Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Öland på vintern?

Produkter
(logga in för att koppla)

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Jag kommer att tillbringa några dagar runt nyår på Öland, och kameragrejorna åker givetvis med mig. Det kommer att finnas tre dagar för utflykter, så alla tips emottages tacksamt. Ställen som ska besökas är gissningsvis norra udden och stora allvaret, så specifika tips runt dessa är av intresse. Även andra smultronställen (eller vad man nu ska kalla det vintertid...) emottages tacksamt :eek:)

Vinter och vinter, rätt låg vinterfaktor på Öland för tillfället :-/

Därmed inte sagt att det inte finns en massa trevliga ställen att besöka med kameran.

Humpe skrev:
Vinter och vinter, rätt låg vinterfaktor på Öland för tillfället :-/
Jo, jag håller med; vi vadar ju inte direkt omkring i knädjup snö här i Skåne heller... Men, man får ta vad som bjuds. Lite gråmulet väder så ska det nog kunna bli lite bilder av det ändå :eek:)

Okej, ett par snabba tips då.
Trollskogen längst upp i norr, ett gammalt skeppsvrak som ligger uppspolat på stranden.

Raukarna i Byerum. Ölands enda raukar tydligen.

Den lilla sjönära vägen längs västra sidan. Jag brukar börja vid Äleklinta och köra upp till Sandvik, du passerar både det gamla fiskelägret Bruddesta och skurkvarnen i Jordhamn på vägen.

http://www.magnussvensson.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=20989

God tur!

Kargt, öländskt landskap.
Alvarets dunkla vinterljus.
Stenar från vikingatid.
Övergivna bygator.
Strand och hav.

Annars är Ölands vindpinade is- och snölandskap, och ljuset som då uppträder, det som brukar locka fotografer vintertid.

För min del brukar jag titta i någon av Andes Johanssons eminenta Ölandsböcker och då inställer sig frågor: Kan detta landskap skildras bättre i bild? Vad vill jag skildra av Öland? Detta eller något annat? Eller samma saker på ett annat sätt?

Öland har ju så mycket att berätta och varför ska jag berätta likadant det andra gjort tusen gånger förut, och mycket bättre än vad jag skulle kunna?

För mig är de intressantaste bilderna av Öland inte de som redan tagits utan de som finns i mina drömmar? Varför inte börja sökandet i drömlandskapet Öland? Här ett försök:

Vickleby, Öland - 2006.

Bilagor

• pict0071.jpg
    pict0071.jpg
    75.6 KB · Visningar: 1,101
@ Magnus: Tack för bra och kokreta tips; jag kommer att bo i vid Sandvik, så det var bra grejor du kom med där. Kollade din portfolio; fina bilder där!

@ Nils: visst är det så att det bästa bilderna inte är tagna än. Stora fotoambitioner har jag dock inte med denna resan; den handlar mest om att byta miljö några dagar och ladda batterierna - och då menar jag inte främst de som sitter i kameran. De fotografiska mästerverken får nog vänta till en annan gång. Eller stanna i drömlandet ;o) Ska hursomhelst leta upp lite bilder av Anders Johansson för inspiration.

Ok, batterierna behöver laddas och då är Öland perfekt. Och inspiration finns det gott om i Anders Johanssons böcker. Mästerverk eller inte mästerverk? Men drömma kan man ju alltid. Ha en bra helg på Öland!

På kapelludden har jag tillbringat en del tid, väldigt trevligt och inspirerande att plåta.
ps glöm inte mössan bara ds

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar