Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Åter igen med att ge komentarer/kritik

Produkter
(logga in för att koppla)
JanOlofHärnström skrev:
...Om man t.ex får välja mellan att lägga sin bild i två olika pooler. En pool där man också förbinder sig att kommentera andra bilder, eller en pool som fungerar som det är idag. Om man får välja så är det ingen begränsning. Det är snarare en utveckling av fotosidan.
...

Visst kan man ha en funktion som innebär att vissa bilder bara är tillgängliga för den som själv uppfyller ett antal krav t.ex att lämna en viss mängd kommentarer. Det blir ju i praktiken ett filter som innebär att de bilderna inte visas för alla. Det jag inte får grepp om är hur man ökar mängden kommentarer genom att minska den potentiella publiken...

Tillkommande problem är hur dessa krav ska formuleras och följas upp. Krav på att kommentera alla andra bilder? Först en kommentar för varje bild man vill lägga upp (hur kommer mnan då igång..)? o.s.v.... Som amen i kyrkan kommer den funktionen att följas av en diskussion om krav på viss kvalité på kommentarerna därför att kommentarer av typen "Bra!" kan uppfattas som en "nödkommentar" för att man vill lägga upp en egen bild o.s.v.

Inte så att jag är motståndare till förändringar - inte alls! Men jag tvivlar på att begränsningar är rätt väg att gå....

Jag säger det igen..

.. det måste till två sätt att kommentera bilder, varav ett är enkelt och snabbt..

För mig finns, trots mitt bildintresse, inte en chans i världen att kommentera ens en del av de bilder som läggs in varje dygn. Inte med dagens metod..

Så, jag har att välja på att susa förbi ett antal bilder och kommentera någon enstaka, vilket känns otroligt orättvist medtanke på den genomgående relativt höga kvaliteten.. att kommentera bara några av de bilder jag gillar.. eller bara några få av dem jag tycker behöver ett gott råd eller två..

Som det är nu har jag sedan länge gett upp. Det är som att försöka fylla en tesked under ett vattenfall..

Som amatör tycker jag dels det är svårt att kommentera bilder på ett sätt som kan vara givande för fotografen, dels så har jag frågat mig om någon ens har användning för just mina kommentarer...

JanOlofHärnström skrev:
..Problemet är väl att många får för få och ibland torftiga kommentarer. Det är ett problem som skadar sidan på sikt tror jag.
...

Det håller jag givetvis med om . Inga kommentarer gör det meningslöst att lägga upp kritikbilder och dåliga kommentater kan i värsta fall vara rent destruktivt.

Det innebär inte att kommenterer bara ska vara positiva, inte alls - syftet är ju att lära sig av andras synpunkter. Men en negativ kommentar har ett stort krav på sig att ge en konstruktiv motivering. Kommentaren "Bra !!!" är givetvis uppmuntrande även om den inte säger varför, kommentaren "Det här var den dålig bild" ger inget alls om den inte följs av en motivering och gärna ett förslag till förbättring.

Belöningssystem

Många vill ju tydligen ha någon sorts belöningssystem för kommenterande, dvs att om man kommenterar mycket så får man något i utbyte (exempelvis rätt att ladda upp fler bilder än vad ens medlemskap annars medger). Motargumentet mot detta är alltid att det då blir en massa skräpkommentarer.

Skulle man inte kunna ha ett system där upphovsmannen vid läsande av de kommentarer man fått kan klicka på en liten ikon som markerar en kommentar som bra/godkänd/värd att belöna. Och när man gett tillräckligt många kommentarer som ansetts värda att belönas så får man "utdelning".

Även här finns ju en risk, nämligen att folk bara belönar positiv kritik på sina bilder. Men den nackdelen får nog ganska liten effekt, eftersom det är så försvinnande få som ger negativ kritik här på fotosidan. Nästan alla kommentarer är positiva, de allra flesta verkar ändå låta bli att kommentera bilder de inte gillar eller anser är dåligt tagna.

Jag tror ett sådant system skulle kunna funka.

Re: Belöningssystem

dl_4711 skrev:
...Skulle man inte kunna ha ett system där upphovsmannen vid läsande av de kommentarer man fått kan klicka på en liten ikon som markerar en kommentar som bra/godkänd/värd att belöna. Och när man gett tillräckligt många kommentarer som ansetts värda att belönas så får man "utdelning".

...

Hmmmmm - jag är nog beredd att hålla med dig, ett sådant system skulle kunna uppmuntra både till att kommentera och att lägga lite krut på att få substans i kommentarerna.

Givetvis kan man se ett antal potentiella problem men å andra sidan ska man ju inte ta ut sorgerna i förskott så jag tycker det skulle vara värt att pröva.

janc skrev:
Men en negativ kommentar har ett stort krav på sig att ge en konstruktiv motivering. Kommentaren "Bra !!!" är givetvis uppmuntrande även om den inte säger varför, kommentaren "Det här var den dålig bild" ger inget alls om den inte följs av en motivering och gärna ett förslag till förbättring.

Det tycker jag är det största problemet. Att kunna ge negativ kritik. Jag börjar ofta skriva en negativ kommentar men det är mycket svårare att få till det konstruktivt och det slutar med att jag inte ger någon kommentar.

Jag åker vattenskidor och där hjälps man åt med att bli bättre genom att en åker med i båten och "coachar" den som åker. Jag har även hand om många juniorer. En grej att tänka på är att man ska börja med något positivt och avslutade med något positivt och däremellan ska kritiken vara.

En annan grej är att man får sålla informationen, det är inte samma tankegång och "approach" som funkar för alla. Man väljer ut vad som passar ens åkstil. Tycker det känns som så får man sålla i kommentarerna man får här på fotosidan också och ta det som passar den fotograferingsstil man har eller försöker utveckla.

Sedan är en tanke att man skulle dela upp betygen liknande de på photo.net. Ha ett för bildidé och ett för utförande typ. Då hade jag nog tyckt enbart betyg hade gett mer.

Lite sporadiska tankar bara :)

Det där med uppdelade betyg hade vi faktiskt i begynnelsen, just inspirerat av photo.net men detta vart orsak till mycken förvirring och många diskussioner - konsensus vart då faktiskt att det var bättre med ett betyg.

Olika poängsystem kan säkert vara intressant att testa, men det ligger långt i framtiden. Först skall jag hitta tid att slutföra snickrandet på bildpoolerna, som alltså kan användas till grupprojekt, specifika intressegrupper och mycket annat.

En sådan pool kan också ställas in att ha tajtare uppladdningsfrekvenser, tex max en om dagen. Man undrar om folk verkligen vill ha kritik när man laddar upp 3-4 st liknande bilder på en gång. Jag gjorde en summering; hade vi haft en "max 1 per dag"-regel hade det kommit in 45 färre bilder i Bildkritik igår.

clindh skrev:
Det där med uppdelade betyg hade vi faktiskt i begynnelsen, just inspirerat av photo.net men detta vart orsak till mycken förvirring och många diskussioner - konsensus vart då faktiskt att det var bättre med ett betyg.

Olika poängsystem kan säkert vara intressant att testa, men det ligger långt i framtiden. Först skall jag hitta tid att slutföra snickrandet på bildpoolerna, som alltså kan användas till grupprojekt, specifika intressegrupper och mycket annat.

En sådan pool kan också ställas in att ha tajtare uppladdningsfrekvenser, tex max en om dagen. Man undrar om folk verkligen vill ha kritik när man laddar upp 3-4 st liknande bilder på en gång. Jag gjorde en summering; hade vi haft en "max 1 per dag"-regel hade det kommit in 45 färre bilder i Bildkritik igår.

Jag laddar som regel upp flera på en gång som alla är från samma utflykt eller session. Tanken är inte bara att varje enskild bild ska få kritik utan också albumet som helhet. Plus att jag inte har internet i min studio där jag har min bildbehandlingsdator så det känns lika bra att bränna en cd med alla bilder man vill ha kritik på och slänga upp dem i samma veva.

PeterLj2 skrev:
Jag laddar som regel upp flera på en gång som alla är från samma utflykt eller session. Tanken är inte bara att varje enskild bild ska få kritik utan också albumet som helhet.

Nu är ju inte kritikalbumen kommenterbara längre..

Det var i samband med att funktionen "uställningsalbum" kom till (som man kan kommentera).

Det ansågs inte vara bra att kunna lämna kommentarer på kritikalbum, då bilderna oftast bytes ut hela tiden vilket gjorde kommentarerna irelevanta.

sagan skrev:
Det var i samband med att funktionen "uställningsalbum" kom till (som man kan kommentera).

Det ansågs inte vara bra att kunna lämna kommentarer på kritikalbum, då bilderna oftast bytes ut hela tiden vilket gjorde kommentarerna irelevanta.

Ah okej det hade jag missat helt.

Diskussionen om kommentarer på bilder och bildkritik, har gjort så att i alla fall jag har tänkt till lite. Jag tycker mycket om att titta på bilderna som laddas upp här på fotosidan och för det mesta tittar jag bara utan att ge kommentarer eller kritik. Nu har jag bestämt mig för att oftare kommentera bilderna jag fastnar för därför att det gör att man tvingas bli lite mer engagerad i bilden och så kan man ju själv lära sig något genom att kritiskt (både positivt och negativt) granska en bild. Man kanske ska se det som ett sätt att lära sig själv något...

MVH Anna

Jan Carlsson skrev:
"Visst kan man ha en funktion som innebär att vissa bilder bara är tillgängliga för den som själv uppfyller ett antal krav t.ex att lämna en viss mängd kommentarer. Det blir ju i praktiken ett filter som innebär att de bilderna inte visas för alla."

Man kan ha olika grupper UTAN att filtrera bort de som vill titta och kommentera. Då blir alla bilder tillgängliga för alla.

Min idé är att när man laddar upp en bild så väljer man att visa bilden antingen i som vanligt eller i en "kommenteringspool" (eller vad man vill kalla det)
Skillnaden är att då förbinder du dig att kommentera andra bilder. Systemet kan t.ex vara upplagt så att för varje bild du laddar så skall du ge 2 kommentarer till andra bilder i denna pool. Du kan ha två dagar på dig att ge dessa kommentarer, annars får du ett meddelande och så avpubliceras din bild. Det borde vara genomförbart att skapa ett sådant eller något liknande system. Men naturligtvis blir det mycket jobb för systemaren (Christer)
Denna pool ska vara öppen för alla att titta och kommentera, men vill man vara med och visa bilder så ska man ställa upp på villkoren.
Annars går det ju lika bra att välja den vanliga gruppen (nuvarande)

Jag har inte läst igenom diskussionen här alls, men just detta med någon slags uppdelning/begränsning av folk vars bilder jag ska kommentera är helt nödvändigt för att jag ska kommentera bilder mer än lite slumpmässigt ibland. En veckas bilder måste vara överskådligt många, de är de ju inte nu...

Nu är jag less. Har idag lagt ut 2 bilder och det har kollats på dom totalt 33 ggr vardera. Att ingen ens kunnas krivit nått är ju nästintill skamligt. Det är ju inte dåliga bilder och vad jag tycker håller hög kvalite. Vist det är en snyg tjej på bilderna men det är inte det som var tanken med fotograferingen...

John - Irreterad över folks lathet.

121an: Jag tror inte det är av lathet den typ av bilder du lagt ut inte får kommentarer. Det läggs ut massor av bilder på tjejer precis som det läggs ut massor av bilder på husdjur t.ex. Jag tror att man lätt tröttnar på dessa bilder om de inte håller en mycket hög kvalitét eller "sticker ut" på något sätt. Du skriver om tanken med fotograferingen. Kanske du skulle behöva skriva lite mera om just din tanke med bilderna för att få kommentarer? Även lite vad du vill att man ska bedöma (komposition, ljussättning etc). Men detta är bara min teori. En annan teori är att det numera är så pass stort bildflöde på fotosidan att bra bilder helt enklet dränks i floden.

121an skrev:
Satt nu på jobbet hade lite tråkigt och började räkna ihop hur många ggr min abilder har blivit visade och fick talet 8338 ggr totalt. På detta har jag fått 114 komentarer på mina bilder alltså om man räknar i prosent så komenterar 0,014% besökare mina bilder.
114 kommentarer på 8338 visningar blir 1,4%, inte 0,014%. ;-)

Jag har nu också läst igenom tråden. Jag har massor med synpunkter med pallar inte skriva ner alla. Jag fuskar lite istället och kopierar delar av ett inlägg jag nyss skrev i en annan tråd:

Jag kan tycka att jag kan för lite för att kunna ge kontruktiv kritik. Att titta på tex Janne Arleklints bilder och skriva "Åh, vad fint" på alla är ingen vidare konstruktiv feedback. Så då struntar jag i det istället. Jag kan också för lite för att tala om för Kim vad han ska göra åt den där bilden som jag inte gillade. Kritisera Kim - hemska tanke! ;)
Då kommenterar jag ju varken bilder som jag tycker om eller bilder som jag inte tycker om!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar