Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Öka skärpan i kameran, eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

mikamb

Aktiv medlem
Hejsan jag har nyligen köpt en 40D med kit 18-55 och 55-250. Jag har börjat att testa lite olika programinställningar för att se vad som händer med bilderna i datorn. Jag fotar i RAW och tycker att vid 100% förstoring så är skärpan inte alls vad jag räknat med. Har sett att man kan öka skärpan i kameran och i Canon programmet DPP. Nu till min fråga , Hur gör ni för att få skarpa bilder , vilka inställningar kör ni på , eller är det optiken som inte är tillräckligt bra.Mvh Mikael
 
40D har ett ganska starkt lågpassfilter. Har jag förstått detta rätt är det till för att undvika moaré vid vissa fotograferingssituationer. Men det kostar lite i skärpa. Jag själv har en 40D och fotar i JPG+Raw och har maxat skärpan i kameran för att JPG-bilden ska vara så skarp som möjligt direkt ur kameran. Raw bilden påverkas dock inte av inställningar i kameran så den får du om det behövs skärpa i efterhand.
 
en råbild kan närmast ses som ett negativ, det är ytterst sällan som en råbild blir bra direkt ur kameran, utan det behövs ofta lite "framkallning" (vit- och svartpunkt, kontrast, skärpa, vitbalans, e.t.c.).

Sedan ska man också tänka på att 100% är en VÄLDIGT hög zoomnivå. Det motsvarar väl ungefär att stirra på en A1-bild på 20cm avstånd. D.v.s. man ser minsta lilla fel väldigt tydligt. Faktum är att man ofta till och med ser fel fast det inte finns några, när man kollar i 100%.
 
Tackar för era snabba svar.Ok då är jag med , för när jag skärpte bilderna i DPP så fick man en otrolig detaljrikedom . Testade att ta en närbild med 18-55 på krusbär sittandes på buske och upplevde då att där focuset låg blev det perfekt men delar av bilden blev lite mattare , antar att det har med bländaren att göra ( för lite skärpedjup ).Finns det några nackdelar att man skärper för mycket tex att det påverkar bilderna på ett negativt sett. Jag är nybörjare på det här så ha tålamod med mina frågor.Mvh Mikael
 
Fråga på du! :)

För kraftig skärpning (oskarp mask) ger upphov till skärpningsartefakter, så kallade halos. Skärpningen fungerar väldigt kortfattat så att man ökar kontrasten precis runt "kanter", så att ljusare blir ljusare, och mörkare ännu mörkare. Med för hög "mängd" blir det för hög kontrast, och då ser det inte bra ut.

En bra tumregel för skärpning är radie=ppi/200. En skärm kan idag antas ha ca 100 ppi, lagom radie för en bild som ska visas på skärm är altså 0.5. Tyvärr finns det ingen motsvarande tumregel för mängden oskarp mask, utan där får man försöka se så det ser bra ut. Ska man skriva ut bilden på t.ex. Crimsons Noritsu-printer (300ppi) så är altså radie 1.5 lagom, och ska den ut på Lambdan så är 1 eller två (beroende på om man printar i 200ppi eller 400ppi, som är de upplösningarna som den printern printar i).
 
Jo jag har sett att det går att justera kontrast ( har bara lekt lite för att se vad som händer med bilderna ) och så finns det ju sharpness RAW och sharpness RGB det var nog dessa jag tänkte på i första hand.Mvh Mikael
 
För de som använder Photoshop och liknande är begreppen Oskarp mask (som är ett "tryckeriuttryck" från början) och radie för densamma hemtama.
Canons programvara DPP (Digital Photo Professional) har en förenkling av inställningarna. Där har man gjort en skärpningsskala, som väl ska vara lättare att begripa för icke fackfolk.

Vad som är rätt kan man aldrig säga definitivt. Det beror på:
  • Var du ska visa bilden.
  • Vilken skrivare du har (om du skriver ut den).
  • Vilken upplösning du har.
  • Vad du har gjort med bilden innan (fixat med kontrast, mättning osv.)
  • Hur du vill bilden ska se ut.

Men finessen med digitalt är att det är lätt att prova sig fram.
Tänk dock på att skärpning ska göras en gång på bilden, och det ska vara den sista åtgärden du gör, efter alla exponeringsfix, kontraständringar och vad du nu annars tycker passar bra.
 
Oj Oj Oj har ingen aning. Tänkte väl ha bilderna på datorn och testa mig fram i DPP programmet men jag vill ju gärna veta vad det är för skillnad på de olika begreppen som att justera Sharpness i RAW och i RGB ,vill ju veta vad jag gör , hittar ingen info i canonmanualen om just vad är skillnaden mellan dessa två . RGB vet jag har med färg att göra och jag tycker den skärper mer än sharpness RAW.Men jag tror att det bästa är nog att jag försöker att hitta lite litteratur och lär mig bildbehandling från grunden för det är så mycket förkorningar och utryck jag aldrig hört talats om. Mvh Mikael
 
Det är egentligen ingen skillnad, mer än att de har olika verktyg för jpegbilder och RAW-bilder. Normalt sett ger det bättre kvalité att härja med RAW-bilderna. Fast just övergångar mellan olika fält är ju det som jpegformatet bevarar in i det sista, så skillnaden är nog inte så stor.

Det som kallas RGB i DPP:s toolbox är alltså inställningar för jpeg-filer.
 
Ok RGB är allså jpeg , men jag tog en bild i RAW och det gick att justara bilden med olika parametrar i just RGB. Så om jag har en RAW bild och justerar den i RGB du ser bara hur bilden förändras på skärmen men kan inte spara ändringarna då? eller har jag missuppfattat det hela. Mvh Mikael
 
Ja, det var ju inte riktigt sant som jag skrev, det heller.

RAW-bilder kan justeras med både RAW och RGB-flikarna. Men jpeg kan bara justeras med RGB.
Canon själva rekommenderar att man pillrar med RAW-bilder med reglagen under fliken RAW, bortsett från automatisk Tone Curve Assist, som inte finns under RAW.
Inställningarna man kan göra under RAW är nog som de är för att efterlikna de inställningar man kan göra i själva kameran, såvitt jag har begripit. Inställningarna under RGB har ett större spann, så man kan fixa/förstöra bilden mer där.

DPP sparar ju för övrigt ändringarna som ett recept, så det är inte förrän du gör Convert and Save som du graverar in dina ändringar i bilden.
 
Raw-skärpningen i DPP arbetar med Raw-filens data i fullstorlek.

-Detta innebär att skärpningen sker i linjärt format. I raw-filen är "10" hälften så ljust som "20" som är hälften av "40"... Skärpningen är dessutom av en mer avancerad variant, som tar större hänsyn till omkringliggande faktorer i bilden.

RGB-skärpningen arbetar med filen när Raw-omvandlingen är helt färdig, och om du väljer att skala ner bilden till t.ex 1800x1200 pixlar innan exportering från DPP så görs denna skärpning EFTER nerskalningen har jag för mig. Denna skärpning arbetar i det format som du valt på din output (jpg, sRGB?) och är alltså inte linjärt... I din fil som raw-omvandlaren spottar ur sig är värdet "10" hälften så ljust som "13.7" som är hälften så ljust som "18.8"... Skärpningen blir alltså "ojämn" kan man säga, och blir gärna för stark vid skarpa kanter, och för svag vid mindre kontrastrika kanter.

Jag rekommenderar alltid att man använder raw-skärpningen på en radie som verkar passa med den kamera/objektiv-kombination man använder och max styrka UTAN att man någonstans i bilden får överslag... Nu är bilden skarp "på riktigt" - men den kommer fortfarande inte SE så där väldigt skarp ut.

För att sen överdriva effekten lite och få bilden att verkligen SE skarp ut så lägger man sen på lite RGB-sharpening - upp tills att man tycker att det SER bra ut. Detta beror på hur stor man vill ha bilden...

Bifogar ett exempel på vad jag menar med "överslag" - även kallat ringning eller halo. Man ser det som att den ljusare kanten i en kontrast blir FÖR ljus och den mörkare kanten blir FÖR mörk.

Sen en liten förtydling på de olika skärpningarna....
bild2 - överdriven raw-skärpning med låg radie
bild3 - överdriven RGB-skärpning med medium-radie
bild4 - en balanserad kombination.
 

Bilagor

  • 7Oversharp.jpg
    7Oversharp.jpg
    94.1 KB · Visningar: 295
  • 6OriginalAcuity.jpg
    6OriginalAcuity.jpg
    99.2 KB · Visningar: 296
  • 5OriginalHC.jpg
    5OriginalHC.jpg
    97.2 KB · Visningar: 294
  • 4OriginalSS.jpg
    4OriginalSS.jpg
    98 KB · Visningar: 294
Tack så mycket för eran hjälp och tack Joakim för dom tydliga bilderna,nu har den biten klarnat i alla fall.Tycker annars att programmet DPP verkar vara lättarbetat och pedagogiskt upplagt, provade lite i Adobe Photoshop men där tog det tvärstopp fick ju knappt in en bild. Men jag har läst att om man bemästrar Photoshop så skall man kunna få ut bättre resultat av bilderna man tagit. Själv så är jag så grön så DPP duger åt mig ,sen är det ju billigare också.Mvh Mikael
 
Jo jag har sett att det går att justera kontrast ( har bara lekt lite för att se vad som händer med bilderna ) och så finns det ju sharpness RAW och sharpness RGB det var nog dessa jag tänkte på i första hand.Mvh Mikael

Nu försökte inte jag förklara att man kan justera kontrast, jag försökte förklara hur usm/oskarp mask fungerar och varför det blir halos :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.