ANNONS
Annons

Öka inflödet i bildkritik?

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Nej, egentligen är jag inte för det, men jag misstänker att många felplacerar sina bilder i andra pooler då en lagts i bildkritik på ett dygn. Tycker det är synd. Bilddiskussion och konstpoolen är inte till för vilka kritikbilder som helst, och jag anser nog att vissa borde läst de poolbeskrivningarna och valt att avstå uppladdning i dem. Mycket hamnar galet.

Eftersom man inte kan tvinga folk att läsa beskrivningar så funderar jag på om det alternativet för att minska feluppladdningar i andra pooler ändå är att öka antalet i bildkritikspoolen. Skulle det vara möjligt? Att öka till 2 bilder per 24 timmar? Eller blir inflödet tokstort då i stället? Diskussion kan ju vara värt att föra. Kanske andra tankar för att minska de felplacerade finns också? Kanske har andra bättre ideér?

Min är ju inte toppkul, jag är inte för ökat bildinflöde eg. men jag klarade inte att tänka ut nåt annat förslag så ökat i bildkritik fick ändå bli förslaget från mig.

Intresant, jag tänkte på samma sak häromdan och hade tänkt starta en tråd om det, men jag kunde inte riktigt formulera mig.

Men jag har även märkt att många lägger till kategorier på sina bilder som inte har med bilden att göra. Antagligen även det för att få fler att se bilderna.

Jag vet dock inte om större uppladdningskvot är rätt lösning. Vore det inte bättre om forumvärden plockade bort felaktiga, anmälda bilder. Med andra ord att man lägger till en funktion för att anmäla att den inte hör hemma i poolen. Som det är du så anmäler man ju bilden som sådan och det är ju inte det det handlar om.

Greven

Greve Nickon skrev:
Vore det inte bättre om forumvärden plockade bort felaktiga, anmälda bilder. Med andra ord att man lägger till en funktion för att anmäla att den inte hör hemma i poolen. Som det är du så anmäler man ju bilden som sådan och det är ju inte det det handlar om.

Greven
Så fungerar det delvis redan. Att poolvärden plockar bort bilder alltså. Jag plockar lite varje dag både bilddiskussion i konstfoto, men det är frustrerande att folk inte läser beskrivningen och inser innan att bilderna kommer plockas. Kunde det förhindras tidigare ändå så vore det ännu bättre med tanke på omfattningen felplaceringar, men vad bästa sätt är vetesjutton. Bryter de mot tydliga poolregler försvinner de snabbt (som i bilddiskussion och fine art nude), fast i t.ex konstfoto kan det inte plockas direkt med dagens beskrivning och det är inte vad jag tror är bäst heller just där.

Apropå anmäla så vore det toppen, men jag tror de flesta upplever det olustigt att göra det oavsett. Tyvärr. Ibland "klagas" det i forumet, men hittills har aldrig någon anmält någon bild på annat sätt i de tre pooler jag är värd i. Jag tror inte det skulle förändras med en speciell knapp egentligen, men ett försök med det vore nog bra. Jag lägger till även till en uppmaning i de poolbeskrivningar jag kan ändra om anmälning.

Nej, öka inte inflödet till bildkritik, men sätt istället tillbaks snabblänken till "alla nya bilder" som togs bort efter (den i övrigt mycket lyckade) omprogrameringen av hemsidan.

Förr kunde ens bilder ses där av dem som ville titta på alla nya bilder, och kanske få någon strökommentar, nu är ens bilder helt dolda för andra om man inte lägger dem i en pool.

Jag har en känsla av att kvaliten i bildkritik har sänkts (högre inflöde), då många som tidigare inte skulle lagt mer än sina bästa bilder i bildkritik nu istället laddar upp alla sina bilder dit, en om dagen. (söker man via bildsöksidan efter alla bilder sorterade efter publicering så ser man att väldigt många av bilderna är poolplacerade, var verkligen en så hög andel av alla bilder poolplacerade förr, innan snabblänken togs bort?)

Så, lägg tillbaks länken till alla nya bilder, så syns ens icke-poolplacerade bilder lättare, och man måste inte lägga dem i en pool för att de skall kunna ses av andra. Då hålls poolkvaliteten uppe och folk försöker inte sätta in sina bilder i pooler där de inte alls hör hemma.

Vore det inte en bättre idé att begränsa uppladdningen så att man bara tillåts lägga in en bild per dygn i en pool, oavsett pool?

jimh skrev:
Vore det inte en bättre idé att begränsa uppladdningen så att man bara tillåts lägga in en bild per dygn i en pool, oavsett pool?
Jo, det vore nog en bra lösning om man bortser från klubbpoolerna då som nog borde vara fria ändå. De allra flesta har väl knapapst mer än en bild/dygn som kritik verkligen är önskvärd på heller antar jag så det förslaget var nog bättre ändå..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar