PerFogelberg
Aktiv medlem
Roland: Framkallar man bilder från en filmrulle måste det anses att man äger filmen.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Roland Magnusson (RolandM) skrev:
Förutom detta skulle de företag som framställer kopior av alla de slag, t ex från en filmrulle som inlämnas eller digitala bilder som sänds in för framkallning tvingas ta reda på om de har rätt att framställa kopior av detta matrial.
Per Fogelberg (PerFogelberg) skrev:
Vad är då offentliggjorda bilder? Är bilder på barnen hemma i bokhyllan offentliggjorda? Kanske om man bor i ett skyltfönster.
Det låter som Fotolabo och önskefoto är två ytterligheter. Enligt önskefoto är upphovsrätten något man överhuvudtaget aldrig behöver bry sig om.aceeo skrev:
Fotolabo.net, har ett aktivt val där man hävdar att de bildern man skickar till framkallning de facto har rätt att kopiera dessa. på något vis måste detta räcka för att friskriva sig ifrån ansvar
// Anders
PerFogelberg skrev:
Det låter som Fotolabo och önskefoto är två ytterligheter. Enligt önskefoto är upphovsrätten något man överhuvudtaget aldrig behöver bry sig om.
Personligen tycker jag det borde vara lag på att labben informerar kunden om rätten till upphovsrätt. Det är inte många som känner till vad man får och inte får göra med en bild någon annan har skapat.
Har kollat upp det, och du offentliggör dina verk när du sprider dem till allmänheten, dvs när du överrlämnar porträttet till kunden.Vad är då offentliggjorda bilder? Är bilder på barnen hemma i bokhyllan offentliggjorda?
Önskefoto informerar ju om rätten till upphovsrätt på hemsidan, där de skriver att det är fullt lagligt med den kopiering de erbjuder.Personligen tycker jag det borde vara lag på att labben informerar kunden om rätten till upphovsrätt. Det är inte många som känner till vad man får och inte får göra med en bild någon annan har skapat.
Om detta räcker för att friskriva sig från ansvar (även om det i dagsläget inte behövs) borde väl även Aftonbladet och andra tidningar kunna komma undan ankagelser för bildstöld genom att ha en liknande schablontext till sina bildleverantörer...Fotolabo.net, har ett aktivt val där man hävdar att de bildern man skickar till framkallning de facto har rätt att kopiera dessa. på något vis måste detta räcka för att friskriva sig ifrån ansvar
Har förståelse för det argumentet även om jag inte ser någon enkel lösning som är bra för alla. I dagsläget handlar det dock mest om att försöka informera kunden om de här aspekterna, att marknadsföra kvaliteten helt enkelt, än att försöka tuta i dem att något är olagligt som inte är det.Det som stör mig mest är inte att man som porträttfotograf förlorar pengar på kopieringen. Det som är mest störande är att jag inte längre har kontroll på resultatet.
Will Saar (wsaar) skrev:
Om detta räcker för att friskriva sig från ansvar (även om det i dagsläget inte behövs) borde väl även Aftonbladet och andra tidningar kunna komma undan ankagelser för bildstöld genom att ha en liknande schablontext till sina bildleverantörer...
PerFogelberg skrev:
Har du förstorat bilder andra än vanliga privata bilder?
I den fotoaffär jag jobbade var det väldigt ovanligt att man använde ateljéfoton till studentskyltar. Det var mer halvpinsamma eller söta snapshots som blev studentskyltar.