Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Önskar hjälp med val av väska

Produkter
(logga in för att koppla)

Snippen

Medlem
Hej fotofolk!
Jag har vuxit ur min gamla lilla kameraväska och skulle nu uppskatta tips om fabrikat och modell på väska för:

Canon 7D
Canon EF 100/2,8L IS USM Macro
Canon EF 24-105/4L IS USM
Canon EF 70-200/2,8L IS II USM
Canon extender 2* III
plus att det gärna får finnas plats för en vidvinkelzoom och kanske ett ljusstarkt 50mm för allt på önskelistan är ju inte avbockat än...

Väskan skall helst (måste..?) vara av ryggsäcksmodell.
Tog hem en Kata 123 Go 20 på öppet köp för jag tänkte att man kan köra den och inte alltid bära med allt men den är ju rätt trång och jag fick inte ens kameran med monterat 70-200 att passa på något vettigt sätt.

Shoot!

Jag har också en Adventure Icebreaker (medium, finns en storlek större också) och den är verkligen jättebra. Får plats med kamera med monterat 70-200mm, ett fisheye, ett 105mm, ett 16-80mm, ett 10-20mm, extern blixt, laptop, flera olika filter, minneskort, laddare etc. Den är väldigt ergonomisk. Gillar även materialet på "ryggsidan" - håller en varm när det är kallt och blir inte så varmt när det är varmt ute (till en viss gräns). Finns stativfäste i botten också.
Jag köpte min från Cyberphoto när de hade en kampanj så jag fick en trolley på köpet. Mediumvarianten funkar att ha som handbagage på flyget vilket är jättebra, men tyvärr inte om man har den på trolleyn. Det är lite synd då det nästan bara är då jag behöver kunna dra den.

Senast ändrad:
Jag har också en Adventure Icebreaker medium och är i stor sett nöjd med den men tycker att de långa avdelarna för att göra fack i väskan är alldeles för mjuka och håller inte formen. Föredrar lite styvare avdelare, typ de i min Think Tank Airport Security 2.

Lowepro Flipside 400 AW

Förslår att du tittar på Lowepro Flipside 400 AW Jag köpte en sådan i somras och är mycket nöjd.
Den rymmer D300 med batteripack och objektiven 16-85, 70-200/2,8, makro 100 mm och 35/1,8 Finns plats över för blixt och kikare. Räcker inte detta så har det kommit ut en större modell Flipside 500 AW
Ryggsäcken har en bra midjerem som hjälper till att avlasta ryggen när den är fullastad.
Den stor fördelen är dock att kameradelen öppnas från ryggsidan. Det innebär att om du måste lägga ned den på marken för att ta ur något så blir den inte blöt på den sidan du har mot kroppen när du sedan tar på dig den.
Du kan också komma åt utrustningen utan att lägga ifrån dig ryggan och. Lossa bara en axelrem och sväng runt den hängade i midjebältet Se mer på den här filmen
http://products.lowepro.com/product/Flipside-400-AW,2116,14.htm

LowePro Flipside 400 har jag.

Den rymmer massor, inga problem att ha 70-200 monterat på huset och de andra gluggarna runtom eller 70-200 på sidan om eller lite hur som helst.

En nackdel med stora väskor är att man får rum med så mycket så det blir tungt men det går faktiskt ganska bra att bära på ryggen.

En av de största fördelarna tycker jag är att man öppnar den åt ryggsidan så man tar aldrig den smutsiga sidan mot kroppen sen.

Enda jag saknar är fler mellanstora fickor för småprylar men jag har laddare, blixt, putsdukar, filter etc. längst "ner" i stora facket för där är det lite svårt att få ner optik eftersom locket är styvt p g a stoppningen.

Väskan är stor men det måste den ju vara om den skall vara.. stor..

Har du möjlighet tycker jag du skall försöka få pröva de modeller du finner intressanta innan köp.

//Johan

Jag har också en Adventure Icebreaker medium och är i stor sett nöjd med den men tycker att de långa avdelarna för att göra fack i väskan är alldeles för mjuka och håller inte formen.

Det har du rätt i, har faktiskt retat mig lite på det ibland, att det sjunker ihop liksom.

Har kollat på Flipside också och gillar den och Kataväskorna pga den släta utsidan. Inget som fastnar någonstans. Nu kollar jag även Katas Bumblebee 222 och den verkar riktigt nice om än till lite mera pengar. Laptopfacket gör ju inte ont heller men det finns ju på Katas 3n1-33 också.

Någon som testat 3n1-33 eller Bumblebee 222?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar