag räknar med att den otroligt stora internationella begagnatmarknaden kan hålla mig med de ev. hus jag kan behöva under lång tid framöver. Optik och dylikt har jag redan.

Och om jag är ett användbart mått även internationellt - så lär Nikon högaktningsfullt skita i mina och andra slutkonsumenters åsikter. De tittar förhoppningsvis rakt framåt och inte omkring sig i nutiden...

Z-systemet är ungt med få kameror och objektiv. Det visste man ju när man köpte sin z-kamera. Mjukvaruuppdateringar tycker jag att Nikon har varit ganska generösa med den korta tid systemet har funnits. Jag tycker nog att kritiken är något överdriven, även om jag håller med i att vissa saker kan bli bättre! Men fler Z-kameror kommer ju, och spegellösa generellt kommer naturligtvis att bli bättre med tiden. Jag tror att Nikon lyssnar, även om dom är dåliga på att kommunicera.

Jag kommer inte heller att gå över till Z-systemet under det kommande årdussinet. För jag vill ha "stora tunga hus som inte mina darriga XL-händer orkar få i medsvängning" och dessutom så uppskattar jag den optiska sökaren i en DSLR. Storligen...
Använde under många år KonicaMinolta DiMage A2 med EVF, så jag vet hur det känns med krånglande EVF...
Med en rejäl laddning olika glas för F, både prime och zoomar, så känns det ointressant att börja om med ett systembyte - igen. Väntar nu bara på att en begagnad 500PF ska dyka upp. Om jag skulle få drömma så vore det om ett släpp av ett Df2-hus i framtiden. Jag räknar med att den otroligt stora internationella begagnatmarknaden kan hålla mig med de ev. hus jag kan behöva under lång tid framöver. Optik och dylikt har jag redan.

Och om jag är ett användbart mått även internationellt - så lär Nikon högaktningsfullt skita i mina och andra slutkonsumenters åsikter. De tittar förhoppningsvis rakt framåt och inte omkring sig i nutiden...

En förel med att "inte gå över" när alla andra gör det är ju att det blir lilla julafton när de som migrerar säljer av sina gamla grejor halvt i panik och dumpar begagnatmarknaden och byter till Z eller helt andra plattformar.

Så var det för oss som satt med KonicaMinoltas DSLR:er innan det blev officiellt att Sony skulle ta över A-mount och "alla" gamla Minolta-fotografer (utom jag och ett fåtal andra) bytte till Canon eller Nikon.

Då kunde man köpa finfint Minolta-glas för under 1000 spänn styck ofta. Så lite is i magen är väl aldrig fel och det finns väl heller inget som talar för att Nikon inte skulle repa sig och i en nära framtid kunna leverera nya Z-kamerahus helt i par med Sony och Canon, även om man inte riktigt är där än med II-serien.

Det kan dock vara smart att vänta något år och se hur Nikon lyckas hantara sin svåra ekonomiska situation. Har man inte resurser att satsa sig ur denna kris, så kommer nog problemen att fortsätta för det finnns inget som pekar på att vare sig Canon eller Sony kommerlätta på gasen.

Jag hoppas verkligen Nikon lyckas räta upp sig för det vore inget vidare för användarna om särskilt FF-marknaden blir än mer av ett oligopol med än högre priser kontrollerat av de stora som kontrollerar sensorutvecklingen. Verkar det inte som om det i grunden är det som nu tippat vågskålen? Sensorerna är ju det som i grunden sätter möjligheter och begränsningar i framtidens kameror och de som själva bestämmer utvecklingen av dessa och först får tillgång till all ny sensorteknik borde rimligtvis ha en stor fördel mot de tillverkare som lever i olika typer av sensorberoenden.

Senast ändrad:
Jo men som sagt frågan är ju uppenbart riktad till de av er som känner likadant och alternativen är menade att visa hur många av oss som kan tä ka oss att byta system pga. detta. Syftet är ju då såklart att motivera tillverkaren tillbättring. Men tack för OT:)
Det är väl bara byta märke om du inte är nöjd. Ingen tvingar dig att hänga kvar hos Nikon. Det man ska ha klart för sig är att ingen Kamera är bäst på allt, alla kameror har sina nackdelar o fördelar. Jag använder mest Nikon z6ii o d850.
Nackdel med spegelöst är att sensorn suger åt sig mer smuts samt kameran formligen käkar batteri.
Visst du kan skriva brev till nikon men vad förväntar du dig ? ett svar som, vi tar in din kamera o justerar allt så du är nöjd ?
Nikon jobbar som övriga tillverkare på att göra kameran ännu bättre konstant. Jag har inga som helst problem att jobba yrkesmässigt med vilket märke som helst. För länge sedan skilde det rätt mycket i bildkvalitet mellan olik märken, idag är det omöjligt att se skillnaden på en bild.
Väljer man kamera idag gäller det mer att se på hela paketet som
objektivutbud
service
handhavande
känsla i huset
tillbehör
Köp en Sony. då blir sten åke glad ;)

Det är väl bara byta märke om du inte är nöjd. Ingen tvingar dig att hänga kvar hos Nikon. Det man ska ha klart för sig är att ingen Kamera är bäst på allt, alla kameror har sina nackdelar o fördelar. Jag använder mest Nikon z6ii o d850.
Nackdel med spegelöst är att sensorn suger åt sig mer smuts samt kameran formligen käkar batteri.
Visst du kan skriva brev till nikon men vad förväntar du dig ? ett svar som, vi tar in din kamera o justerar allt så du är nöjd ?
Nikon jobbar som övriga tillverkare på att göra kameran ännu bättre konstant. Jag har inga som helst problem att jobba yrkesmässigt med vilket märke som helst. För länge sedan skilde det rätt mycket i bildkvalitet mellan olik märken, idag är det omöjligt att se skillnaden på en bild.
Väljer man kamera idag gäller det mer att se på hela paketet som
objektivutbud
service
handhavande
känsla i huset
tillbehör
Köp en Sony. då blir sten åke glad ;)

Men tack så hemskt mycket, jag får alltså byta system efter eget huvud?! Wow verkligen wow!

Tänk om jag hade skrivit denna text och fått den informationen ifrån dig tidigare.

Alltså innan jag skulle gå till spegellöst och kunde ha bytt märke med en mindre merkostnad.

Det hade betytt mycket märker jag nu i efterhand eftersom det visar sig sjukt uppåt väggarna och helt verklighetsfrånvänt att just Nikon skulle lyssna på sina kunder, särskilt när det gäller enklare mjukvaruförbättringar.

Fasen jag hade kunnat spara en massa pengar genom att slippa ett byte.

Skämt och ironi åsido, jag tror du aktivt försökt att missförstå vad jag skrivit och varför, trist.

Men tack så hemskt mycket, jag får alltså byta system efter eget huvud?! Wow verkligen wow!

Tänk om jag hade skrivit denna text och fått den informationen ifrån dig tidigare.

Alltså innan jag skulle gå till spegellöst och kunde ha bytt märke med en mindre merkostnad.

Det hade betytt mycket märker jag nu i efterhand eftersom det visar sig sjukt uppåt väggarna och helt verklighetsfrånvänt att just Nikon skulle lyssna på sina kunder, särskilt när det gäller enklare mjukvaruförbättringar.

Fasen jag hade kunnat spara en massa pengar genom att slippa ett byte.

Skämt och ironi åsido, jag tror du aktivt försökt att missförstå vad jag skrivit och varför, trist.
Du har en lite konstig logik, för du påstår att Nikon inte lyssnar på kunderna eftersom de lanserade ett "dumt" batteripack. En synnerlig konstig slutledning när de till Z6/Z7 II lanserade ett riktigt vertikalgrepp. Om de inte lyssnar, varför skulle de då har gjort det, eller satt i en SD-plats? Eller alla mjukvaruuppdateringar som släppts till de ursprungliga modellerna och där innehållet förstås bakats in i II: orna.

Sedan finns det alltid saker man kan störa sig på, men när en kamera släppts finns det också en balansgång kring vad som kan göras och hur. Ingen vill ha som i telefonen där saker ständigt hoppar runt efter Googles eller Apples nycker på temat "nu hittar du x under z istället".

Det finns inte en enda kamera där allt är perfekt. Trots att D850 är en av de mest slipande och bästa spegelreflexerna som finns kan jag absolut hitta saker jag gärna sett åtgärdade, t ex Fn2-knappen som har väldigt få möjligheter eller att vattenpasset i sökaren är svårt att se ibland eftersom man inte kan tända permanent som på de ensiffriga kamerorna (inte ett nytt problem på just den modellen heller). Frågan är snarare vilket märke man trivs bäst med och stör sig minst på. Jag får "utslag" i händerna av Sony hur fräsig teknik de än må ha. Canon har vägrat ha en inmatningsratt på baksidan upptill, utan enbart haft hjulet längre ned på baksidan, men det har de ändrat i R5/R6. Det tog bara några årtionden och en ny fattning. ;)

Senast ändrad:
ANNONS