Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Öluffsobjektiv och kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

dofmeister

Aktiv medlem
Hej!
Jag sticker till Grekland och hoppar mellan olika båtar och öar i mitten av augusti...självklart ska det plåtas! Frågan är vad man ska plocka med sig?
Utrustning jag har att välja mellan:
Canon 20D
Eos 3
Canon 17-40/4L
Canon EF-S 10-22
Tamron 28-75/2.8
Canon 50/1.4
Canon 85/1.8
Sigma 100-300/4

Mamiya 645 PRO med 80&150 mm
Manuell pentax med 24/2.8 och 50/1.9
Holga
Stativ
Allt väger en del..några förslag på vad som kommer att passa?
Trevlig sommar på er!
 
Personligen skulle jag ta en analog 35mm (EOS 3 i ditt fall). Driftssäkert, lätt att få tag på film, ingen extra urtanknings enhet nödvändig (vikt + ström) Behöver inte laddas efter 400 exponeringar etc.
17-40mm för alla vyer och dessutom får mer vy än på 20D

50mm för normal + ett close-up set för mackro

100-300 (åker ingenstans utan mitt) + en 1,4 TC

Så skulle min packning se ut.

mvh/Ove
 
Senast ändrad:
Av skäl som ovan kan väl film vara att föredra.

Isåfall: Eos3 + 28-75

Det är vad jag hade tagit iallafall. Är en fördel att släpa på så lite som möjligt.
 
dofmeister skrev:
Hej!
Jag sticker till Grekland och hoppar mellan olika båtar och öar i mitten av augusti...självklart ska det plåtas! Frågan är vad man ska plocka med sig?
Utrustning jag har att välja mellan:
Canon 20D
Eos 3
Canon 17-40/4L
Canon EF-S 10-22
Tamron 28-75/2.8
Canon 50/1.4
Canon 85/1.8
Sigma 100-300/4

Mamiya 645 PRO med 80&150 mm
Manuell pentax med 24/2.8 och 50/1.9
Holga
Stativ
Allt väger en del..några förslag på vad som kommer att passa?
Trevlig sommar på er!

Jag kommer precis tillbaka från en 2-veckors vandring i Dolomiterna och valde att ta med mig en mellanformat +50mm +80mm + stativ + ljusmätare + mycket film & prylar. Total: 10kg. Lite tungt när det spöregnar och det bara går brant uppför, men men :)

Jag valde utifrån ström-, och viktaspekter samt arbetssätt (av nån anledning fotar jag inte på samma sätt med en mellanformat som med en digitalare).

Sen beror det också på vilka mål du har för din resa: handlar det om en ren fotoresa, då är det kanske acceptabelt med lite mer vikt. Annars så...
 
Om du väljer att plåta digitalt så finns det iallafall på de större öarna gott om fotobutiker och internetcaféer där man kan tanka ur minneskorten och bränna bilderna på CD.

Var själv på Mykonos för några veckor sedan, ett varmt tips för resan!

// Örjan
 
Självklart hade jag tagit 20D med ett stort minneskort. Kemisk film är ju ett förlegat media enligt mig. 10-22,100-300 och (17-40 eller 28-75 det du gillar bäst) hade jag tagit med mig..
 
Håller med föregående talare,20dn, vidvinkeln samt zoomen. Och jag får lätt ur 1000 bilder på batteriet, några minneskort kan du säkert kosta på dig... :) Ha så kul
 
20D, 10-22,28-75 och 100-300. Att du måste ladda batterier efter ca 1000 bilder är för mig svårt att se som en nackdel jämfört med alternativet, dvs hålla reda på kring 30 filmrullar per 1000 bilder. Och eftersom Grekland mig veterligen har el indraget i majoriteten av husen, lär det knappast vara något problem att ladda heller.
 
Nu ar man nog att klassa som lite fotosidan-junkie; sitter pa Naxos och kollar lite...:)
10-22:an, 50:an och 28-75:an blev det...
Har inte saknat telet over huvud taget....10-22:an har suttit pa 90% av tiden.
EN liten "kul" grej om hant at att vi skulle in i ett kloster med lite dunkelt ljus....50:an skulle pa...tankte jag....men det gjorde ett litet fall pa en meter ner i backen. Hmm, kan vara lugnt tankte jag- innan det dok ner over en avsats ytterligare 2 meter....och sen studsade det pa ett par trappor i ytterligare ett par sekunder. Japp, 50:an ar kaputt..(gar nog inte pa garantin, va ;-) ). Hade hamtat ut det fran service dagen innan vi akte...
ha det!
 
magnus67 skrev:
Av skäl som ovan kan väl film vara att föredra.

:eek:
Om resmålet hade varit Antarktis eller liknande så hade jag kunnat förstå filmförepråkarna men nu handlar det om relativt civiliserade och befolkade grekiska öar... ;)

Ett extra batteri (till 20D:n givetvis) och en portabel lagring på ca 20-40gb (givetvis beroende på mängden CF-kort) skulle jag tro är fullt tillräckligt, förutom några bra gluggar o stativ såklart!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.