Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ölburkskonverter

Produkter
(logga in för att koppla)

Sushan

Avslutat medlemskap
Har nyss införskaffat en "ölburk" till min A700. "Ölburken" är alltså ett Minolta 70-210/f4 också kallad "Beercan". :eek:) Undrar nu om det lönar sig att skaffa en konverter (typ Soligor 1,4X eller 2X PRO Digital AF) till den eller om det är bättre att satsa direkt på ett Minolta 100-400 eller ett 100-300?
 
Det är bättre att du testar min först för att se om det är värt det. Jag skulle nog gå på en 100-300 eller liknande. Men vi kan ju testa och se.
 
Har nyss införskaffat en "ölburk" till min A700. "Ölburken" är alltså ett Minolta 70-210/f4 också kallad "Beercan". :eek:) Undrar nu om det lönar sig att skaffa en konverter (typ Soligor 1,4X eller 2X PRO Digital AF) till den eller om det är bättre att satsa direkt på ett Minolta 100-400 eller ett 100-300?
Jag har själv Sonys 70-200/2,8G som jag tänkte handla en converter till men såg att det inte blev så mycket dyrare att beställa ett Tamron 200/500 från B&H Photo i New York(dom tar 5000 för Sonys converter). Sagt och gjort,,,, 3 dagar senare kom objektivet och det har varit en väldigt rolig vecka nu med det nya objektivet//// Christer (Alfahanne)
 
Idag provades min "ölburk" med 1,4X-konverter och visst gick det i vissa lägen utan alltför starka kontrastskillnader mellan ljus och skugga och "purpurkanten" blev väldigt (över)tydlig. Allt som allt så blev det inte så bra. Den vackra färgen, kontrasten och bokehn som Minolta-optiken har försvann och (in)trycket i bilderna blev mer "menlöst" och det är ju ingen vinst för bilderna precis.
 
Idag provades min "ölburk" med 1,4X-konverter och visst gick det i vissa lägen utan alltför starka kontrastskillnader mellan ljus och skugga och "purpurkanten" blev väldigt (över)tydlig. Allt som allt så blev det inte så bra. Den vackra färgen, kontrasten och bokehn som Minolta-optiken har försvann och (in)trycket i bilderna blev mer "menlöst" och det är ju ingen vinst för bilderna precis.


Ah, intressant. Då får jag lov att rekommendera storebror Beercan istället, 75-300/4.5-5.6. Samma tjusiga exteriör, liknande bildkvalitet samt några gram extra att kånka på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.