Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Önskefoto på hal is

Produkter
(logga in för att koppla)

mbn

Aktiv medlem
I ett reklamutskick till hushållen meddelar företaget Önskefoto att de förstorar allt (alltså bilder!).
Spara 1000-lappar menar dom och skriver: "Varför betala onödigt mycket pengar? Med vår nya superteknik kan vi förstora direkt från dina ateljéfoto, porträttfoto, barnfoto, skolfoto m m".

Kanske finns ett avtal om upphovsrätten med varje fotograf innan dom förstorar...

Jo, jag såg det där.
Det borde ju inte vara lagligt över huvud taget.
Att de till och med i annonsen säger att de förstorar bilder tagna hos fotografen...

Oj...det här kan ju förändra hela branschen. Är det någon som har koll på om detta är lagligt?

Det är svårt.. Enligt lagen om upphovsrätt 1960:729 så står det i 12 § :
Var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk. Exemplaren får inte användas för andra ändamål.

Jag skulle tro att det är den paragrafen som önskefoto lutar sig mot, om det skulle uppstå trångmål.

Lite illa, men å andra sidan hjälper inte detta om man vill ha ett nytaget ataljefoto på sitt barn. Däremot så missar ju fotografen merförsäljningen. Jag har sett detta beteende flera gånger på mitt labb, föräldrar som köper en förstoring av fotografen/firman och sedan kopierar upp. Problemet är ju när man kopierar för att ge bort, då bryter man mot lagen, eftersom det inte är för enskilt bruk. Men Önskefoto i sig bryter nog inte mot lagen när man framställer bilderna.

Jag försvarar inte detta, utan bara konstaterar att önskefoto hjälper folk att ev. bryta mot lagen.

Detta är ingen nyhet. Önskefoto har gjort sig ovän med porträttfotografer i åratal.

Önskefoto skiter totalt i vem som äger upphovsrätten till bilderna.

Jesper Ekvall (Jeppe) skrev:
Det är svårt.. Enligt lagen om upphovsrätt 1960:729 så står det i 12 § :
Var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk. Exemplaren får inte användas för andra ändamål.

Problemet är ju när man kopierar för att ge bort, då bryter man mot lagen, eftersom det inte är för enskilt bruk. Men Önskefoto i sig bryter nog inte mot lagen när man framställer bilderna.

Tyvärr är det nog också helt lagligt, ser inte varför det skulle vara någon skillnad mot att ge bort en kopierad CD-skiva(som är tillåtet).

Det är ibland det fildelare lutar sig mot, jag ger bara den närmaste miljonen i vänkretsen en kopia av vad jag lagligen köpt

// Anders

Jeppe skrev:
Jag försvarar inte detta, utan bara konstaterar att önskefoto hjälper folk att ev. bryta mot lagen.

Hmmmm, är det verkligen så??
Det är ju Önskefoto som fysiskt gör kopian, de gör ju inte den för personligt bruk. De gör ju kopian för att sälja den!!!!! Då tycker iaf definitivt inte jag att det är personligt bruk.

Om jag inte minns fel täcker väl exemplarframställningen för enskilt bruk även att ge bort exemplar till den närmaste vänkretsen.

Finns det labb som inte kopierar ateljefoton utan att göra en mer grundläggande kontroll? Tycker mig se såna på skyltar vid varje gymnasieexamen och jag gissar att de flesta föräldrarna inte skulle spendera särskilt mycket tid på att leta efter särskilda "piratlabb" som gör kopiorna.

Anders Vricklund (Hades) skrev:
Det är ju Önskefoto som fysiskt gör kopian, de gör ju inte den för personligt bruk. De gör ju kopian för att sälja den!!!!! Då tycker iaf definitivt inte jag att det är personligt bruk.

Gött, det är önskefoto som begår lagbrott inte den enskilda individen... som "bara" begår ett moraliskt fel... he he

// Anders

Hades skrev:

Ja, men önskefoto utför en tjänst åt en person. De gör inte kopian för att sälja den. De gör kopian för att de blivit ombedd av en person. Att det sedan kostar pengar hör inte till saken.

Lagen är ju från 1960.. det är hög tid för en uppdatering, eftersom den teknikska utveckligen i samhället har utvecklats i den riktning som det gjort.

Det finns ju rubriceringar likt: Medhjälp till mord, borde de inte kunna fällas för medhjälp till brott mot upphovsrätts lagen då? =)

Det är ibland det fildelare lutar sig mot, jag ger bara den närmaste miljonen i vänkretsen en kopia av vad jag lagligen köpt
Nja, det kanske gällde FTP-sajter och BBSer som var slutna för allmännheten men det är fullt möjligt att åtala fildelare som sprider verk även med dagens upphovsrättslag.

aceeo skrev:
Tyvärr är det nog också helt lagligt, ser inte varför det skulle vara någon skillnad mot att ge bort en kopierad CD-skiva(som är tillåtet).

// Anders

Jag tycker iaf att det är en stor skillnad på att ge bort en kopia mot att sälja den. Och jag har j...ligt svårt att förstå varför det ska vara lagligt.

De får göra en kopia ta och BETALT för den.
Man får inte ge bort musik GRATIS på internet.

Är det någon mer än jag som tycker det är ologiskt??

Det finns ju rubriceringar likt: Medhjälp till mord, borde de inte kunna fällas för medhjälp till brott mot upphovsrätts lagen då? =)
Då skulle alla teleoperatörer samt alla scanner-, kopiator- och skrivartillverkare också få lägga ner, och troligen även kameratillverkarna eftersom också kameror säkert använts för att kopira upphovsrättsskyddade verk.

Liksom alla dessa kategorier har nog inte Önskefoto någon skyldighet att kontrollera vems upphovsrätten är på alla bilder de kopierar (och hur skulle de göra det förresten?).

Den stora skillnaden mellan önskefoto och övriga fullab är att önskefoto aktivt uppmanar folk till att bryta mot upphovsrättslagen.

wsaar skrev:
Då skulle alla teleoperatörer samt alla scanner-, kopiator- och skrivartillverkare också få lägga ner, och troligen även kameratillverkarna eftersom också kameror säkert använts för att kopira upphovsrättsskyddade verk.

Liksom alla dessa kategorier har nog inte Önskefoto någon skyldighet att kontrollera vems upphovsrätten är på alla bilder de kopierar (och hur skulle de göra det förresten?).

Haltande jämförelse - i Önskefotos fall är det människor som utför en kopiering.

Haltande jämförelse - i Önskefotos fall är det människor som utför en kopiering.
Även teleoperatörer har driftfolk som sköter maskinerna som hanterar kopieringen. Du svarade inte heller på hur en näringsidkare skall kontrollera att en person inte har upphovsrätten till bilderna.

ANNONS