Annons

Återigen.... Betraktningsavstånd och ppi?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag vet att frågan har varit uppe många gånger i olika varianter, och jag har läst en del i diverse trådar utan att egentligen hitta svar på just min frågeställning.

Jag har fått en förfrågan om en av mina bilder till en lite större print på en slags utställning, och det jag funderar lite på är om man kan säga något om ppi i relation till betraktningsavstånd. Kan man exempelvis säga vid vilket kortaste betraktningsavstånd en print i t ex 100 ppi eller 150 ppi funkar?
 
Bruce Fraser, numera avliden, men på sin tid en erkänd color management guru, brukade säga att betraktningsavståndet för en fotograf avgörs av längden på näsan.

Betraktningsavståndsdebatten har för mig alltid handlat om dålig kvalitet. Printar man dåliga bilder, säger man; du måste ju ta betraktningsavståndet i beaktande...

Var/hur kommer du att printa i 100-150 ppi upplösning? Skickar du den upplösningen till en skrivare eller ett lab kommer bilden att interpoleras till utrustningens utskriftsupplösning, vanligtvis 300-400 ppi.
 
En människa med normalsyn kan skilja mellan två svarta linjer med en vinkelupplösning på en bågminut (1/60 grad). Eller om man så vill c:a 0,3 mm på en meters avstånd.

Då det krävs den dubbla upplösningen för att återge detta på papper (en vit och en svart pixel per linje), motsvarar detta c:a 170 punkter/tum. Hur det sen kan översättas i blidkvalité är en annan femma.

Varför inte prova själv? Gör några utskrifter i olika upplösning och jämför. De behöver ju inte vara i fullstorlek. Ett utsnitt på säg 10x15 cm räcker gott.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.