Annons

Åter igen med att ge komentarer/kritik

Produkter
(logga in för att koppla)
MathiasT skrev:
Jag har nu också läst igenom tråden. Jag har massor med synpunkter med pallar inte skriva ner alla. Jag fuskar lite istället och kopierar delar av ett inlägg jag nyss skrev i en annan tråd:

Jag kan tycka att jag kan för lite för att kunna ge kontruktiv kritik. Att titta på tex Janne Arleklints bilder och skriva "Åh, vad fint" på alla är ingen vidare konstruktiv feedback. Så då struntar jag i det istället. Jag kan också för lite för att tala om för Kim vad han ska göra åt den där bilden som jag inte gillade. Kritisera Kim - hemska tanke! ;)
Då kommenterar jag ju varken bilder som jag tycker om eller bilder som jag inte tycker om!

Jag tar hälde en komentar som "tycker det fattas något i bilden" istället för ingenting...

Graal skrev:
121an: Jag tror inte det är av lathet den typ av bilder du lagt ut inte får kommentarer. Det läggs ut massor av bilder på tjejer precis som det läggs ut massor av bilder på husdjur t.ex. Jag tror att man lätt tröttnar på dessa bilder om de inte håller en mycket hög kvalitét eller "sticker ut" på något sätt. Du skriver om tanken med fotograferingen. Kanske du skulle behöva skriva lite mera om just din tanke med bilderna för att få kommentarer? Även lite vad du vill att man ska bedöma (komposition, ljussättning etc). Men detta är bara min teori. En annan teori är att det numera är så pass stort bildflöde på fotosidan att bra bilder helt enklet dränks i floden.

vist läggs det ut en massa bilder på tjejer på tex fotosidan men eftersom jag fotar vänner och inte så många killar ställer upp blir det lätt så. Men jag följer vad som läggs upp på FS och denna typ av bilder är inte spec vanlig. Det som kan vara isåfall är en sunkig bild på en tjej som inte försöker säga någonting alls.

Vist jag ska lägga ut en bättre uppföljning på denna bild men jag fick iden genom en låt utav Evanescence så då måste jag be er lyssna på den isåfall... (det är låtens namn som bilden har)

Förnyelse?

Att så många tycker att de får för få kommentarer är ett problem. Själv reagerar jag när jag tittar på bilder som i mitt tycke borde fått kommentarer tidigare, det händer ganska ofta. Om redaktionen tycker att detta är ett problem så bör man agera och göra något åt detta. Förodligen anser man inte att detta är ett problem.
Vi kan analysera och tycka till om orsaker och verkan hur mycket som helst i forumen men det leder inte till förändringar.

Att det finns olika smak och bildintresse i den stora publiken skall inte behöva vara ett problem. Tvärtom mot vad andra tycker så anser jag att man bör lägga upp bilder som ligger en själv varmt om hjärtat. Om det är kattungar eller annat spelar ingen roll. Den klandrande attityden mot s.k. albumbilder är onödig. Om en bild är tillräckligt bra för att sättas in i ett album så duger den säkert här också. Kvaliteten på många bilder här på FS skvallrar om att dessa bilder inte platsar i ett album med duger till att slaska iväg till FS.
Vad jag egentligen menar med detta resonemang är att vi ska inte klaga på andras bilder eller klandra andras bildintressen bara för jag själv inte har samma tycke och smak.

En förändring är nog nödvändig verkar det som annars finns det risk för att FS hamnar i kris.

Och John, fortsätt att ladda upp dina bilder.
Kanske trillar det in någon kommentar då och då.
Dina tidigare bilder på kompisgruppen är jättefina.

// J O

- Jan olof
Tack så mycket!

Ja något måste göras när 180st har kollat på en bild och 1 komentar har ramlat in då är det något som är fel tycker jag. Det finns et intresse att se på bilden men inte att komentera.

121an skrev:
Nu är jag less. Har idag lagt ut 2 bilder och det har kollats på dom totalt 33 ggr vardera. Att ingen ens kunnas krivit nått är ju nästintill skamligt. Det är ju inte dåliga bilder och vad jag tycker håller hög kvalite. Vist det är en snyg tjej på bilderna men det är inte det som var tanken med fotograferingen...

John - Irreterad över folks lathet.

Varför är det skamligt? Det är inte folks skyldighet att kommentera och de gör som de vill. Även så om någon fått 117 kommentarer och gett 0 så hade det varit okej för mig. Antingen har man inget krav från fs på folk och låter dem göra som de vill eller så får man införa något annat system.

Jag kan inte förstå denna irritation och påpekanden om "lathet".

Det finns ingen rätt att få ett visst antal kommentarer lika lite som det finns en skyldighet att kommenter. Vill ni hellre att folk avstår från att titta på era bilder än att dom tittar utan att kommentera?

Var och en av oss har en begränsad tid att lägga ner och den räcker helt enkelt inte till för att kommentera mer än en bråkdel av alla de bilder som läggs upp - så enkelt är det.....

Min största tanke med FS är just att få feedback på bilder man tagit för att förhoppningsvis kunna lära sig något nytt.

Det inläg jag skrev tidigare var väl heller inte vid den bästa tidpunkt heller så lite övedriven irritation kom med...

Såg att vi diskuterade samma fenomen med mycke bilder och lite kommentarer i juni förra året http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=11591#post113028

Visst är det surt med gluttare eller de som aldrig ger någon kommentar tillbax. När det är bistra tider på kommentarssidan så är mitt råd att kommentera bilder av de som som du fått kommentarer av alt de som kommenterar mycket. Tyvärr är det så om man skall få något tillbax.

Jag följer tyvärr inte linjen själv utan "slösar" missbrukarmed kommentarer ibland på bilder från fotografer som inte varit inloggade på ett år eller de som aldrig ger en motkommentar.Den tid jag har framför datorn lägger jag ju hellre på de jag vet kommenterar tillbax än på de som uteblir med kommentarer.

Enkel regel är att ha gett mera kommentarer än fått (om man nu inte är proffs :)

Så är den bistra sanningen då varken morot eller piska finns inbyggt i fotosidan.

Sånt ät livet och jag lägger ingen värdering i det utan reflekterar bara mina erfarenheter från fotosidan.

Dags att bilda kommentators cirklar liknande de som finns på photo.net

Jag önskar gå med i följande:

Natur/Abstraktion
Natur/Vatten
Natur/fåglar
Natur/Insekter

Abstraktion

Macro

Som morot byter jag gärna ett par bedömningar mot att få utökad kvota för det är ett helvete att välja ut vilken bild som skall bort varje gång man vill lägga in en ny (fortfarande)

Piskan borde väl vara att rensa i garderoben, hotmail rensar ju passiva medlemmar rätt kvickt. Har man inte varit inloggad på ett par månader kan väl kontot svaktiveras för att sedan upphöra helt efter ett års passivitet...

/Kristian

Kommentatorscirklar kommer, bara jag får tid att slutföra det...

Andra former av morötter a'la Photosigs olika regler, poäng hit och dit är rätt mycket jobb att peta in. Så vad jag vill säga är; kom hellre på något lättimplementerat... :)

En sak jag fundrade på var om man skulle börja lyfta fram de flitigaste kommentatorerna varje vecka tex, och kanske pluspoäng för de som har bäst fördelning i sin kommentarsskala kanske - dvs premiera att man inte bara ger beröm utan orkar kommentera lite sämre bilder som behöver mer konstruktiv kritik. Man kan även lyfta fram de som har lägsta differans mellan antalet givna och mottagna kommentarer + med bättre position ju fler det är dessutom.

Vi tog ju bort bildtopplistorna förut pga en massa problem, men kommentatorstopplistor kanske har sin plats?

-Christer

Det låter ju jätte bra. Sedan är vi ju 20000 medlemar så något bra borde ju vi komma på detta kan ju vara ett svar på det =)

Kan man inte ändra den understa bilden på förstasidan så att den bara visar bilder som ej redan fått kommentarer?

Då exponeras de ju mer, och förhoppningsvis gör det att de även får lite kommentarer.
Det är ju iaf extremt enkelt för er att ändra, och testköra i 2 veckor!

//B

bjornt skrev:
Kan man inte ändra den understa bilden på förstasidan så att den bara visar bilder som ej redan fått kommentarer?

Då exponeras de ju mer, och förhoppningsvis gör det att de även får lite kommentarer.
Det är ju iaf extremt enkelt för er att ändra, och testköra i 2 veckor!

//B

Tyckte jag var en utmärkt idé!!

Problemet är inte okommenterande bilder utan förhållandet bilder/kommentarer Aktiva/passiva medlemmar. Jag tycker att det är självklart att kommentera bilder så mycket man bara orkar och hinner med. Själv tycker jag inte kommentarerna i sig alltid är viktiga utan känslan av att bli sedd. Sedan är det ju en bonus att någon bemödar sig att bedömma ens bild.

Det viktigaste som borde vara en självklarhet är att vill man ha kommentarer så skall man bannemej också ge !

Morötterna jag skulle vilja se är flera och relativt enkla. Ökad kvota i alla lägen !!! Fler bilder oftare och gärna en tuff liten symbol att stoltsera med ;) [Det sista var ironi för de som inte förstod...:]

Rensa bort de oaktiva medlemmarna så att vi inte slösar energi och kraft på att lägga kommentarer på dessa bilder.

/Kristian

Kristian h skrev:
Det viktigaste som borde vara en självklarhet är att vill man ha kommentarer så skall man bannemej också ge !

Jag håller inte med om detta. Jag tycker inte det ska vara några problem att få vara här utan att behöva ge kommentarer. Det ska gå att ha fått 1500 kommentarer och ha gett 0 tycker jag.

Tycker det ska finnas lite fler morötter däremot till att kommentera.

Kristian h skrev:
Problemet är inte okommenterande bilder utan förhållandet bilder/kommentarer Aktiva/passiva medlemmar.
Dom passiva medlemmarna laddar väl inte upp några bilder, så dom påverkar väl inget? Det resonemanget förstår jag inte - jo iofs om man har som rutin att slumpsöka gamla bilder och kommentera via dem. Gör ni det ofta?

Men det är väl primärt en ökad kommentering av de nyinkomna bilderna vi skall försöka göra något åt, först ivartfall?

Håller med; vi kan göra ens Ge och Ta-differans tydlig; och en medlem med diff < 50 får en fin symbol typ? :)

Det där förstod jag inte.
Fler bilder oftare ger väl bara fler bilder på samma tid som inte får några kommentarer, om nu problemet är att för få inkommande bilder kommenteras av de aktiva medlemmarna?

Rensa bort de oaktiva medlemmarna så att vi inte slösar energi och kraft på att lägga kommentarer på dessa bilder.

Håller med men bara ett problem om man "tittar tillbaka" via olika bildsökningar. Det kan man ju lösa genom att det står INAKTIV bredvid namnet - så kan man strunta i dem om man vill.

Men visst, en resningsrutin står på Att Göra-listan, det är bara så förbenat tråkigt att skriva...

Kanske man skall ha med ett val "Ej inaktiva medlemmar" i bildsökningen.

Exakt vad ska den där rensningsgrejen gå ut på då? Om jag förstår den rätt så skulle min sambo bli utrensad bara för att hon inte är "aktiv" (hon känner inte att hon har några bilder att ladda upp än) trots att hon faktiskt är indirekt aktiv - hon följer en del trådar genom att läsa dem samtidigt som jag kollar dem. Det är ju jag som sitter o läser fotosidans olika foruminlägg o kollar en del bilder av oss två, ska hon straffas för det?

Angående kommenteringsbiten så håller jag med de som inte tycker att det ska vara något tvång, däremot får ni gärna ha diverse lockbeten för att man ska ge konstruktiv kritik. Problemet för mig är ju bara att jag bara vill skriva något när jag känner att jag har något positivt att säga, för säger man något negativt så kan man ju ge sig sjutton på att man får en massa skit tillbaka och så länge jag inte är någon upphöjd fotogud så har jag ingen lust att ta skit bara för att jag gett hård, konstruktiv kritik. (Jag har inget bevis för att det är så, men med tanke på att världen i övrigt ser ut på det sättet så tvivlar jag på att fotosidan.se skulle vara någon oas där ingen tar illa vid sig vid nedsättande kritik.)

LupoSvedese skrev:
Exakt vad ska den där rensningsgrejen gå ut på då? Om jag förstår den rätt så skulle min sambo bli utrensad bara för att hon inte är "aktiv" (hon känner inte att hon har några bilder att ladda upp än) trots att hon faktiskt är indirekt aktiv - hon följer en del trådar genom att läsa dem samtidigt som jag kollar dem. Det är ju jag som sitter o läser fotosidans olika foruminlägg o kollar en del bilder av oss två, ska hon straffas för det?

Angående kommenteringsbiten så håller jag med de som inte tycker att det ska vara något tvång, däremot får ni gärna ha diverse lockbeten för att man ska ge konstruktiv kritik. Problemet för mig är ju bara att jag bara vill skriva något när jag känner att jag har något positivt att säga, för säger man något negativt så kan man ju ge sig sjutton på att man får en massa skit tillbaka och så länge jag inte är någon upphöjd fotogud så har jag ingen lust att ta skit bara för att jag gett hård, konstruktiv kritik. (Jag har inget bevis för att det är så, men med tanke på att världen i övrigt ser ut på det sättet så tvivlar jag på att fotosidan.se skulle vara någon oas där ingen tar illa vid sig vid nedsättande kritik.)

De flesta kan ta hård kritik så länge den är konstruktiv (nedsättande är väl däremot ingen bra kritik?). Skulle någon inte kunna ta det så kommentera inte den personens bilder igen, simpelt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar