Annons

Återfunnen fotoglädje - gå över till analogt

Produkter
(logga in för att koppla)
hej!

fick också en såndär aha-upplevelse när jag i skolan fick prova på analog fotoframkallning, och sen dess har jag fastnat helt! (nästan)
så jag letade omkring på blocket och tradera och hittade efter någon dag en kille som skulle sälja sin utrustning, alltså både mörkrumsutrustningen (med förstoringsapparat, baljor osv.) och sin gamla kamera! så jag köpte allt sammans för ungefär 2000.

fick då en minolta... nån gammal skolgrej skulle jag tro =P (funkar bra för mig som nybörjare) med ett standard objektiv och tre macroringar. är jättenöjad! (nu, snart ett halvår efter köpet och jag använder det lika mycket!)

så jag rekomenderar en enkel kamera, precis som du själv var inne på, och sen är det bara att fota! En annan bra ide är väl att gå en kurs, så att du lär dig grunderna ... med tider och sånt... för jag fattar fortfarande inte nått när jag läser tabellerna=P så jag kör på det jag lärde mig i skolan

photax har varit jättebra på film, papper och kemi. lite rörigt i början men dom har allt du behöver (kolla även där efter kameror och annan utrustning) förresten.... planerar du att fota mycket så rekomenderar jag att du köper en 30-metersrulle med film och en såndär dosa med egna filmrulleburkar (vad heter det egentligen?) så kan du rulla påå kanske 10 bilder... eller 30... beroende på vad du vill göra. blir billigare i längden

vill gärna höra hur det går sen!
//Linda
 
Det verkar vara en hel del folk som brinner för analogt foto verkar det som. Kul att läsa alla inlägg.

Tyvärr blir det svårt att fixa eget mörkrum nu när det är flytt mm på gång. Får bli lite senare.

Enklast vore nog att tills vidare använda en digital kompakt för om jag inte minns fel är det dyrt att framkalla svartvitt i affär. Har kollat på Fuji F30 som verkar vara en trevlig kamera.

Senare får det bli både analog kamera av något slag och mörkrum.
 
En OM1 får man för runt tusenlappen med 3 objektiv. 24 eller 28, 50, 135 brukar följa med.
En mycket trevlig liten & nätt kamera.

Mörkrum hade jag försökt få tag på genom ngn fotoklubb eller en fotokompis tex här på fotosidan.

Att framkalla svartvitt själv är billigt och enkelt och kräver minimalt i prylar, endast en framkallningsdosa och termometer.

En mörk garderob där man kan ladda dosan under sin svarta skinnjacka har nog de flesta.
 
johnniedunberg skrev:
Det verkar vara en hel del folk som brinner för analogt foto verkar det som. Kul att läsa alla inlägg.

Tyvärr blir det svårt att fixa eget mörkrum nu när det är flytt mm på gång. Får bli lite senare.

Enklast vore nog att tills vidare använda en digital kompakt för om jag inte minns fel är det dyrt att framkalla svartvitt i affär. Har kollat på Fuji F30 som verkar vara en trevlig kamera.

Senare får det bli både analog kamera av något slag och mörkrum.
Har du ont om plats brukar det väl gå bra att bara framkalla filmen själv, och sen scanna in negativen i datorn. Det enda som behövs är väl egentligen en toalett eller garderob, så att du kan få ner filmen i dosan.
 
davor skrev:
Har du ont om plats brukar det väl gå bra att bara framkalla filmen själv, och sen scanna in negativen i datorn. Det enda som behövs är väl egentligen en toalett eller garderob, så att du kan få ner filmen i dosan.

Jo, det är sant. Men det känns som en omväg. Ska jag fota analogt är poängen att kunna framställa egna papperskopior.
 
Verkar ju toppen. Henning frastår här på fotosidan som ern seriös, trevlig och hjälpsam individ så det är nog prima..
 
Ojojoj... ni skulle veta hur jag är IRL: oseriös, otrevlig, ja till och med skvatt galen.

Ser ni mig på stan: SPRING!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.