Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Återfunnen fotoglädje - gå över till analogt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle börja med att kolla så att det finns: Film, Framkallningskemikalier, Fotopapper, Sen skulle jag kolla vad miljöavgifterna på kemikaierna är. Vad är restriktionerna i mörkrummet idag? Nja, fan vet om man vill gå tillbaka till analogkamera och film nu när digitaltekniken är så bra! Eller kvittar det vad det kostar? Då är det ju bra att köra på. Det finns alltid några som är villiga att ställa upp om det luktar pengar :)
 
För det priset kombinerat med manuella möjligheter är det nog bara spegelreflexsystemkameror som gäller.

Olympus OM-x är grymt trevliga saker i kompakt format som lätt låter sig hittas inom din budget. I princip alla andra kameror är klumpigare.
 
Mellanformat

Häromdagen gick det en Kiev66 med 80 mm lins ppå Tradera för 1500 kr :(

http://www.kievcamera.com/ är annars en bra sida. De säljer kopior på bla Hasselblad och de är fan inte kassa direkt. Varken i kvalitet eller pris.



HEPP !!!!

/ NIKLAS
 
Maxieboy skrev:
Jag skulle börja med att kolla så att det finns: Film, Framkallningskemikalier, Fotopapper, Sen skulle jag kolla vad miljöavgifterna på kemikaierna är. Vad är restriktionerna i mörkrummet idag? Nja, fan vet om man vill gå tillbaka till analogkamera och film nu när digitaltekniken är så bra! Eller kvittar det vad det kostar? Då är det ju bra att köra på. Det finns alltid några som är villiga att ställa upp om det luktar pengar :)

Jag fattar ingenting. Det finns ju papper och kemikalier att tillgå. Bara att kolla Photax mfl. Och vilka miljöavgifter pratar vi om. Finns det sådana på fotokemikalier? Och finns det restriktioner i mörkrummen? Och vem ställer upp mot pengar? Fattar som sagt ingenting.
 
Inte jag oxå!

johnniedunberg skrev:
Jag fattar ingenting. Det finns ju papper och kemikalier att tillgå. Bara att kolla Photax mfl. Och vilka miljöavgifter pratar vi om. Finns det sådana på fotokemikalier? Och finns det restriktioner i mörkrummen? Och vem ställer upp mot pengar? Fattar som sagt ingenting.
Måsste man vara antligen svart eller vit? Kann man inte "fatta" lite av varje?
Varför inte forsöka att tänka lite "analogt" med en digital kamera, och vice versa.
Mitt digitala kamera har gett mig fototeknisk kunnskap som jag kan använda i mitt analoga arbete.
Det direkte gänsvar jag kann få från mitt digitala hus är värdefullt. Jag kann använda det, analogt.
Enn så länge är det för mig inte antligen/eller; men båda och.
Nytt År! Erik
 
Maxieboy skrev:
Nja, fan vet om man vill gå tillbaka till analogkamera och film nu när digitaltekniken är så bra!
Visst är detta en tråd under "Det analoga mörkrummet"? Så vad "man" vill kanske inte intresserar trådskaparen.

Diskussioner om digitalteknik finns det gott om, du kan nog hitta själsfränder där.
 
johnniedunberg skrev:
Jag fattar ingenting. Det finns ju papper och kemikalier att tillgå. Bara att kolla Photax mfl. Och vilka miljöavgifter pratar vi om. Finns det sådana på fotokemikalier? Och finns det restriktioner i mörkrummen? Och vem ställer upp mot pengar? Fattar som sagt ingenting.

Håller med om att man har svårt att fatta. Antagligen okunskap om vad som sker på den analoga sidan idag. Det utvecklas både nya kameror och film, fotopapper mm. Inte särskilt svårt att få tag på heller. Antagligen lättare än att få fatt i de senaste digitala SLR-modellerna där köerna och väntetiderna ibland verkar vara långa? Förbrukad kemi kan lämnas på miljöstationer gratis och några mörkrumsrestriktioner känner jag heller inte till? Visst är det allergi- och överkänslighetsrisker med fotokemi men man ska inte överdramatisera detta. Rätt hanterat och med luftväxling är riskerna ytterligt små trots allt. Och så finns ju bilderna garanterat kvar. Har just lagt ut lite inscannade bilder från ett av min fars fotoalbum från 1940-talet i min blog GRAALSTÄNK, alltså ca 60 år gamla bilder. Lika fina och utan minsta påverkan fortfarande. Trots att de inte varken HCA-behandlats, tvåbadsfixerats eller tonats med selen/guld/svavel (förmodligen även framkallade med flergångsanvänd kemi). Dessutom limmade på kartong som knappast är syrafri.

Har inget mot den digitala tekniken, den är ju totalt dominerande idag. Och den är snabb och (om man inte krånglar till det för mycket) ganska enkel att hantera. Förmodligen kan man få bra hållbarhet även på utskrifter med rätt utsrustning, papper och bläck men det finns en osäkerhetsfaktor som den analoga tekniken inte har. Och lagring på hårddisk/dvd är inte alls något man kan lita på, ens på kort sikt. Att det fortfarande finns "galningar" som håller på med film och fotopapper hoppas jag därför man har förståelse för. Sedan är det kanske känslan i resultatet som också avgör. Jag gillar det man kan få fram analogt och har full förståelse för att andra gillar det digitala resultatet bättre.
 
Senast ändrad:
Tja, är det så att Du vill ha analoga mörkrumspryttlar så har jag det mesta..... Pentax MZ5N + tre förstoringsapparater och papper, skålar, timer och det mesta..... Maila om Du vill veta mer!!!
/"Peter"\\
 
Visst är det specielt att framkallai i mörkrum, men jag ångrar inte att jag sålde den analoga utrustningen.

Det är ju verkligen köparensmarknad nu på analog utrustning, sök på blocket o motsv.
 
Ovanstående meddelande är från MIG och inte Camilla. Jag skrev svaret när jag var och hälsade på henne och uppmärksammade inte att jag var inloggad som henne.
 
johnniedunberg skrev:
inte kosta över 1000:- (där rök mellanformataren!)

?? Jag köpte en Yashica A. 2-ögd spegelreflex för 300 spänn på Tradera förra året, funkar klockrent.

För under 1000-lappen finns massor.

JL
 
En Ricoh 500G kanske??
Liten och smidig, fast optik (35 eller 40mm har jag för mig), manuelt ställbara tider och ljusmätare.
 
Olympus så klart

Försök hitta en OM 4:a eller 3:a.Grymma kameror med fantastisk ljusmätning.Spotmätning bl.a.
Objektiv av mycket hög klass är lätt att hitta + andra tillbehör.
[edit] såg inte 1000:-.
Då får det bli om1 eller 2.grymma de ochså.Små o nätta,perfekta för gatufoto.
Finns på tadera nu.Optik ochså.
Lycka till.
 
Senast ändrad:
johnniedunberg skrev:
Jag har precis sålt av varenda fotopinal jag hade (allt digitalt) och jag saknar inte prylarna det minsta. Häromdagen var jag på Sjöfartsmuséet här i Göteborg och fick syn på en utställning av Bengt H. Malmqvist ("Jazzlegender"). Wow.. Det här är nytändning.. Jag vill också ha stora svartvita papperskopior, snyggt korn, enkla medel etc.


"Enkla medel" för bilderna... :)

Låter spännande!!

Litet "Retrograd" kanske!? ;)

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=108161

:)

Ok, jag vet att "kameratipset" som jag visar här nedan inte är det mest ekonomiska ;)
men den är mycket inspirerande att fota med! ;)
 

Bilagor

  • canon1.5f.jpg
    canon1.5f.jpg
    54.9 KB · Visningar: 384
johnniedunberg skrev:
Jag har precis sålt av varenda fotopinal jag hade (allt digitalt) och jag saknar inte prylarna det minsta. Häromdagen var jag på Sjöfartsmuséet här i Göteborg och fick syn på en utställning av Bengt H. Malmqvist ("Jazzlegender"). Wow.. Det här är nytändning.. Jag vill också ha stora svartvita papperskopior, snyggt korn, enkla medel etc.

Var ska man börja.. mörkrum, kamera, objektiv, film, kemikalier osv?

Jag skulle vilija ha en enkel kamera med en fast vidvinkel som är hyfsat billig och lättanvänd. Inte en massa småknappar och menyer alltså. Tips på sådan?

Och vad ska man köpa för mörkrumsprylar? Finns förbrukningsmaterial att tillgå? Hur är det med film? Och priser?

Slutligen, var hittar man instruktioner för mörkrum? Vi är på gång att skaffa en större lgh och jag kanske skulle kunna fixa ett litet mörkrum där eller i källaren.

Intressant att höra dina tankar Johnnie.
Själv så faller intresset allt mer pga all digitaltjaffs. Känns helt klart mer omständigt än att arkivera dias..

Mitt intresse lever. Men på en ytterst tunn tråd.

MVH Niclas,
 
Att köpa nya grejer för att stimulera fotointresset är en enkel, ibland effektiv men absolut knappast det bästa och mest hållbara tipset i längden..

Jag känner att bildintresset fortfarande är det centrala i mitt fotande men att tekniken runt kräver mer fokus, ngt då kväver min generella lust att pyssla med foto.

MVH Niclas,
 
Man kann ju ha ett analogt tänkande....

Jeg förstår Niclas; och håller med.
Jobbet skal gjöras i kamran i störst möjlig grad.
Men det kann man vel i den digitala världen oxå.
Jag fotar bara RAW, och "fremkaller" med små försiktiga medel i RawShooter. Söker att beholda det förmat som "negativet" har.
En tur innom PS är bara för att "save for web"

Inte behöver man hänga i dator'n, natt o dag!

Den goda bilden kommer ferdig ut av kamran; just som i gamla tider.
 
Lite lösa tankar, för den som orkar.

Ja, det är nog så att det kan låta lite tillhettat när jag skriver det jag skriver.
Det är många praktiska och faktiska fördelar med det digitala.

Jag tillhör ju den skaran människor som sällan bor länge på en plats.. måste kunna bära allt med mig.. förutom en liten lagringsplats.. suck :)

Jag har nog haft tio-15 olika adresser de senaste 10 åren.. om inte ännnu fler. Alla prylar med överallt.

Det analoga krävde ingen dator alls. Jag har aldrig ägt en egen filmscanner heller..

Nu sitter jag här med min mac, två bärbara hårdiskar, printer, etc,, saker som jag egentligen inte har möjlighet att äga av praktiska skäl.

Fotot kräver den minimala utrustningen jag har.

Det er noe svineri...

Dessutom så är det ju fågelfotot jag svärmar för,, en fotogenre som kräver stora objektiv, snabb kamera ++... hehe huvva.

Inte lätt att vara fast i ett modernt intresse när hela kroppen har taggarna utåt mot verktygen..

Nej, så nu flyttar jag igen. Denna gång till Svalbard. Där blir jag väl ca ett år. Sedan tillbaka till Norska fastlandet.

Alla prylar med,,

Det er noe svineri...


MVH Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.