Annons

Åter igen med att ge komentarer/kritik

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotograf121

Aktiv medlem
Hej alla

Satt nu på jobbet hade lite tråkigt och började räkna ihop hur många ggr min abilder har blivit visade och fick talet 8338 ggr totalt. På detta har jag fått 114 komentarer på mina bilder alltså om man räknar i prosent så komenterar 0,014% besökare mina bilder.

Lite väl dålig statestik. Antingen har jag bilder som absolut inte tilltalar någon att komentera eller så är folk för lata.

Sedan är ju också en intresant faktor att ju mer avklädd modellen är desto mer blir den beskådad och endå inte mer komenterad för det.

Jag vet att detta har varit uppe så många ggr men jag blev tvungen

Jag tycker detta är dåligt. Vad tcker ni med tanke på den statestiken?

121an skrev:
Jag vet att detta har varit uppe så många ggr men jag blev tvungen

Jag tycker detta är dåligt. Vad tcker ni med tanke på den statestiken?

Tja. Själv har mina 10 blivit besökta cirka 1140 gånger och fått sammanlagt 28 kommentarer.

Det är nog så för många. Det är många som tittar, men sällan orkar/bryr sig om att kommentera.

Visst, man ska ju inte känna sig tvingad att kommentera om man verkligen inte vill, eller tycker att man kan säga något om bilden, men det tror jag inte riktigt stämmer i många fall. Det är nog mest lathet, på det stora hela känns det som..
Lite trist, faktiskt.

Visst, jag superkommenterar inte själv, det är ju trots allt ett väldigt stort bildflöde varje dag, men jag försöker så gott det går på de bilder man får upp ögonen för.

Presis ibland för vissa bilder känner man itne för att komentera igentligen tror jag att man komenterar de bilder man antingen tycker är jätte bra eller rentutav kass inte mitt emellan då är det igentligen bara en bild....

Jag försöker ofta skriva nått om bilden även om det bara "Ohh cool bild gillar färgena" inte så roligt att läsa så att säga men bättre än ingetning

John, ett annat nyckeltal är förhållandet mellan kommentarer på egna bilder och utdelade kommentarer. Du har gett 155 och fått 116 vilket jag tycker är extremt bra utdelning! Det bästa sättet att få många kommentarer är att vara synlig och kommentera många bilder.

Jag håller med om att det inte är kul att lägga upp bilder och sedan inte få någon kommentar. Men jag tycker samtidigt själv att det är väldigt svårt att kommentera. Jag försöker men jag är ingen artikulerad person, tankarna kring en bild kan finnas där men jag klarar inte av att formulera dem.

Det är lättast att kommentera bilder som är mycket tekniskt sett dåliga eller de som man tycker är jättebra.

Däremot de mittemellan, de som inte når ända fram. Man tycker inte de når ända fram men jag klarar nästan aldrig av att precisera varför och en kommenter i stil med "Jag tycker inte den räcker ända fram" tycker jag inte är särskilt konstruktiv.

121an skrev:
Hej alla

Satt nu på jobbet hade lite tråkigt och började räkna ihop hur många ggr min abilder har blivit visade och fick talet 8338 ggr totalt. På detta har jag fått 114 komentarer på mina bilder alltså om man räknar i prosent så komenterar 0,014% besökare mina bilder.

Riktigt så illa är det väl ändå inte? Enligt mina beräkningar så är det 1,4% procent och inte 0,014%.
F.ö. håller jag med Jim om att du har bra utdelning i förhållande till antalet kommentarer du gett. Det är min erfarenhet att de som ger många kommentarer också får många kommentarer. Och det är väl ganska rimligt i mitt tycke, man borde ju tjäna på att kommentera mycket.

Jag brukar själv ganska ofta bara surfa runt och titta på bilderna här på fotosidan, och de gångerna ger jag sällan kommentarer oavsett hur bra/dålig bilden är. Andra gånger har jag kommentering som huvudsakligt mål, och då kommenterar jag nästan varje bild jag stöter på. Om flera gör som jag så kanske det kan förklara mängden personer som sett dina bilder men inte kommenterat?

Jag tog bort mina lättklädda bilder då skillnaden mellan dessa och mina andra bilder(som enligt kommetarer var bättre) vart så uppenbar. 500 som tittat på dessa ganska mediokra bilder och typ två som orkat säga nått. Sedan har man bilder som blir hyllade och så är det inte ens 100 som tittat på dessa. Känns som det är gott om fluktare då...

/Maverick

Re: Re: Åter igen med att ge komentarer/kritik

Linkeboda skrev:
Riktigt så illa är det väl ändå inte? Enligt mina beräkningar så är det 1,4% procent och inte 0,014%.

Sant glömde flytta fran då det skulle vara i %....
Var lite väl trött vid den tiden....

-Fredrik
Jo det finns nog gott om fluktare (om man får säga så =/ )

clindh skrev:
Kanske man skulle vara tvingad vara inloggad för att se på bilder på Fotosidan?

Nja det tycker jag inte heller för många jag känner kollar upp vad jag gör denom att kolla här på FS. (kanske få göra en hemsida istället...)

Kanske isåfall man skulle göra en kryss box som betyder att bara medlemmar kan se bilderna isåfall för bilder man inte vill ha spridning på lika lätt.

clindh skrev:
Kanske man skulle vara tvingad vara inloggad för att se på bilder på Fotosidan?

Här hoppade jag faktiskt till lite.
Skall man hindra folk att titta på ens bilder, vad vinner man på det?

I en butik kan jag förstå att en säljare blir trött på alla som kommer in och bara tittar eftersom de bara kostar.

Men på en webbsida, där kan man bara vinna på att många tittar.

Beror ju på vad bilderna man lägger upp skall vara till för; om det primärt är för att få kommentarer och kritik skall ju så många som möjligt som ser dem också vara inloggade - så att kommentarsbox etc finns där "till hands" när man vill kommentera.

Fotosidan har ca 80 000 unika besökare i månaden, och ca 25 000 registrerade - varav många ändå kör oinloggade som oftast. Så det är väl inte så konstigt att det finns många "fluktare".

Idén med något slags belöningssystem som har dykt upp i andra trådar verkar intressant. Man belönar kommentarer och de som ger många kommentarer.
Ett variant kan vara att man måste ge kommentarer för att få visa bilder och för att få kommentarer på egna bilder. Ge och ta, helt enkelt.
Det verka som om det behövs lite nya grepp för att få fart på kommenterandet.

Självklart ska tittandet vara öppet för alla, även för de som inte är medlemmar. Allt annat är självmord.

Om de som inte är inloggade tittar är väl bara bra. (Kanske vill man inte logga in om man inte sitter vid sin egen dator.)

Och vad spelar det för roll om 100 tittar och man får 2 kommentarer mot att 400 tittar och man får 2 kommentarer.

JanOlofHärnström skrev:
Idén med något slags belöningssystem som har dykt upp i andra trådar verkar intressant. Man belönar kommentarer och de som ger många kommentarer.
Ett variant kan vara att man måste ge kommentarer för att få visa bilder och för att få kommentarer på egna bilder. Ge och ta, helt enkelt.
Det verka som om det behövs lite nya grepp för att få fart på kommenterandet.

Självklart ska tittandet vara öppet för alla, även för de som inte är medlemmar. Allt annat är självmord.

Det du säger låter bra men det känns lite somd etblir ett lunar eller liknande. Att inte kunna få komentarer för att man har gett för lite eller inte kunna läga upp en bild känns väl lite elakt.
Men något borde göras för att det ska komma igång.

Jag håller med dig John.
Men man kanske kan ha en pool eller grupp som kör med dessa regler. Sen kan man välja i vilken grupp man vill delta. Men alla grupper ska i så fall vara öppna för kommentarer och betittning.

Denna fråga har väl varit uppe sådär en femtiotolv gånger förut men jag tror aldrig den kan läggas till handlingarna.

Visst tusan är det trevligt att få kommentarer även om de ibland är väldigt minimalistiska.... Det jag inte förstår är att man "missunnar" de som av en eller annan anledning inte vill kommentera att se bilderna. Hellre en bild som är visad 100 gånger utan kommentarer än en bild ingen orkat se på - det är ju faktiskt också en sorts indirekt kommentar. Många av förslagen som i grunden handlar om begränsningar tror jag snarare är ett sätt att (långsamt) strypa aktiviteten. Vill man ha en "exklusiv" sida är det väl bara att lägga upp en sådan med någon obskyr url på ett par av de MB man får med internetanslutningen och sedan dela ut den till de man anser gjort sig förtjänta av upplevelsen.?

För egen del har jag skaffat mig ett förhållningssätt för att se till att ta mig tid att kommentera och det är att verkligen försöka ge en kommentar till de som tittat på min profil eller mina bilder.
Visst kommer jag att missa en hel del och ibland fungerar det bara inte men det ger ändå ett mål som är realistiskt.

Jag håller med Jan till viss del, trots att det egentligen är lite av ett önsketänkande. Problemet är väl att många får för få och ibland torftiga kommentarer. Det är ett problem som skadar sidan på sikt tror jag.
Och för min del är det självklart bättre ju fler som tittar på bilder. På tittandet och kommenterandet ska det inte vara några begränsningar.

Om man t.ex får välja mellan att lägga sin bild i två olika pooler. En pool där man också förbinder sig att kommentera andra bilder, eller en pool som fungerar som det är idag. Om man får välja så är det ingen begränsning. Det är snarare en utveckling av fotosidan.

Vad jag förstår så är det många som avböjer att kommentera för de tycket det känns svårt. Vill inte såra någon eller hittar inte de rätta orden. Eller av någon annan anledning tycker man att det är jobbigt. Det är väl synd i så fall.
Hur får man igång dessa personer?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar