Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ögonmussla för långa exponeringar

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för ditt vänliga påpekande.

Jag har tittat på bilderna och det tycks som om TS kamera har en defekt i ljustätningen. Se även mitt inlägg #19 i vilket jag tar upp det.

Jag har samma fenomen på min D610 och har det även på min Pentax K-5.
Men det händer bara under riktigt långa exponeringar på dagtid.
På min D610 räcker det att jag ställer mig så sol inte lyser mot sökaren.

dessa problem har funnits så länge kameran funnits. inte nytt att ljus kan läcka in genom sökaren. finns alltid nått mm utrymme för ljus att ta sig igenom även om du själv inte ser det med blotta ögat när du tittar in genom en sökare. Dagens kameror blir bättre JA, så därav att tex Nikon skickar med en plastbit just för att slippa bli stämda av nån amerikan som fått bilden förstörd :) som som sagt tidigare..en bit tejp eller en bit mörkt tyg eller liknade så löser det sig om man är orolig för ljusläck

Tack för ditt vänliga påpekande.

Jag har tittat på bilderna och det tycks som om TS kamera har en defekt i ljustätningen. Se även mitt inlägg #19 i vilket jag tar upp det.

Det var dock inte det svaret du gav ihop med den citerade länken, vilket ju var det Schalin svarade på.

Den gemensamma nämnaren här verkar ju vara gråfilter och alla eventuella läckage kommer förstås att bli mycket tydligare om man dämpar ljuset som kommer in genom objektivet kraftigt. Det som kommer in genom sökarokularet har ju fortfarande normal nivå. Själv har jag aldrig råkat ut för något dylikt, men jag brukar inte ägna mig åt att att sudda ut vatten med gråfilter o. dyl.

Det var dock inte det svaret du gav ihop med den citerade länken, vilket ju var det Schalin svarade på.
Det handlade om varför jag frågade om exponeringsautomatik var inblandad. Den kan ju luras av ströljus genom sökaren. Nu tycks det inte vara fallet, utan det verkar handla om dålig ljustätning vid spegeln.

tack för engagemanget!

Om vi sammanfattar det hela så existerar fenomenet(bildbevis) och jag vill inte riskera något när jag fotograferar så jag kommer fortsätta täcka över sökaren.

Tejpbitar verkar ju enklare än plastskyddet som föjer med.
Jag gillar också Martins lösning och byta ut ögonmusslan.

Men det är ingen som sett någon speciallösning, typ med lock som man fäller ned?

ha, ja det var ju billigt:)
Kanske man får uppfinna något själv!

Tack för alla förslag och tankar, fotosidans forum är fantastiskt!

D610 långa tider

Jag hittade denna tråd då jag var ute för samma problem. Tror jag förstår varför problemet uppstår. Jag provade ett justerbart ND filter upp till 10x av märke Fotga. Fick en massa konstiga skuggor och trodde det var ljusinsläpp. Hem och provade ett annat objektiv då jag hade ett Haida ND 1000 som är av bättre kvalitet och inte justerbart.

Här blev det inte några ljusinsläpp varken med eller utan täckning av okularet.
Med det billiga justerbara filtret blev det skit i alla lägen.
Så i mitt fall var det enbart filtret som gav problem. Bara att kasta och köpa ett Haida i stället med rätt storlek.

Detta ljusfenomen får jag när jag glömmer täcka min sökare på min Nikon D600 :)
Och vad jag kommer ihåg var det inte ens en solig dag utan jag hade endast soldis bakifrån.
Manuellt läge naturligtvis :)

Känner också igen det där.

Har en D800 och körde med ett ND1000 filter en solig dag, lång slutartid på vatten och stenar.
Det blev som en gulaktig beläggning över bilden. Då kom jag på att stänga luckan över viewfindern. Mycket bättre och renare bild blev det!

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.